|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Kan ju bara säga ett min e28 med 3,6 åkte jag 13,23 på strippen,tidkort finns om ni inte tror mig! Jag har än inte fått spö av någon M3 3,2 eller M5 3,8, och jag har provat mot både trimmade och std Kan ju tilläga att jag åkte på vanliga gatdäck så fästet var ju därefter,med slicks skulle man någ komma ganska nära en tolva... PS jag hade inte plockat ur halva bilen innan jag for och testade den var som den skulle med reservhjul och allt :) |
|
|
Då lär ju bilen inte gå allt för pissigt om man lyckas kräma ur strax över 300hk ur den då :) Är väll 315hk i 3,6:an? ///Jesper |
|
Hello Nasty! |
Ja du ser det behövs inte så mycket hk och Nm för att få en E28 att fixa bra tider. Vad hade du för sluthastighet? Kör du org. 3.6l? utväxl. växellåda, bakaxelklump? Det här låter lovande man kanske kan klara av att åka 12:or om man får resten av bilen att lira. (bakvagn, utväxl, fäste osv.) Har ju funderingar på att åka med lite gas men jag vet inte redigt vad kolvarna tycker om det. Någon som kanske kan mer om NOS som kan berätta? Mvh/Henrik |
|
De här lät ju riktigt spännande ! Hur har det gått me bilen ? Mvh Mattias . |
|
|
Jag bromsade min gamle m30 till 302hk. vet inte hur bra det stämmer, men hade några hk mer än en m3 3,0 med sportsystem som bromsade samma dag. så 290hk borde det vara iaf. 13,58 168 på strippen iaf recept på den gamle spisen: Alpina B9 282gr schrick 47 insug 39 avgas full hemi 10,2:1 extraktor alquati insug matchportat weber 45 pipercross insug electromotive tändning invägda stakar och kolvar alu svänghjul litet klipp: Länk /Otto |
|
|
E3-Otto, Vilket härligt insugsljud! |
|
|
E3-Otto, Hur kan du få ut över 300hk ur en B9 motor (original 245) enbart genom att byta sprutet till förgasare? Vem bromsade du bilen hos? /Johan |
|
|
tror inte heller på över 300hk, bäst är nog att jämföra med mer standard bilar som körts på samma ställe och vid samma tillfälle. Som sagt något mer effekt än en knappt trimmad m3 3,0 mao ca 290 hk. Om du kikar i listan är det bra mycket mer gjort. med motorn. grenröret gör sitt och förgasarna gör nog mest. tändningen är bättre även bränsleblandningen som är perfekt. svänghjulet ger nog LITE också iom att det är en rullande landsväg. det var stor skillnad före och efter modifieringen iaf. Det är det viktiga :D Frågan är väl mer hur kan man bara få ut 204hk ur en standard spis på 3,5liter??? .... Briggs litereffekt nästan. :D bromsades hos Robin i nyköping, tror han heter så. /Otto |
|
|
Det enda som skiljer en original 245hk motor från din är grenrör, tändning, förgasare, det bör inte ge några 45hk, möjligtvis 4.5hk, insprutning och förgasare optimalt inställda ger i stort sett samma effekt, för att få ut mer så måste toppen modifieras radikalt från original b9, andra kolvar än original B9 , annan kamaxel (du nämner i.o.f.s. Schrick, men den har ju samma spec som Alpina B9 kammen som också har 286 graders duration). D.v.s. du har i stort sett standard B9 prylar. Har också en B9 motor med 245 hk, tror inte den ger 290 bara genom att haka på förgasare och få dem rätt injusterade. Svänghjulet ger inte en enda HK, enda skillnade är att motorn kommer upp i varv lättare p.g.a. mindre roterande massa. Så, antingen har du runt 250-260hk eller så har din motor helt annan spec. Anlednngen till att jag frågar vem som gjort bromsningen är att det produceras glädjesiffror från många. Prova att bromsa den hos Autokinito i Uppsala, där är det enligt erfarenhet ärliga HK. /Johan |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tjena Johan! Lika skeptisk som vanligt. =) Hur går det med dina projekt? Får höras snart!! Anar att M30:ns huvudsakliga hinder för att nå uppåt 100hk/l volym,är dess insug och motronic styrsystem(och självklart med massor av andra mods) Men en optimerad M30 snurra invändigt,stryps rejält med dess original insug. Mvh Patrik |
|
Lite info: Håller med Patrik om insugen... ta bort lmm på en std m30 kan ge uppåt 10hk på driven. B9ans eller m30s standard insug är knappt jämförbart med weber/separata spjäll. Kam.... 282graders shrick ger inget alls i det här sammanhanget (den var bara otroligt mycket billigare). b9ans kam har väl 280gr duration. B9an har lite högre lyft. Svänghjulet ger faktiskt effekt i detta sammanhang även om det är väldigt lite. rullande landsväg bygger ju på att man mäter tiden det tar att accelerera upp bänken. bromsade man motorn hade det inte gett något. däremot ger det bättre acc på framförallt låga växlar. Absolut inte försumbart i våran sugtrimningsvärld. b10 som i stort sett är likadan har 264hk utan kat med extraktor. sätt dit bra insug (separata spjäll och kanaler med rätt längd) utan lmm så ger det ännu mer. Jag baserar