AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
698

min aoutomat är lite lurig

ja har en 750 89:a den växlar bra när den är kall men när den har blivit varm så får man varva den till 3-3,5 tusen varv mellan 1:an o 2:an resten funkar bra undra vad det kan va??? den har gått skitlångt 38000 mil precis inkörd ehe.... är det någon som kan tänkas veta vad det är för tokigt??

mvh matte

Oftast då det är problem med automatlådorna så brukar ett filter och oljebyte på lådan avhjäla problemet. Kostar inte speciellt mycket heller så det är värt att prova först.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis, gör helst ett totalbyte av oljan i lådan först + ny sil så får man hoppas att du slipper renovering...

Mvh
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ser man att silen inte är så tilltäppt ger det inget att byta den.

angående det här totalbyte av olja , jag tror att ingen vet hur det ligger till egentligen (inte jag heller) senast jag bytte på kompisens 735:a så var de 3.6 liter olja vi tömde ut rosa/svart av smuts och vätska. riktigt äcklig var den och luktade illa som bara den.

Eftersom det talats här om att momentomvandlaren skall hålla ca 3.5 liter och den sammanlagda atf mängden skall vara ca 7 liter så trodde vi att momentomvandlarens kvarvarande 3.5 liter skulle iaf. något "färga" den nya atf oljan.
så vi kör bilen varm i 8 mil och öppnar sedan pluggen i botten , och den olja som kommer ut ser ut som NY.

Därför tycker jag det är konstigt att momentomvandlaren skall hålla 3.5 liter som uppenbarligen INTE blandar sig med oljan i lådan !?
tror faktiskt att det är "struntprat"... tycker ju att 50% smutsig olja iaf bör färga den nya oljan något om det är samma system vi talar om ?
räcker ju faktiskt med 1-2 mil för att några % kvarvarande motorolja skall färga 8 liter ny olja i en m70 motor....

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Paap Reeder
Hej!
För 3 HP20 gäller:
Öleinfullmenge bei Erstfullung: 6,4 liter
Nachfullung bei Ölwechsel: 1,8 liter

Hittar just nu inte värdena för 4HP22:an men vill minnas 7 liter resp 3,5 liter.

Spär man ut 7 liter med 3,5 liter ny olja blir det mycket ljusare.

Jag tittade "på strålen" som såg jätteröd och fin ut. Efter ett litet misstag var jag tvungen att slå om oljan i en glasburk ...rena skiten såg det ut som.
Blev överraskad själv.

Har du oljan kavar i oljebyteskärlet så föreslår jag att ni slår den i en glasburk.

MVH /// Paap R
svardska
du lär väl ha en HP24eh om det är en 750í. 7,5 l totalt
ar
38
arcoma
750 e32
tack för svaren

mvh matte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.