|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
371hk, bara att gratulera!!!! Den går ju riktigt bra. Jag har sålt E9:an som motorn var tänkt för men jag har ju en B6 som behöver ny spis, har en ny underdel som åker i efter jul...Husrenovering har satt stopp för allt bilmekande i snart ett år, det går ju både tid och pengar till sånt... /Johan |
|
|
OK, då åker det i en 3,5a i den då. e21 med 3,5 lär blir brutalt!!! ser fram emot lite uppdateringar vartefter. /Otto |
|
|
Sitter redan en 3.5:a i, dessutom reggad med B9 motor...men bottendelen är inte helt frisk. Uppdatering kommer efter jul. /Johan |
|
|
oki Gamla eller "nya" b9? /Otto |
|
|
Nya tyvärr, gamla har ju bl.a en finare vev. Blir en 84x93.8 bottendel som åker i istället. /Johan |
|
| Vem fan sitter på ett forum o upprepade ggr i samma tråd sitter o skriver att han vet svaret men säger de inte bara för att ingen ska härma? Jag tror att forum är fel forum (hihi) för dig Nasty nånting, gå ut o spika igen alla rutorna på ditt garage så ingen kan se in ist. | |
| Jag anser att fåut 300hk ur en 3.5l m30 inte är speciellt svårt som vissa verkar tro. Med bara en kam och justerbar insprutning/tändning och att den får andas ut kommer du riktigt långt :) | |
| Kanske inte är så svårt men det blir ju apdyrt. Helt ny motor i stort sett... | |
| jag mejlade faktiskt hartge om specifikation på min motor... de svarade inte på annat än volym, borr och slaglängd :P larvigt när de va typ 20 år sen de sysslade med en m50 motor!! | |
|
tacka vet jag alpina! Dom fick jag en tändmapp av när jag frågade. /Otto |
|
|
Jag tror jag älskar den här tråden....... Bygger själv en 635 -81 för historisk rally å vill ha lite motorinspiration. Ska bygga på en m90 och funderar på detta: 3x45 weber dbilas 300gr kam Lätt bearbetad topp Extractor från irland engineering. Kan man stoppa i m5 3,6 kolvar och få högre komp? (då borren är lika min m90) Räcker det med 45:or? Vad är lämpligt att ha för tändsystem? (skall vara tidstypiskt från -81) Extractor, skall det vara 6-2-1 eller 6-2? Å vad kan va lämplig dimension på avgassystem? |
|
|
Kolvarna från 3.6:an passar dåligt om du inte tänker byta både vevstakar och vevaxel. Du har 84 mm i din M90 och 3.6:an har 86mm. Sedan skiljer längden på vevstakarna 135mm original mot 144mm i S38. Stoppar du bara i kolvarna lär du få ett väldigt lågt kompressionsförhållande. Sen är jag inte helt säker på att kolvtoppen på S38:a kolvarna, vilken är anpassad efter 4 ventilsteknik och dess utformning på förbränningsrum, är optimal till 2-ventilstoppen. Använder du vevaxel och vevstakar samt kolvar från S38 i M90 motorn så lär du dessutom få modifiera kolvtopperna så att inte ventilerna slår i kolven med den kamaxel du tänkt använda. Finns egentilgen inga riktigt bra högkompressionskolvar att köpa direkt från hyllan förutom Alpinas egna, men dom kostar ju å andra sidan över 2000kr/st med kolvringar... Mvh Johan |
|
|
Ja...såklart. Det måste bli kolvar från s38b35 eller m88 då. Stroka, de får jag inte göra enligt reglemente. Jag är ute efter högre komp. |
|
|
M88 kolvar kräver också andra vevstakar då dessa är lika långa som i S38B36. /Johan |
|
|
s14b23 kolvar går bra det med verkar det som. Borde kunna ha både stakar å kolvar från s14b23. Då har jag stakar som e 135mm och kolvar som e 93,4x84mm. Med orginalveven på min m90. Men som du beskriver johan så förstår jag inte. "M88 kolvar kräver andra stakar" Om jag har 135mm stakar till dessa kolvar så blir det ju 3453cm3. och jag har min orginalvev. Om jag byter vev och 144mm stakar med ovanstående kolvar, så lär jag ju ha strokat ill 3,6 eller? Jag får inte stroka, det jag vill ha ut av mina funderingar är att få en m90 med nån typ av högre komp samt få lättare kolvar å stakar. Det finns ju en uppsjö prylar till s14 motorerna tex. |
|
|
Du kan inte använda 135mm stakar till M88 eller s14b23 då kolvbulten är anpassad efter 144mm stakar i båda fallen. Ska du ha dessa kolvar måste du även använda 144mm stakar, annars får du knappt en motor som går att överladda. Vevstakslängden har inget med motorvolymen att göra. Mvh Johan |
|
|
Jo, längden på vevstaken måste ha betydelse för volymen. som jag skrev i det tidigare inlägget: "Om jag har 135mm stakar till dessa kolvar så blir det ju 3453cm3. och jag har min orginalvev. Om jag byter vev och 144mm stakar med ovanstående kolvar, så lär jag ju ha strokat ill 3,6 eller?" En kortslagig motor har väl kortare stakar än en långslagig motor? En kortslagig motor med låt säga 94mm borr är väl mindre i motorvolym än en långslagig motor med 94mm borr? Eller har jag helt enkelt fattat väldigt fel? |
|
|
Hej, Återigen, vevstakarna har INGET med motorvolymen att göra, endast diametern på kolvarna och slaglängden på vevaxeln inverkar på motorvolymen. Kolvar kan göras med olika plecering på kolvbulten och däremd kan olika längd på vevstakar användast till samma vevaxel med samma kompressionsförhållande. I föreliggande fall tänker du använda kolvar gjorda för en 84mm axel och 144mm vevstakar i en motorn med 84mm vevaxel och 135mm vevstakar. Vad som händer är att kolvtoppen kommer att vända långt innan den når till till toppen av cylinderloppet, närmare bestämt 9mm innan. Då kommer du få SAMMA motorvolym men ett kompressionsförhållande som motorn knappt startar på. Mvh Johan |
|
|
? Om jag tar 144 stakar i en motor för 135 stakar då borde väl kolven besöka förbränningsrummet lite väl hårt. Jag har ju 93,4x84mm i min m90. Då måste ju andra kolvar med 93,4x84mm passa. Jag ska inte stroka, får inte stroka. |
|
|
1) Strokning innebär att man förändrar slaglängden på vevaxeln, har inget att göra med vevstakarna. Man kan förlänga eller förkorta slaglängden på en original vevaxel, allt beror på vad man är ute efter. 2) Använder du 144mm stakar till original kolvar till M90 så får du besök av dess kolvtopp i både ventiler och cylinderlock. 3) Använder du 135mm stakar till M88 kolvar och 84mm vevaxel så får du enormt lågt kompressionsförhållande om du inte hyvlar av cylinderblocket 9mm. Tar du 9mm på cylinderblocket får du en intressant spänning på kamkedjan, d.v.s., du måste låta gära en special kamkedja. 4) enda sättet att använda m88 kolvar i en M90 motor med dess original vevaxel på 84mm är att också ta M88 vevstakar eller vevstakar från s14b23 eller s38b36. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.