|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Dragan525 |
Är det bara jag eller finns det andra som blir irriterade att dem inte använder blinkersen när dem ska?!..t.ex på motorvägen med filbyte o allt det där...jag menar om man kör i högra filen o ska ut i den vänstra ´så e det väl fint om du ger en liten blink istället för bara köra rakt ut förbi framförvarande fordon och in igen i den högra filen utan att blinka...titta hur man kör på autobahn i Tyskland..det kallar jag med stil..även äldre kärringar blinkar som dem ska!!..Respekt!! Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE |
| Håller helt med dig! Folk har totalt glömt blinkersen de senaste åren! | |
|
jag älskar trafiken i tyskland ----------------------- I'll catch you on the flipside! /Bogge. |
|
| Jag finner inte filbyten på motorvägen särskilt irriterande, däremot de gånger man står och väntar på att köra ut från en korsning och bilen från vänster inte signalerar att han ska svänga... ååååhhh... | |
Kowalski |
Håller med er alla! Med risk för att generalisera: Har ni märkt den stora andelen nyare V70s och 9-5:or som verkar sakna fungerande blinkers. Är det den "storsvenska" inställningen som per automatik följer med dessa bilägare? Antar att de ser oss BMWägare som pyromaner, rövarpack, vandaler och knarklangare :) Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
instämmer helt å hållet, t.ex. man ska ut i en rondell massvis med bilar osv. knappt nån av dom anväder blinkers då dom ska ut, de flesta kör ut där jag står och ska in, så man vill ogärna chansa. t.o.m så är min farsa jävligt dålig på att blinka, varje gång jag åker med han så får jag gnälla som en osmord singer 1000 =D på att han SKA använda blinkers "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
kowalski: jo det ha man ju märkt ganska ofta i ovanstående exempel jag skrivit, farsan han kör dock MB som i sig verkar sakna fungerande blinkers =). mina blinkerslampor används dock flitigt "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
Kowalski |
Patrik: Visst, man vill väl visa upp att man betalat extra för vita blinkers :-D Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
| Skandinaver och bilkörning... Säger som Dragan, På autobahn vet dom hur man ska köra! | |
|
Där ser man, nu börjar jag förstå vad är anledningen till alla artiklar om "hur klarar man livhanken vid körning på Autobahn" . Tom journalister verkar ha uppmärksammat problemet med blinkerslösa svenska bilar. Hehehe, skämt åsido, det värsta jag vet är när bilen framför ej använder blinkers när dennes förare ämnar att köra till vägkanten/fickparkera. Tänk er: storstadstrafik, rusningstrafik, alla har bråttom, tätt med bilar och plötsligt har man en bil i ansiktet. Kalas vad. har sett flera sådana skräckscenarios + att jag själv har blivit påkörd bakifrån så jag vet exakt hur det känns (självklart inte pga att jag ej använde blinkers, hehehe:) /D |
|
|
Instämmer helt och hållet, MEN.... Det finns ett stort antal personer som tror att bara man blinkar så kan man köra hur som helst.. Och personerna som inte har nån koll egentligen varför man blinkar, såna som blinkar på en öde parkeringsplats på natten, eller bara för att vägen svänger, tex. Själv har man uppsikt och använder när det behövs. |
|
| Vad är det som gör tyskarna bättre? De gånger jag åkt på Autobahn så brukar det bli långa köer på grund av stora olyckor då inte tyskarna hållt lämpligt avstånd i höga farter. Nä, tyskarna är inga föredömen i trafiken. | |
|
På motorvägen tycker jag inte det spelar så stor roll om man använder blinkers eller inte. Mest om det är väldigt mycket trafik. Där är problemet snarare att folk inte kan använda backspeglarna! Vet inte hur många gånger man blivit tvungen att bromsa HÅRT för att någon blind person svängt ut i vänsterfilen precis framför en! Dessutom blir jag rugigt förbannad på alla som ligger kvar i vänsterfilen och kör om i 112 km/h, kan de inte gå in i 15 s och släppa förbi den som ligger bakom och vill om? Under förutsättning att man visar det alltså =) I stan är det cirkulationsplatserna som är största problemet. Värst är de som blinkar vänster ändå tills de har kommit ur rondellen. Då förväntar man sig ju att de ska fortsätta! //Thorssa |