bara effekten på att det kördes en M3 samma dag som gav något lägre effekt. att bänkar visar både för mycket och för lite är ju självklart. bänkar och landsvägar är ju trots allt mest till för jämförlser efter modifieringar. M3an kanske var dåligt renoverad och sportsystemet ströp motorn... va vet jag. tycker det var kul att en gammal m30 spis med fuggisar kunde ge mer iaf. :D det var mest en kul grej att bromsa, gott att höra maskineriet utan väghjud och vindbrus. Nu har jag en annan motor som gissningsvis bara ligger runt standard effekt för den motorn. grenröret är avstämt för ett högre varvtal nu och lite bättre flås in i motorn är det också. Sitta och köra till uppsala för en osäker siffra till känns ju inte aktuellt direkt :) Vet att den ger mer än en moddad B9a iaf :) Vi säger att sportfiltren gav 5 hk, så landar vi på 250hk :D /Otto |
|
|
Ja, det är väl bara att gratulera till en extremt potent M30 utan några större modifieringar. Själv hade jag all möda i världen att få ut mer än 15% bättre flödesegenskaper i en B9 topp, allt på grund av att M30 kanalerna är HELT värdelöst utformade från början, alldeles för stora för att ge några bra värden. Utan att lägga til material och totalt modifiera insugskanalerna så är flaskhalsen M30:s insugskanaler. Helt klart imponerande med runt 300hk ur 282 schrick, 10,2 i komp, B9 topp och 45:or. Patrik: Jodå, har fått tag på en 88,4 mm vev som i kombination med Aplina 93.8mm kolvar skall ge 11.5 i komp, då kan jag använda min Alpina 336 kam, vilket hade varit omöjligt med mindre komp. Kolvtopparna måste moddas lite, skall dessutom använda stålvippor med högre utväxling. Har jag tur kommer jag ockås upp i 300hk...återkommer med bromsuppgifter då eländet sitter i bil. /Johan |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Åhhh...låter ju helt otroligt trevligt!!! Har precis fått mina "Ireland engineerings" HD vippor,förstärkta m30 vippor som ska klara 8k rpm,och används i racemotorer.(till M106:an) Till ett pris av 3200 från PPF. Kanske något för dig att prova,då billetvippor till M30,är både dyra och svåra att få tag på. Du måste ju skrika till när du ska ut och åka med "monstret"!!! Är faktiskt fruktansvärt sugen på en E9 igen!!! =( Mvh Patrik |
|
Vad ska du använda för insug? sprut eller förgasare? M5 spjällhus borde ju funka. Finns det vippor till bmw med annan utväxling?? hur funkar det? måste man inte ha en kam anpassad för dom då isf? Hur mycket har du räknat med att varva? jag hade problem med min motor runt 7000rpm då släppte momentet i hub-muttern pga torsionssvängningar i veven. Ska du lätta din vev för att minska risken för det? Åk och bromsa på samma ställe så ska du se att du har 340hk :D Du borde ju hamna över 300 lätt om du bara utnyttjar kammen och varvar 7500-8000, frågan är som sagt vad veven säger om det? du har inte funderat på kortare slag och längre stakar. hur som helst lär du mata ur bra mycket mer mos än min gamla spis gjorde oavsett vilken effekt jag hade. kommer bli riktigt elak motor. Ska bli kul att hra hur det går, har du någon projekttråd? vilken bil ska motorn sitta i? E9? /Otto |
|
Antar att du kommer att använda B2s solexar 3x40, eller weber 45:or,eller blir det något liknande Csl:s direktsprutade trattar? =) Vad hände med den liggande M88/3??? Mvh Patrik |
| Det blir 3x45 weber mer Kormann insug Alt. eftermarknadssprut och M5 E28 spjällhus. | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Roligt med lite uppdateringar på potenta M30 motorer. Kommer att följa detta med glädje framöver. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| E9 är och förblir det vackraste BMW har och kommer att producera!!!! | |
|
Vevaxeln har ett kritiskt varvtal vid ca 7200rpm, där bör man inte ligga och segdra allt för länge om man vill undvika haveri... Jag har faktiskt funderat över 2500 veven med maxborr, dock blir det lite lite volym men en grymt varvvillig motor. Har för närvarande alla m30 kolvar, stakar, vevaxlar samt en hel del av hartge och Alpinas program som tillverkats liggandes på hyllan, så det går att plocka ihop väldigt skiftande motorer. Det skall enl. hörsägen finnas en fördelare, med liten diameter (som på 2500 och 2800) som inte vrider tändförställningsfjädern runt tändplatteaxeln utan drar den vid sidan om denna, har dock inte hittat någon sådan, någon som vet??!!!! Med en sådan fördelare kan man få till en perfekt mekanisk tändkurva vilket är näst intill omöjligt med fördelare där fjädern dels dras och dels glider på en axel. /Johan |
|
|
Johnor: Blev det 300hk i m30:n? :D Vilket koncept blev det? Eller funderar du fortfarande? ;) Jag bromsade min gamle till 371hk.... dock 24v. Länk Länk /Otto |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.