AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.941

Halo tennplugger.

Visa användare
16
Knut Westby-Knutzen
520i 97 mod.sedan
idag er km 235000.pr13/11-2009.den går like bra.Lite kluss med den.
Hei,er noen på forumet som har testet Halo tennplugger?Jeg lurer på prøve på min E-39,520 i.
Jag har inte testat HALO-tändstift däremot kör jag med BRISK LGS i min M,och stiften är minst lika bra som original,kanske t o m något bättre!!Brisk-stften använder samma princip som HALO men UTAN "ring-elektrod".Kolla på Länk

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag kör med Halo-tändstiften. Har inte märkt någon som helst skillnad jämfört med originalstiften vilket är riktigt trist då de var dyra, 150kr/st.
Däremot har jag hunnit köra ca 5000 mil med dem och de håller ännu. Men det återstår ju en bit till deras utlovade livslängd på 15000mil men de kanske är värda sina pengar om de fortsätter att hålla.
Hur som helst är Halo inget jag rekommenderar, kör vidare med original eller om det finns några andra stift som är bra. Skribenten ovan verkar ju nöjd med sina Brisk.
Davve: I mitt fall skiljde det bara marginellt i pris ca 35kr/stift...O vad beträffar mina nuvarande stift så tycker jag att bilen går jämnare samt har i princip slutat att rycka helt vid ca 2000 varv som många 3.8:or gör...De ultimata provet blir senare i vår då jag kan dra på o även mäta bränsleåtgången samt vilka avgasvärdena blir hos SBP...En del M-bilar har ju just problem med CO och HC..

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Visa användare
16
Knut Westby-Knutzen
520i 97 mod.sedan
Dawwe. Halo tennplugger er dyre,i Norge koster de kr.150-pr.stk.hos Gundersen Sportscar,Rygge.I USA koster de med frakt, 6-stk.$56.Har lest en del på internett om Halo.Bare skryt?
Brisk lgs hvem er forhanler av dem?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Knut.
Det var just alla fina kommentarer på Halo´s hemsida www.ontop.nu som fick mig att köpa stiften. Men jag tror som så här, eftersom BMW har fyra-elektrodstift som original så blir inte skillnaden stor eller ingen alls när man byter till Halo och deras ringelektrod, om man däremot byter från enkel-elektrodstift till Halo så märker man skillnad. Precis som när jag bytte från enkel-elektrod till Bosch Super 4 i min 318i. Men i 525´n så märkte jag inget vid bytet till Halo, och den har fyra-elektrodstift original.

Dawwe. Det kan stämma med avgasvärdena, jag har j-kligt fina värden från besiktingen på 525´n med Halo-stiften. Däremot har jag aldrig besiktigat den med originalstift så jag vet dock inte riktigt hur avgaserna var tidigare.
Snyggt användarnamn! ;)
Knut: I Sverige är det samma firma som säljer HALO o BRISK, Länk.
Personligen tror jag att det visst kan vara skillnad mellan HALO-stift o original,speciellt om standard stiften bara har "singel sido-elektrod" så som är i fallet till M5,dessvärre finns det ju inga HALO-stift till M5 men däremot har BRISK passande. För mig som lekman tycker jag att BRISK-stiften t o m rent estetiskt borde ha lättare o antända bränsle/luftblandningen då det ej finns någon störande ring i vägen...Alla dessa resultat som respektive tillverkare uppger är nog sanna,men det är uppmätta i laboratorie miljö o en mätbar skillnad behöver inte vara kännbar för dig som förare...Det borde ju sitta 4-elektrodsstift i din bio original så ja tror inte att du kommer märka någon större skillnad...

Visa användare
16
Knut Westby-Knutzen
520i 97 mod.sedan
Dawwe.
I min e-39 520i sitter det NGK BKR 6 EK som har 2-elektroder. Jeg har kjørt 142500 km nå,pluggene har sittet i siden 78000 km.
Tror jeg vil merke forskjell med enten Halo/Brisk tennplugger.Halo koster ca.470.-.kr. Brisk koster ca.720.-kr.Får se hva jeg velger.
Takk for fine svar i forumet.
Kommer tilbake når jeg har jeg har prøvd de nye pluggene.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knut, för att göra det ännu svårare för dig att välja, kan du montera de stift som BMW rekommenderar, nämligen:
NGK BKR6EQUP, fyrelektrodsstift med mittelektrod i platina.

Dessa är monterade från fabrik, från M52TU, men passar äldre motorer som har BKR6EK.