|
| Det finns så många dönickar och idioter i trafiken att hälften vore nog. Jag råkar dagligen ut för tillbud, men som tur är jag jag aldrig krockat under mina år på vägarna. Först på senare år har jag börjat kunna förutse händelser där sannolikheten att det också inträffar är mer än bara tur. Det är väl sådant som kallas rutin antar jag. | |
|
bjoerck: Det finns mycket forskning ang.hur säker autobahn är och enligt ADAC sista rapport från jun./03 så är autobahn den säkraste vägen av alla.och så har det varit dom senaste 30åren.det passerar mer än 3ggr så mycket trafik på autobahn jämfört med någon annan jämförbar väg i Europa.jag vet att det är dödssynd att inte använda blinkers på autobahn.fast om tyskarna är några föredömmen eller inte det vete gudarna,men blinkers vid filbyte är lag.ps. jag är ett tyskt föredömme *L* ---- Länk |
|
|
Folks ovana att inte använda blinkers stör mig till och med ännu mera än dimljus med halvljus. Gör som jag tuta på dom som inte använder blinkersen. |
|
|
??? Enligt principen att två fel blir ett rätt? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Som en god vän brukar säga: ANVÄND TUTAN!! och gör man inte det så sträcker han sig och gör det åt en : ) /Niklas |
|
|
Fast jag måste säga att man blir rätt så iriterad på alla puckon som i princip PARKERAR i kurvorna inne i stan, jag lovar: även en gammal scorpio kan ta en korsning i över 10km/h... /Niklas |
|
Dragan525 |
hehe kul att se lite olika uppfattningar!..har jag nån fobi nu eller?..när jag kör nu så tittar jag vem som använder blinkers eller inte haha..nää men här om dagen mitt på motorvägen helt vanlig trafik på E6:an..jag kör i 125 typ..sen ser jag i backspegeln hur en kille kommer i alldeles för hög fart o bara sick sackar alla bilisterna utan o blinka eller nåt..först ligger han lite bakom mig gasar ut sen för att köra förbi mig utan o blinka här med..Respektlöst!!!! hade han blinkat som han ska hade jag inte brytt mig,,jag hade tänkt bara SÅ COOLT HAN KÖR MED BLINKERS O ALLT men nu e han framför mig..jo vad gör jag??..(jag hade en dålig dag också)..jag blinkar men helljuset tre ggr....lägger bilen i 4:an o gasar mig förbi han..nu e han bakom mig..jag tänder varningsblinkersen kopplar av o blinkar vänsterhöger flera ggr...jag bromsar in o han kör förbi mig OCH ANVÄNDER BLINKERSEN hehe..jag följer han typ 40km fram till Landskrona o japp han e blinkersgalen nu!!...Hur kan jag nå ut till hela Sverige att använda blinkers?? Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE |
|
Fransoserna och Spanjackerna är även dom okej på att använda blinkers. Bättre än tyskarna t.o.m. Iaf när vi snackar AutoRoute och AutoPista (motorväg) Dom slår på vänster blinkers såfort dom håller på och kör om och har bilar bakom sig i vänsterfilen. Just för att signalera, jag vet att du är bakom, kör så fort jag kan och släpper dig såfort jag hittar en vettig lucka. Eller, jag ligger bakom dig slänger på vänsterkörriktningsvisare och berättar att: Hallå, jag är bakom dig och vill gå om, flytta på dig. Detta är något som fungerar i SPanien om du kör riktigt riktigt fort. Du ser 3-4 bilar 200m framför dig, du själv håller kanske 230km/h och du slår på vänster blinkers för att uppmärksamma dom på, Här går det undan. Passa er. Och personerna ligger snällt kvar i högerfilen och väntar tills du har brännt förbi och sedan gör dom sina långsammare omkörningar. Sydeuropa är dom enda länderna jag vågar hålla sådana hastigheter i då jag vet att dom vet att det kan komma nån i 200+. Det förstår inte folk i Sverige. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.