AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.895

ANVÄND BLINKERS!

Sida 2 av 3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är inte tillåtet att köra i 200+ i Sverige, därför ska man inte behöva räkna med att någon kommer farandes i 200+. Väljer du att trots detta köra så fort vilar hela ansvaret på dig, övrig trafik är inte skyldig att ta speciell hänsyn till din höga hastighet.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Nåja, så där kan man inte tänka! Du har fortfarande väjningsplikt vid filbyte!

//Thorssa
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jodå, så kan man visste resonera.
Kör jag i höger körfält och avser köra om en bil tittar jag i backspegeln, ligger då närmsta bil i vänster körfält mer än 100 meter bak ger jag tecken och byter körfält. Håller bilen i vänster körfält normal hastighet är detta god marginal, håller han däremot 200+ kommer han att få bromsa ganska rejält.
Jag har trots detta inte gjort fel, det har killen som körde 200+.

Kör man i 200+ vet man mycket väl att man kör för fort och därför måste ta ut extra mariginaler, det kan man inte överlåta på andra trafikanter i omgivningen.

Jeppe

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Oavsett vem som gör fel så gör det ont att bli påkörd bakifrån i 200 knyck. Jag tror att den mentaliteten "jag gör iaf rätt, han/hon får skylla sig själv" är rent av livsfarlig i trafiken. Det är ett slags lagspel där alla måste lira ihop för att få det att fungera. Om alla sket i konsekvenserna eftersom dom har "rätt" så skulle jag inte vilja köra bil...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det handlade inte om att man medvetet kör ut framför någon för att "man har rätt", utan att man inte räknar med att bilen ska hålla 200+.
Killen som kör 200+ måste förstå att alla andra inte kan skapa marginaler åt honom, utan att han får göra det själv. Kör han på en motorväg i vänsterfilen SKA han vara beredd på att någon kan köra ut och i det fallet hinna bromsa ned på ett säkert sätt...

Jeppe

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Absolut, handlade inte om ditt fall specifik utan om mentaliteten som faktiskt finns hos vissa, och det känns faktiskt lite svenskt. Dessutom tror jag att om man kör en "finare" bil (läs BMW) så tror jag att risken är större att stöta på just dette betende.
El
338
ElNiko
325iT-92
Jag tycker iofs att man avsäger sig sina trafikrättigheter när man kör för fort, även om man kan bli iriterad på att folk inte flyttar sig, man har trots allt sällan så brottom att man inte "hinner" köra lagligt. Ska man t.ex köra en sträcka på 10mil så kommer man fram på en timme om man kör i 100km/h och på 40 min om man håller 150km/h, och det är tämligen svårt att uppnå en så hög snitthastighet.
/Niklas
Visa användare
1.981
Thorssa
Ja men kör killen 200 så bör du se att den bilen närmar sig väldigt snabbt och du bör dra slutsatsen att det kan vara mindre lämpligt att byta fil.

//Thorssa
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är mycket svårt att bedöma hastigheten på en bil som närmanr sig bakifrån, speciellt om den endast är synlig genom backspeglarna. Detta är troligtvis en av anledningarna att man inte får köra 200+ på svenska motorvägar!

Jeppe

Håller med Jesperado. Visst bör uppsikt hållas bakåt vid filbyte men den vållande vid en eventuell olycka kommer definitivt den fortåkande vara. Motiveringen kommer lyda att den filbytande höll uppsikt men inte kunde räkna med att den bakomvarande bilen färdades i över 200 km/h. Fortköraren får skuld till olyckan eftersom han inte höll uppsikt och körde på framförvarande fordon. Säkerligen kommer fortköraren även dömas till "vårdslöshet i trafik", alternativt med "grov" före.
Visa användare
1.981
Thorssa
Givetvis kommer han bedömas som vållande eftersom han körde så mycket för fort. Visst är det svårt att bedöma farten på en bil som kommer bakifrån, just därför kanske man ska lugna sig lite när det ligger en bil i vänsterfilen. Den ligger ju där av en anledning. Och jag lovar, det syns att det går fort om det kommer en bil i 200!

//Thorssa
För att undivka en olycka bör man givetvis undvika att byta fil om det kommer en bil mycket snabbt bakifrån. Fast trots allt är det svårt att bedömma hastighet genom bakspeglarna och jag kan förstå de som byter fil i tron om att den bakomvarnade inte kör över 200 km/h. Hastigheter över 200 km/h är (som tur är) sällsynta på svenska vägar.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Även på Autobahn brukar jag fundera både en och två gånger innan jag blåser om en bil som håller halva farten, speciellt om det finns ytterligare bilar längre fram. Då är det bättre att lätta på gasen och dra förbi i 150-160 km/h. Trots allt är det ju mänskligt att fela. Sedan kan man ju diskutera vems fel det var om det smäller, men har man hållit 200+ så får man nog vara glad om man är kapabel att föra en diskussion över huvud taget.
Håller man 200+ när man kör om trafikanter som på svenska motorvägar färdas med laglig fart har man nog inte så mycket självbevarelsedrift.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vet inte om det jag skrev uppfattades på rätt sätt. Det jag försökte säga var att ute i Europa så räknar folk med att; ligger han i vänsterfilen och han inte fanns där senast de kollade så går det fort och väljer att ligga kvar i högerfilen tills bilen passerat. I Sverige resonerar vi lite som Jesperado, dels för att det går inte så fort när det finns andra bilar ute. Dels för att vi i Sverige kör lugnare. Sen skulle jag aldrig få för mig att hålla sådan hastighet i Sverige då jag anser att våra körfält e för smala och vägar för dåliga.

