|
|
|
|---|---|
Njuren |
Tja!Ngn som vet när man får köra me sommardäck?Vissa säger att man måste ha vinterdäck på frpm 1dec oavsett väglag o andra säger att de är lungt o köra bara det inte e "vinterväglag" Vad är sanningen? Är trött.... BMW - i nöd och lust |
|
Såvitt jag vet får du köra med sommardäck efter 1:a dec men då måste det vara sommarväglag. Alltså minst +5 grader och ingen is o snö på vägen. Så har jag fattat det hela men jag kan förstås ha fel. Godkväll |
|
| Och om bilen är äldre än 30 år så behöver den inte ha vinterdäck, så den som t.ex har en 3.0 CSi -72 kan lugnt sladda runt med den på vintern i snön utan vinterdäck! | |
|
Lag på vinterdäck efter 1 december.. Två bilar är fler än en.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stavors ex är väl det som är mest relevant och överensstämmande med den lag som finns. Men en annan aspekt är ju att vissa försäkringsbolag vägrar att betala ut ersättning om man har sommardäck på vid fel väglag. Sedan räcker det med en isfläck nånstans i vägperferien för att det ska räknas vinterväglag. ///MVH Hasso Länk |
|
Mycket felaktig information på samma gång där... Vinterdäck krävs mellan första December och sista Mars, men endast när vinterväglag råder. Vinterväglag råder när snö, snömodd, is eller frost finns på någon del av vägbanan på den vägsträcka man färdas på. För att vara godkända som vinterdäck ska däcken vara speciellt framtagna för vinterkörning och korrekt märkta som vinterdäck (M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow), dessutom uppfylla kravet på minst tre millimeters mönsterdjup. Det är inte tillåtet att blanda dubbade och odubbade däck. Undantag från vinterdäckslagen finns, t.ex. vid provkörning i samband med reparation, färd till och från besiktning, veteranfordon, utlandsregistrerade fordon, fordon i färd som påbörjas eller avslutas i annat land, körning med grönskylt och färd med fordon med fälgdiameter under 11"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Måsen |
En annan fråga i däckämnet, vissa påstår att en del försäkringsbolag vägrar betala ut ersättning vid olycka om man åker med däck som avviker från rekomenderade dimensioner i instruktinsboken, även om dom är godkända. Ligger det något i det ? |
|
Från 1 oktober till 30 april är det tillåtet att köra på dubbdäck. Skulle det råda vinterväglag före den 1 oktober eller efter den 30 april får man använda dubbdäck. |
|
|
Eftersom denna tråden är lite luddig så hänvisar jag till vägverket. Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Måsen: För det krävs att försäkringsbolaget kan påvisa att de felaktiga däcken var orsaken eller del av orsaken till olyckan... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Var fick du temp. +5, ifrån Stavros?? Har aldrig hört talas om att tempen skulle vara lagstadgad. Men där emot blir gummi- blandningen i sommardäcken för hård vid ca +5 grader, kan det vara det du tänker på??? PEO |
|
|
I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. En generell definition av vinterväglag är: snö, is eller frost på vägbanan. Under en dag med ren och torr vägbana i januari kan alltså en bilist köra med sommardäck. Vägverket rekommenderar dock att vinterdäck används under hela vintern för säkerhets skull. Snö och halka kan komma snabbt och utan vinterdäck ökar olycksrisken samt man kan riskera att få stanna längs vägen. Sommardäck hårdnar vid lägre temperaturer och kan redan vid 5 plusgrader ge ett försämrat väggrepp. Källa: Länk |
|
| PESK: Hmm det kanske var där jag fick det ifrån. Fast jag tror jag har hört att det räknas som vinterväglag om det är under +5 grader. Jaja, jag är inte ofelbar! =) | |
|
läs här Länk |
|
|
ska man ens behöva fråga sig detta?. kör med vinterdäck för gudsskull, har själv blivit påkörd av en mupp som körde med sommardäck på vintern, hade han haft vinterdäck hade han lätt fått stopp på bilen. jag stod förövrigt still i ett rödljus. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
Måsen |
Bor man där det är vinterväglag 2 veckor om året så kommer frågan naturligtvis upp, inte så lustigt tycker jag. Problemet är att man inte vet vilka dagar det blir, så jag håller med, på med vinterdäcken... |
|
En liten reflektion bara, körde 700 mil europa runt i september. Vilken känsla att köra på vägar släta som golv överallt. Så det första som händer när man kör över öresundbron och "landar" i Sverige så hamnar man i dessa "dubbdiken" som svenska vägnätet består av. Vårt vägnät är ju totalförstört av dubbar, synd att det ska behöva vara så. |
|
|
JanF: Och du gör som jag, åker fortfarande på sommarpuckarna... Du har mail. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.