|
|
|
|---|---|
| Hej. Jag har haft en del problem med min nyinköpta E34, och det senaste i raden är att när jag tankat mer än ca 30 liter så känner man en kraftig bensinlukt både utanför och inuti bagaget då man öppnar det. Jag som trodde att BMW kommit tillrätta med detta elände från E23 och E28.. Jag trodde knappt det var sant då jag kände lukten. Nåt tips? | |
|
Låter som om du har ett läckage någonstans ioma det luktar först när du tankat mer än 30 liter. Det räcker ju med att minimalt hål för att det ska börja lukta. Kika under bilen om du kan se att det varit ett läckage från tanken, brukar synas ganska väl i så fall. Mvh Jögge |
|
|
Det kan være luftingen på tanken.Det er et rør som går fra påfyllingen,ned rundt på baksiden av tanken.Du kan føle røret hvis du stikker hånden inn mellom tank og bakre støtfanger.Dette var grunnen til bensinlukt på min E34!Hos meg var røret rustet.Ellers bør du kanskje sjekke at ingen andre slanger/rør er kaputt. |
|
|
Det var mycket riktigt luftningsrören till tanken.. Man tappar nästan tilltron till märket då man upplever detta år efter år, det är inte klokt, bilen ska ju inte kunna läcka bensin... Ända sedan min första BMW, en 525 -74 som jag köpte 1987 så har jag lidit av läckande bensintankar i olika skepnader, det är inte klokt egetnligen... Nu var jag hos CArlson Bil och frågade men de sa att detta var rena ökenjobbet och skulle kosta många tusenlappar=de ville inte göra jobbet. Nån som tagit ner tanken själv? Problem? Tips? Råd? /JL |
|
|
>Jean. Om du menar med luftningsrören det samma som expansionsröret så är det inte en rolig historia. Min läckte som ett såll, fast bara när det var +30 liter i tanken. Tankade fullt förra påsken och sedan lät jag bilen stå i tre dagar...det hade runnit ut 40!!!liter. Så det vart å åka till BMW, var i Tyskland när det hände. Jobbet gick på 4000... *BAWORAK* |
|
|
Ja, det är exakt samma fel på min bil... Märkte det först när jag tankade mer än 30 liter... Vilket skämt... Det är ingen rolig historia, helt klart. Borde förstått att nåt skumt var pågång då jag köpte bilen, eftersom det var så lite bensin i bilen under provkörningen att jag nästan fick stopp i kurvorna... /JL |
|
|
Säkert röret som har rostat sönder. Sitter ju inte precis oskyddat:-( *BAWORAK* |
|
|
Å skifte dette røret er ikke spesielt vanskelig,hvis du skrur selv.Du må få løftet bilen,ta løs to bolter som holder tanken,vippe den ned i bakkant.Da kommer du til røret,dette er klipset fast på tanken,samt slangeklemmer i hver ende.Kjøpte mitt rør hos forhandler,ikke spesielt dyrt,og kommer "ferdigbøyd"! Lykke til! |
|
|
Tack för tipset, jag ska samla kraft för detta och låna en bekants pelarlyft... Kanske orkar byta styrsnäcka med då man ändå är i farten. /JL |
|
|
Det beror lite på vart läckaget är men om du ser läckaget och det går att kapa röret och sätta en bit bränsleslang där istället så blir det inte speciellt dyrt endast lite arbete. Så har i alla fall jag "lagat" samma rör på min. Mitt läckage var precis vid hållaren på tanken innan röret är böjt och går upp mot påfyllningsröret. Men som sagt det beror ju på vart läckaget är. |
|
|
Den reparationen är redan gjord på min tank... Där mitt rör är som sämst är i kröken på höger bakkant och på baksidan av tanken=sämst läge.. /JL |
|
|
Då är det väl bara att beställa röret och ta sig den tiden det tar. Det underlättar ju om man har tillgång till verkstad med lyft och riktiga verktyg. Har själv bytt värmepaket nyligen och det är ju på sådana arbeten som det går att spara stora pengar när arbetet tar flera timmar och inte är för komplicerat. Lycka till! |
|
|
Varför beställa rör från BMW för massa pengar. Kvaliten från BMW är ju totalkass. Jag köpte bensinslang i plast för några tior och satte dit. Kan aldrig rosta sönder som originalet gör. |
|
| Nej, fast plast stelnar med tiden och spricker. Man kan istället köpa koppar eller mässing rör, de håller längst. | |
|
Carlson Bil själva rekommenderar kopparrör... Får nog bli det, verkar bäst på nåt sätt. /JL |
|
|
"Plast stelnar och spricker" Det tror jag inte, alla nyare BMW har ju hela tanken i plast (min har det t.ex), det vore ju inte så lyckat om den helt plötsligt sprack och man hade 80 liter bensin på marken. Var hittar ni en tank i koppar? |
|
|
JanF. Inte riktigt samma sak med en plastslang och en plasttank. Bensintanken är tillverkad i en speciell hårdplast som håller väldigt bra. Det går dock att sätta dit bensin-gummislang som håller bra, men åldern tar tyvärr hårt på dessa också. Men det är ju bättre med en plastslang än det skiten som sitter där original. Undrar om det är koppar i rören om man köper BMW Original nu? |
|
|
Varför går röret runt hela tanken? Kan man inte kapa på nåt lämpligt ställe och sedan dra en bensinlsang åt nåt lämpligt håll? /JL |
|
|
Varför går röret runt hela tanken? Kan man inte kapa på nåt lämpligt ställe och sedan dra en bensinlsang åt nåt lämpligt håll? /JL |
|
DanneR |
går de ingen extra slang för spilning vid på fyllning som är brevid tankhållet? liten gumi slnag som går genom till bagaget och ner till marken som är gjord av gummi som gått håll i ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.