|
|
|
|---|---|
|
Är det något slags uppvärmningsläge på automatlådan ,vid kallstart så ligger 1ans o 2våans växel kvar längre i. | |
|
Ja, det är så. För att motorn skall snabbare bli varm. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är väl inte motorn egentligen utan lådans olja som ska få rätt temperatur så snabbt som möjligt, och det är sportläget som ligger i tills oljan i lådan uppnått "rätt" temp, sitter en termokontakt i oljetråget på lådan som styr detta. ///MVH Hasso Länk |
|
Se där ja, där lärde man sig nåt nytt =) Trodde det var för att oljan var så seg när den var kall som det tog tid att växla vid kallstarter... (525tdsa) Diesel-räsern |
|
| Hur varm är en automatlåda när den har "normal" arbetstemperatur ? | |
|
är det riktigt sant det??? vet ni att det säkert funkar så det har jag alldrig hört det är ju många bilar som har automat men aldrig att man har hört att att det växlar senare pga att lådoljan ska bli varm i så fall har jag me lärt mig ngt nytt. mvh matte |
|
| Det ska vara så,orsaken att man håller uppe varvet är för att man vill att motortemp ska stiga lite snabbare och att katalysatorerna ska "tända" snabbare för miljöns skull.dock så kan tempgivaren i lådan med åren bli lite oprecis i funktion. Funktionen är även spärrad så att man inte ska kunna proga bort eller ändra varvtalet. | |
|
Väcka liv i en gammal tråd.... Kan det vara för stadie till dom berömda "plast kulorna" i 5hp30 lådan? I mitt fall så sker uppvärmningen snabbt isf.. Räcker med tomgångkörning ½-1 min, tex stänga garageporten och ställa in tvätthinken i bagaget. Mvh Jocke W |
|
|
någon som har bytt den termokontakten? och har pris uppgifter? vi snackade lite om det här Länk |
|
|
Inkl kabelstam innehållande sensor kostar 1295:- till min 750 E38 (5hp30). Mvh Jocke W |
|
| tackar.borde alltså vara lite billigare då till en e36 320.:D | |
| blev det det bättre när du böt ut kabel stammen +sensorn? | |
|
uffe12a: Jag har inte bytt kabeln.... Mvh Jocke W |
|
| ah ok.. | |
|
var inne och snackade med min Bmw verkstad idag.kallstartläget skall vara så där.dumt och jobbigt men tills kylvattnet har blivit nog varmt och värmt upp olje kylaren så är a-lådan så.tyckter det verkar konstigt att kylvattnet skall ha något att göra med olje kylaren men när jag lägger ihop 1 och 1 så.kallstart läget är knappt märkbart på vintern så.(motorvärmare då)men nu då man inte har i motorvärmaren så märks det dessto mera.. |
|
Svärd |
Läs i instruktionsboken så står det ju där! Iallafall har jag läst det i min! ///Martin |
|
Märkligt att man skall behöva varva en kall motor för att trean skall gå i............... Har själv fått rådet, att aldrig varva en kall motor, då risk finns att spränga oljefilter, samt att det kan uppstå lagerskador!!!!!!! Själv håller jag motorn på tomgång i ca 45 s vid kallstart, sen är det bara att köra iväg och växlingarna fungerar, utan att man behöver varva upp och plåga motor samt växellåda. Detaljer i motorn har fått sig en skvätt olja under tiden, före belastning. För övrigt släpper en kall motor ut mer skit vid kraftigt gaspådrag (även tomgång).............så konstruktionen är märklig i dubbel bemärkelse :-0 Japp den får götta sig 45s för att smörja upp sig, sen bär det av, med normal växling :-) |
|
| kalopps...precis man känner ju sig som en motor misshandlare av grövsta sort. | |
| kanon 45 sekunders regeln gäller för mig med när bilen inte har varit i motorvärmare testade i morse .... | |
|
Tydligen slipper man kallstartsprogrammet om man har vinterkörprogrammet (*) i... Mvh |
|
| jo förvisso men lådan känns bra mkt segare än med 30-40 sek tomgångs körning.sen har ju inte alla automater vinterläge. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.