AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.498

klimatanläggning E39

ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Hej

Jag har lite funderingar med klimatanläggningen på min 530ia -01.
Behöver man motionera den på vintern typ starta den en gång i veckan i 10min eller behöver man inte göra något alls?

V.H Crille
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stäng aldrig av den så behöver du inte bekymra dig, min har varit igång sedan 1996 :)). Den går inte igång under en viss temperatur, men ser till att hålla imman borta på ett bättre sätt.
Det är viktigt att kompressorn får snurra lite då och då annars torkar tätningen i den.

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
hasso...tack för listan på säkringarna...
Måsen
Definera.
Tillhör inte allt som har med temperatur och fläkt att göra, klimatanläggningen?
Den borde väl alltid vara på i så fall eller det "snöflingan" ni syftar till, som får kompressorna att jobba en gång ibland?
I så fall, hur kan den hålla imman borta på vintern.
Hasso, ett uttömmande svar tack, jag känner mig aningen "trög" idag...
Jag har nog läst om detta tidigare i forumet men eftersom tråden dök upp och jag inte är på "letarhumör" idag så...
Njuren
ja ha flingan på hela tiden,bmw har världens finaste ac koompressor

BMW - i nöd och lust
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Måsen har inte tid med ett mastodontsvar, tråcklar med årskrönikan :)) du får söka själv :))
Stäng av snöflingan när det är fuktigt ute :))
Njuren. det är inte bara BMW som har detta kompressorfabrikat och det finns flertalet fabrikat som används.

///MVH Hasso
Länk
Måsen
Sagt och gjort

Länk
Länk
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Tack för alla svar, med andra ord låt den stå på hela tiden.

//Crille
SKA MAN HA "SNÄFLINGAN" PÅ NÄR RUTORNA IMMAR ELLER EJ??
Alltid på!! ( och fräscha mikrofilter) så håller man (vanligen) imman stången

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Njuren
Hasso: Ok,hörde bara rykten från en plåtare på bmw

BMW - i nöd och lust
var iväg på FB och frågade- mycket riktigt så skall acc-n ALDRIG stängas av utan skall vara på hela tiden!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är när det är fuktigt ute som man har mest nytta av AC:n!

Mvh
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
En annan bra grej med att ha acc på är att tomgången blir högre med tanke på laddningen.

Visa användare
27
Cristoffer
318i -85
320i -84
som sagt ac bör köras någon gång under vintern annars stelnar packningar och oringar som leder till läcka och en dyr historia, bara en felsökning å fyllning hamnar på ca 2300 +moms
Ja
760
JanF
530i-93
Är detta speciellt för BMW? Vi har en japsare också där ACn aldrig motionerats, bytts kondensor eller efterfyllt gas på. Det är en 80-talare som gått över 20.000 mil året runt. AC funkar perfekt men används bara när det är väldigt varmt ute, mest beroende på att man är snål och inte vill köra upp bensin i onödan.
Visa användare
27
Cristoffer
318i -85
320i -84
nej det ska helst göras på alla ac system,
tr
22
transatlantic
528i Sedan ´96
Jag vill flika in att det är klimatanläggningens kondenseringsfunktion som man vill åt. Den kondenserar fukten ut luften och skickar in torrare luft än den tar in=bra när det regnar m m. (Jmfr olika varm lufts förmåga att innehålla vattenånga) På sommaren kan man tydligast se tecken på detta - varma fuktiga dagar "kissar" bilen ut lite vatten under sig. På samma sätt kan man tydligt se när det är fel på kondensorn, det ger kondens på rutorna och allmännt fuktigt klimat i bilen.

Håller i övrigt med föregående talare: Stäng aldrig av AC:n. Drar lite mer bränsle i värsta fall, men tänk på växthuseffekten; vem f-n vill ha vinter!?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.