AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
780

Ursäkta att jag tjatar igen om SI-batterier men...

Jag har försökt byta dem på min 520i-88 E34 som dock har mekanisk mätarställning.

Jag har lyckats dela instrumenthuset så jag ser de båda röda batterierna men kontaktblecken som sitter mot batteriet tycks vara "punktsvetsat" mot batteriet så antagligen måste man löda loss kontaktblecken från baksidan på kretskortet.

Min fråga nu är HUR får man bort kretskortet från det vita plasthuset?
Jag har inte vågat bryta allför hårt eftersom jag är osäker på hur det sitter fast.

Baltimore
Da
8
Daniel_B
520I -90
Använd ett borr med en mindre dimission än vad hålet i kretskortet är. "Borra" för hand inte med maskin. när du fått bort tillräckligt mycket så är det bara att trycka lite försiktigt från baksidan så lossar den. OBS!! Du måste också ta bort den blå och den gula plasten från kontakten på baksidan. När du bytt batterier så sätter du den tillbaka och limmar med smältlim eller dyl.

Det släpper nog bara du värmer ordentligt. Hade själv problem att få det att släppa då jag byte på en E34 men efter en ordentligt varm lödkolv så släppte det.
Daniel B, jag förstår inte riktigt vad du menar med hålet i kretskortet.
Jag vill alltså lossa hela kretskortet från plasthöljet för att kunna komma åt batteriernas fästen på baksidan och där löda loss dessa.

Baltimore
Da
8
Daniel_B
520I -90
hmm. kan vara så att du har en annan mätare än mig. minna batterier sitter på det stora kretskortet på mätarens baksida. Kan nog tyvärr inte hjälpa dig om du har den andra modellen.

Daniel

Daniel B, kan nog vara så.
Batterierna i min mätare sitter på det kortet som är längst ifrån mätarna, alltså det kretskortet som sitter fast i ytterhöljet.

Dessutom är det så att jag har mekanisk visning av mätarställningen, jag har ju en -88 så det är ju första årsmodellen av E34:an så där kan det ju skilja lite mot din -90:a.

Kanske lika bra att lämna mätaren till BMW-verkstaden för batteribyte. ;-)
Vad kan det tänkas kosta?

Baltimore
Paap Reeder
Hej Baltimore!
...angående "punktsvetsningen".
Det finns nya batterier med lödöron för ändamålet.

MVH /// Paap R
Da
8
Daniel_B
520I -90
Ta med dig mätaren till en tv reperatör i stället. Det blir mycket billigare. Jag vet inte om bmw utför enbart batteri byte, jag tror de byter hela kortet så det kostar nog en slant.

Daniel

Är det troligt att tvreparatören har såna specialbatterier eller måste de införskaffas hos BMW?

Baltimore
Visa användare
7
Batistuta
518iS -87
Det är inga specialbatterier du behöver. Vanliga uppladdningsbara NiCa batterier funkar utmärkt.
Batterierna köper du på ELFA eller liknande! Har för mig att det finns någon länk, antingen här inne eller på e28-sidan som är kanon.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Clabbe Olsson kränger också sådana batterier. Kag köpte där i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.