AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.206

lacka efter rostlagning?

ni som lagar smårost själva, hur lackar ni?
maskera sen sprayfärg eller hur ska man göra för att få ett bra resultat? undvika lackskarvar osv...
sh
820
shu!
525i -91
Börja med att maskera ett stort område runt området som ska lackas, så man kan dra långa sprayningar. Sen sprayar du många tunna lager tills du får det bra. Var noga med att hålla ett avstånd på ungefär 15 centimeter då du sprayar och dra snabba drag. Håller du för nära och drar för sakta blir det rinn. Sen ska du vara otroligt noga med att slipa spacklet bra , för minsta lilla ojämnhet syns tydligt. Sen ska du vara noga med att rostskydda också.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
jo jag har dragit på nån body som farsan rekomenderade mig.
ska man lägga nån klarlack sen eller är det bara att spraya på med burkfärg?
sh
820
shu!
525i -91
Med body antar jag att du menar rostskydd. Så efter du har rostskyddat så kan du slipa upp ytan lite så rostskyddet blir matt , blås sen rent , sen på med sprayfärg. Klarlack kan ibland göra så det synns mer, men kolla först om du blir nöjd med bara vanlig sprayfärg. Ifall området ser mkt mattare ut , så spraya klarlack. Med klarlacken gör du samma procedur, dvs spraya tunna lager och maskera ett stort område.

sh
820
shu!
525i -91
Glömde en sak . Ha inte bara området som ska lackas omaskerat , maskera så du kan lacka en liten bit in på den bra lacken så får du mindre nyansskillnader.

jo, jag menade rostskydd. är nybörjare på detta området :)
jag får tacka för tipsen!

ska göra ett tappert försök imorgon får se hur det går.
är dock tjejens golf som jag ska härja med så det är ingen större fara om resultatet inte blir perfekt ;)
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Ett tips för att undvika lackskarvar är att använda bred maskeringstape som man viker upp lite i kanten för att på så sätt få en mjuk övergång till den gammla lacken.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
-Slipa plåtrent (maskin är att föredra
- Pensla på med grundfärg 5 ggr (skall torka mellan målningarna)
- Vill man vara extra noga skall man värma den plåtrena yta lätt
med en värmepistol eller liknande.
- Spackla tunt med spackel (dra med spackeln enbart så
penseldragen försvinner)
- Maskera så du kommer en bit utanför de spacklade området.
- Sprutspackla 4 ggr (skall torka mellan målningarna)
- Tag bort maskeringstejpen och slipa bort kanten med FINT
sandpapper.
- Slipa även den sprutspacklade ytan lätt.
- Till slipningen brukar jag använda en väl använd slipkloss.
- Spruta på ytfärgen 4 ggr med tork mellan sprutningarna.
- Lägg sedan på ev. klarlack

Ovan behandling kan tyckas ”overkill”, men ska man behålla bilen ett tag och inte vill ha tillbaka rosten är det ända att lägg på mycket färg.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.