|
|
|
|---|---|
|
BATTERIHÅLLARE E 39. jag har gjort en tråkig upptäckt som jag gärna vill dela med er. På så vis kanske en hel del problem kan undvikas i framtiden. Den platta som batteriet står på och är förankrat vid är endast fästad med 2 st punktsvetsar i den underliggande karosseriplåten. Vibrationer och/eller mekanisk belastning gör att dessa två punktsvetsar släpper varefter batteriet börjar leva sitt eget liv där nere. Detta resulterar i att bottenplåten spricker längs med bilen, batteriet står löst och vatten kan strömma in. och orsaka rost och elände. Har hänt på min bil och några andra som jag sett. Lösning på problemet: Borra 2 st 6 mm hål uppifrån och gör ett riktigt bultförband med stora karosseribrickor på vardera sidan samt dra åt ordentligt. Detta bör hålla i framtiden. VARNING: kontrollera från undersidan att den undre plåten är hel och sprickfri. Har den spruckit återstår endast mig-svetsning och bultförband enl. ovan. I båda fallen; slipa rent och rostskydda noggrannt från båda sidor. Detta är en ren konstruktionsmiss som bör åtgärdas av BMW långt efter att garantin har gått ut, så kolla ordentligt på era bilar. Men, då måste man ju i alla fall kolla att jobbet är riktigt gjort. Även solen har tydligen fläckar, Bosse J. Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 528-98 Alpina B10,3,2-99T, | |
|
Tack för tipset, blir till att titta... Udo Dirkelsniff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.