EQUP-stiften skall hålla 10 000 mil och kostar ca 150kr/st i sverige (ungefär samma pris hos BMW som i biltillbehörsaffärerna/bensinstationerna).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
16
Knut Westby-Knutzen
520i 97 mod.sedan
Takker igjen,skal ta kontakt med BMW.delelager i Oslo ang.tennpluggene.Prates.
Det är fascinerande att läsa marknadsföringen (och priserna) för de "nya" stiften. BRISK hade jag inte sett tidigare, men principen med glidgnistgap utan sidoelektroder är gammal, liksom även flerelektrodstift. Användes flitigt i bl.a flygmotorer under WWII, och ändå poppar det upp som nyheter än i dag...)), nästa år kommer säkert ett par nya.. Problemet (om det nu är ett problem) med multielektroder är att det alltid är någon elektrod som är närmast mittelektroden, och som tar gnistan, de andra går i tomgång så att säga. Samma sak med ringar och dylikt, i "stridens hetta" sitter det alltid små kolflagor osv på ytan och funkar som sidoelektrod. På ett nytt blankt stift i atmosfärstryck kan man kanske lura fram en bild där gnistorna vardrar runt, lite värre i praktisk drift kanske.
Jag tror de flesta märkesstift, Bosch, NGK m.fl är likvärdiga idag. Och jag hukar mig nu för replikerna..

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med folke!

Tror inte att det är någon större kvalitetsskillnad på "märkeständstift".
Däremot kan det vara så att olika tillverkares tändstift inte exakt motsvarar varandra. Der kan t ex vara att värmetalet inte motsvarar varandra exak.
Varför man kan uppleva att en motortyp går bättre på en särskilld tillverkares stift. Troligen beror det då på att just de specifikationerna passar just den motorn bättre...
(min teori!)

Personligen har jag mest använt NGK, ND och Eyquem, helt enligt de rekommendationer som motortillverkaren har angivit. Jag har inte upplevt några tändstiftrelaterade problem med de märkena i alla fall!

Vid några tillfällen har jag upplevt att volvomotorer har sotat igen stiften med bosch-stift, men jag misstänker att det skulle kunna avhjälpts med ett varmare stift!

Mvh

Visa användare
16
Knut Westby-Knutzen
520i 97 mod.sedan
Gå inn på www.bmwccn.no der kan Dere lese 42 innlegg på diskusjonsiden vedr.Halo tennplugger.
Dette er klubbsiden til BMW,Norge.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
kör med halo stift i min bil. Hade 4 elektrod innan. Märkte ej ngn skillnad vid bytet. Men stiften håller bra efter 2k mil så jag har inget att klaga på men märkte ej ngn skillnad.
köpte mina för 100kr/st på en mässa.
Visa användare
16
Knut Westby-Knutzen
520i 97 mod.sedan
Hei, ja nå har jeg bestilt Halo tennplugger til min e-39 520i. ifra
USA.Jeg har som sagt tidligere i forumet nevnt at jeg kjører på NGK-BKR 6 EK.som har 2-sideelektroder.Jeg vil nok merke forskjell.Med frakt og det hele koster det meg kr.387.00.etter dagens kurs.
Kommer tibake i forumet når jeg har testet pluggene.
Visa användare
16
Knut Westby-Knutzen
520i 97 mod.sedan
Hei,Halo tennpluggene fungerer kjempe bra,stor forskjell på yteevne/bensinforbruk.

Knut
Ru
38
Runarn
E39 520iAT - 97
2 x E21 323i 80/82
Har også vurdert å montere disse pluggene på min bil. Hva er "stor forskjell"? Har du noen data fra eventuelle målinger under tilsvarende driftsforhold?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att få rättvisa jämförelser måste man jämföra mellan nya tändstift.

Att montera nya Halo-tändstift när det sitter gamla och slitna stift i motorn, ger naturligtvis en förbättring!

Men samma förbättring hade med största sannolikhet uppstått med vilka nya stift som helst! (som är av passande typ)

Mvh

Visa användare
16
Knut Westby-Knutzen
520i 97 mod.sedan
Før skifting til Halo tennplugger kjørte jeg på NGK BKR 6 EK SOM VAR KJØRT 5000 km,ikke utslitte plugger.

Tilomed kona mi merket stor forskjell på trekkraft, bakker som tidligre måtte kjøres i 2 de gear går nå fint i 3de gear.Forbruket er ikke målt men det virker som den bruker mindre.Motoren går også gjevnere.Den drar seg opp i hastighet mye lettere/raskere.

Knut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.