|
|
|
|---|---|
|
Är det svårt att byta topp på en 325a -88 eller måste man lämna in den?? /Subarujohan | |
|
nej det är inte spec svårt /p |
|
| Beror väll på om du är van vid att skruva, det är ju inte direkt som att byta olja. Men har man bara tid, utrymme och verktyg så klarar man det. | |
|
men är det många special verktyg man måste ha o måste man inte ställa in en massa med ventilerna o kam???? /Subarujohan |
|
|
egentligen behöver du bara en uppsättning verktyg +momentnyckel, insexnycklar och bladmått när du ska byta toppen och ställa ventilspel, se bara till så att motorn står på ÖD med 1:ans o 6:ans cylinder. kom ihåg hur kammen står (brukar finnas markeringar man ska ta hänsyn till) insug osv skruvas bort, topp lyftes av, gamla packningsrester skrapas bort från blocket med t.ex. rakblad, lägg dit ny toppackning och sätt på toppen, momentdra den, ställ kammen mot markeringarna. kräng på ny kamrem+spännrulle (lika bra att byta det). skruva fast insug mm. och fyll på vatten, ny olja osv, be en bön och vrid på nyckeln i hopp om att motorn hostar igång och att inget krockar ihop "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
| du får allt att låta så lätt patrik....så nu kan du få komma och byta topp på min 323a!!! du får 50 kronor och en fanta | |
svintoleffe |
Patrik, di glömde en ruskig viktig sak ochså, att där pinnbultarna för toppen går ner, Måste det göras hundra procentigt rent, i annat fall så spriker blocket. På grund av tryket som blir. MVH Leffe |
|
fredde: eeeeh, nejtack!!! leffe: Hoppsan, klantiga jag!!! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Det är möjligtvis inte någon som har en 325 -88 topp liggande i jönköpingslän??? till bra pris!! /Subarujohan |
|
|
Ingen i stockholm slall ditt ihelgen???? /Subarujohan |
|
|
här finns en iaf: Länk skumma igenom PowerBörsen/Delar säljes o sök på m20b25, topp eller dylikt "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Jag har sett en van bilmek renovera en topp på en dag på en märkesverkstad med all den utrustning och alla delar som man hade på lager, som tur var. Jag vet inte hur det översätts till någon som inte nånsin gjort det förr. Det kan nog ta en vecka av hopp och förtvivlan att få det gjort - och man mpste antingen vara ett motorgeni eller mycket väl påläst för att klara ett sånt precisionsjobb... Glöm inte att kolla planheten på toppen med en stållinjal och ficklampa innan du köper den eller lägger dit din gamla på nytt. Det är självklart att åka till en specialverkstad för att få den planad innan du lägger dit den - vid minsta misstanke... Och tänk på att det inte finns hur mycket planingsmån som helst på en högkomprimerad motor! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.