M.V.H
320mil på 26 timmar inkl färjor och stopp...

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
1.981
Thorssa
Jag tycker att det huvudsakliga ansvaret ligger på den som kör 200.

Om det kommer en bil bakifrån som kör dubbelt så fort som du själv så måste du ha taskig syn om du unte uppfattar att han kör fortare än du! För det första så är skillnaden så stor att avståndet minskar väldigt fort, även en snabb titt i backspegeln räcker för att upptäcka det. Dessutom så rör sig en bil helt annorlunda i 200 km/h.

Jag vet inte vad ni har för erfarenhet av detta scenario men jag tycker inte det är svårt alls att se att det går riktigt fort för någon de gånger jag blivit omblåst i höga farter.

//Thorssa
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kanske ska tilläggas att jag absolut inte räknar med att andra trafikanter uppfattar mig och ser mig, självklart lättar man på gasen och vidtar åtgärder när man passarer karavaner.

Men ute i europa så kanske jag sänker hastigheten till ca 150-160, i Sverige så går man ju ner till 130. Dels för att inte överhetta bromsarna om man skulle behöva tvärnita och dels för säkerhetens skull...

Schnelle fart, Härliche fart.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Herr Gaspedal: Jag som tyckte 230mil inkl färjor och stopp på 24 timmar bar strongt!!

Vad jag vill säga är skit samma vem som har rätt och fel när man ligger 2 meter under jord. Ha uppsikt i trafiken och utgå ifrån att alla andra är idioter så klarar man sig hyffsat. Även om man iblan kör lite snabbare än vad lagen tillåter.
Visa användare
1.981
Thorssa
Där sa acey nåt riktigt bra! Utgå från att alla andra är idioter! Det är ju rätt svårt att veta det innan de gör nåt dumt!

//Thorssa
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Några saker stör mig i trafiken:

1. folk som inte använder blinkers
2. folk som inte använder backspeglarna
3. folk som kör åt mig

1. Att använda blinkers är att vara tydlig mot sin omgivning...det är respekt. Om alla gör sin grej kommer trafiken flyta bättre och förmodligen blir det färre olyckor. Även om man inte får köra 200+ så händer det att ma...förlåt...någon gör det.

2. Tittar man i backspegeln och blinkar vid filbyte på motorvägen så har man ju gjort sin bedömning. Det är naturligtvis så att ansvaret ligger på någon som kör fortare men väldigt många tittar inte i backspegeln för de "tror" inte någon kommer så fort. "Någon" kan ju också vara uttryckningsfordon så SNÄLLA....ANVÄND BACKSPEGLARNA. Finns ju undantag...men...blir du överraskad av något bakifrån...då har du inte varit tillräckligt uppmärksam!!

3. "Jag blinkar när jag tycker att det behövs." Gud vad jag hatar den inställningen!! Man ska vara tydlig och göra sin grej...skit i vad du tror behövs eller inte.
Som att köra ifatt en mittlinjeslickare på landsväg ( m väggren ) som om han gått ut i väggrenen hade kunnat släppa förbi en smidigt och utan problem. Istället gör han bedömningen när avståndet mellan mötande bilarna är tillräckligt stort för en omkörning...och DÅ går i väggrenen...men då behövs det ju knappast!?
Ibland undrar man om det ingår en plats i vänsterfilen när man köper vissa bilar!? Nej...utnyttja vänster körfält för omkörning och med omdöme.

...OCH...hjälp varandra i trafiken...det är ingen prestigekamp!!

Visa användare
1.981
Thorssa
Råkade ut för en "trea" (se ovanstående inlägg) idag på motorvägen. Detta händer rätt ofta just där motorvägen börjar inne i stan i Sundsvall. Det är två filer med 50-begränsning, sedan är det en stor korsning med rödljus innan det blir motorväg. Oftast fyller folk upp båda körfälten i rödljuset.

Jag kanske hade fyra bilar framför mig i vänsterfilen. Den som är närmast viker in i högerfilen direkt och den längst fram drar iväg ganska bra. Jag är riktigt sugen på att köra om Subarun eller va fan det var. Jag börjar med att testa det där med att slå på vänster blinkers som nån skrev, funkade inte. Blinkade med helljuset, funkade inte! Jag blinkar kanske två-tre gånger till, killen har många långa luckor där han kan gå in och släppa förbi mig. Tillslut har vi kört ganska långt så jag ledsnar och slänger mig på tutan. DÅ flyttar han plötsligt på sig! Sedan är han jävligt snabb ut i vänsterfilen för att blinka åt mig med helljuset.

Om han bara släppt förbi mig när jag visade med blinkers och heljus så hade han gjort både mig och säkert sig själv mindre sur!

//Thorssa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.