|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
1 miles = 1,6km. /Erik |
|
|
Hubbe325: jag citerar mig själv "men en p1800 står högt upp på min önskelista, har velat haft en ända sen jag var liten och såg Roger Moore fräsa runt i en :)" tolkar du det som att jag tycker att den är ful? jag älskar p1800! farsan är gammal volvo-entusiast, så han släpar runt mig på massa träffar i sin pv -52. blir mycket dreglande över p1800 då när man får se dom live.... |
|
| 1 miles =1,609km. Om man ska vara väldigt petig och väcka irritation hos folk som säger 1,6 km....=) | |
|
jugga: Rost har jag haft väldigt litet! Tex inget alls i nederkant dörrar, trösklar, hjulhus, skärmkanter etc. Den rost som kommit har funnits på några få "konstiga" ställen som har varit svåra att förutse! Jag har kanske svetsat 2 timmar totalt på bilen. Här är en kort beskribning av vad jag gjort åt den sedan jag köpte den: - 15-25000 mil. Ny mittre kardanaxelupphängning, lagat lös växelspak, ett nytt vevstakslager (pga slarv från tidigare ägare. Alla lager, kedjor, kolvringar, packningar byttes samtidigt), ny kamaxel/vipparmar/vipparmsaxlar, nya lager i växellådan, svetsat bensintank - 25-35000 mil. Nya gummibussningar i framvagnen, ny koppling, beg kardanaxel (gick av), nytt mittre styrstag, nytt hjälpstyrarmslager. Demonterat framskärmar samt blästrat, målat etc där så behövdes. - 35-45000 mil. Beg topplock/vipparmar/vipparmsaxlar (pga kört utan kylarvatten i en mil), lagat ryggstöds-"gångjärnen", skiftat förarstol och passagerarstol (pga nersutten förarstol). Blästrat och målat hela fronten. - 45-55000 mil. Beg hjullager, beg växellåda, beg kardanaxel (pga glappa knutar), förgasarna bytt till beg insprutning, nya hjulfjädrar, beg fjäderben fram (pga sliten lagerbana och korroderad yta för tätningsringen), nya gummibussningar till krängningshämmare fram. Demonterat framskärmar samt blästrat, målat etc där så behövdes. - 55-idag 63.000 mil. Nya tätningar i värmespjällen till kupeuppvärmningen, byggt om till nyare kylarfläktkoppling, beg förarstol (pga nersutten), beg bensintank. Blästrat och målat hela fronten med motorrum samt bakänden undertill från bakhjulen och bakåt inkl tanken. Dessutom - Ett stort antal (säkert 10) renoveringar av bromsok, dinitrolbehandlingar (säkert minst 10 ggr) - Ett antal omgångar nya bromsskivor, bromsklossar, handbromsbackar, däck, stötdämpare, avgassystem, strålkastare, vindrutor, växelspaksöverföringar, vattenpumpar, motorvärmare mm - En omgång ny kylare, beg generator, beg startmotor, nya handbromswirar, beg drivaxeldamasker, beg värmefläktsmotor mm Om jag gillar min 3.0S!? Det är den bästa bil jag haft (och sannolikt någonsin kommer att ha)! Och då jämför jag med tex en M5 -95 och en SAAB 9-3 Aero -00 Fortsättning följer (om 5 år eller så)! Per L |
|
|
Apropå volvo... Köpte mig en vinter/busbil häromdagen. Den har rullat 49.200mil, på mätaren iaf. Inte så stor förlust om man kör skrot:) Har även haft MB 300te som hade gått 32.000 enligt mätaren men tippar på det dubbla med tanke på vissa tecken, men bra gick den ändå! |
|
|
bilar kan ju gå hur långt som helst om dom sköts. farsans gammla pv från -52 som jag nämnde förut börjar närma sig 40 000-strecket och den går bättre än min golf med 19 000 välservade mil på mätaren. och fördelen med den är att man kan laga det mesta med skiftnyckel och skruvmejsel (gudomliga b16...) :) är redan vid 19-års ålder en riktig bakåtsträvare när det gäller bilar ;P |
|
| 1 mile motsvarar 1.609 km | |
| oops, såg inte att det fanns en sida till där svar på frågan redan fanns.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.