AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
864

750 "pluddrar" på högvarv, vanligt fel?

Su
213
Sune
E60 535d -05
Jag vet inte längre vad jag ska ta mig till!

Detta är min 4:e 750 och denna har exakt samma tråkiga symptom som de andra 3.
Jag ska försöka förklara mitt, eller rättare sagt min bils problem lite närmare.

När jag gör en fullgasaccleration 0-200 händer följande:
Innan den växlar från 1:an till 2:an vid ca. 80-90km/h börjar den tappa ork, inte misstända utan mer av att ena halvan lägger av och bara 6 cyl fortsätter att gå. När den väl har växlat och varvet sjunker (fortfarande fullgas) vaknar motorn till igen för att återupprepa samma sak vid nästa växling osv.....

Saken är att jag redan har uteslutit de flesta felen så som tilltäppta bränslefilter dåliga bränslepumpar misständningar kärvande spjällhus. Har bytt / åtgärdat dessa saker men fortfarande samma tråkiga tapp innan växlingarna.
Jag vet att det låter som om den skulle tappa bränsletryck pga. hög förbrukning på högvarv men jag har mätt trycket under accleration (ett jämnt ock konstant systemtryck på 3 bar).

Det är synd att ett sådant här fel ska förstöra den annars så utmärkta prestandan i denna fina vagn av denna kaliber, så jag undrar om någon av er på detta forum har haft liknande upplevelser med era 750.

Som sagt har jag har haft 3st innan och ej klurat ut vad det kan vara. Kan det vara så att detta är ett vanligt fel på 750?

Ska tillägga att bilarna har rullat mellan 25000-33000mil

Sune
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lådan måste dra ner på momentet annars blir det ju automatmetallsallad... =)

Men du har märkt att det blir sämre o sämre?

Mvh
Su
213
Sune
E60 535d -05
Det har ingenting med lådan att göra, det är ett faktum.
Knappast troligt att momentet begränsas vid 150 - 160km/h när den växlar från 2:an till 3:an....

Ingen som har en 750 som uppför sig likadant?

Sune
Jag känner igen problemet som jag vill beskriva det så hade jag velat att den skulle växla lite tidigare efter 5,5- 6 tusen varv så känns det som den tappar en j-a massa kusar men sen börgar det om när den växlar upp det fantastiska vridet man bara inte kan leva utan börgar lite innan 4 tusen den har gått 38tusen men det ska väl inte vara nått.....

mvh matte

Paap Reeder
Hej!
Även jag har noterat detta men inte följt upp det.
Skall notera och detta och sedan när jag ställt på henne igen blir det research.
Kan det behöva mappas om??

MVH /// Paap R
mappas om ???? nu får du uttrycka dig så vi enkla människor fattar

mvh matte

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
han menar nog om man behöver programmera om datan,kallas för mappning,ändra bränslekurvan vid olika varvtal.däremot kan jag säga att jag aldrig upplevt det ovan nämnda problemet,min varvar som den ska o växlar hårt o distinkt till nästa växel utan "dippar".är väl det enda som funkar som det ska på min 750*he he*
Su
213
Sune
E60 535d -05
Det är precis som matte skriver!

Trodde jag hade en extrem otur att jag alltid får tag på dessa "sega" 750, men jag verkar inte vara ensam om det.

Efter mycket sökande köpte min kompis en 750 för 3 veckor sedan. Den växlar 800-1000 varv innan min växlar, och det är precis där min börjar gå dåligt.... (chippad låda enligt fd. ägare)

Vi ställde våra bilar jämsides och började gasa från stillastående.
Vi låg jämsides tills min skulle växla 1-2 min tappade så mycket att han hann minst 50m före mig tills min motor "vaknade" igen.
Samma sak upprepades vid 150, slutade att jag låg nästan utom synhåll vid 200 :(

När min kämpade upp sig mot växlingspunkten hade hans bil alltså redan växlat vid 5000varv/min.

De andra 3 bilarna jag tidigare ägt betedde sig mer eller mindre på samma sätt.

Kompisen berättar att han ägde en annan 750ial som gick perfekt utan "pluddra" i 5 månader, men på senare tid visat tendenser till "pluddring" precis innan 2-3 växling .
Han som jag gjorde en grundlig felsökning (bilmekaniker till yrket) och ej hittat något fel, beslutade sig för att sälja bilen snabbt och leta upp en som inte pluddrar. Det var då efter att ha provat 4-5 bilar vi hittade en som inte har detta jobbiga fel. Det är den bilen vi jämförde min med.

Jag har konstaterat att det verkar vara ett ganska vanligt fel på de 750 jag kommit i kontakt med.

Frågan är om någon har lyckats avhjälpa detta fel.
Och om, HUR?

Sune
Paap Reeder
Hej!
En annan vild idé som ni säkert provat och det skulle var att göra boxarna strömlösa i 1 tim för att sedan köra "synk-köret".

MVH /// Paap R
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej sune..

Vet ej vad felet kan bero på... min är också seg, 0-100 på 8,5-9sekunder. och max 200 km i toppfart!

Har bytt tändelar, renoverat spjällhusen (Fick jämnare gång), "synkat" spjällen.
Den drar normalt med bränsle, och i övrigt inget som verkar onormalt.
Har också haft den uppkopplad hos BMW, där hittade man kass lambda på vänster sida..bytte den, men inga förbättringar.

Nu har jag tröttnat och eftersom bilen går utan problem så får det nog vara så här tills inspirationen skjuter fart till sommarn.

Sune...låter som din låda fastnat i "S" läge?..dvs växlar vid 5500-6000. Funkar S resp E läget?

Mvh
Skalman
Su
213
Sune
E60 535d -05
Jag satte lådan i "S" med vilja. Inget fel på "E" läget dock.

Sune
Su
213
Sune
E60 535d -05
Ps. min toppar 260 på mätaren, men det tar väldigt låååång tid......

Sune
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.