AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.547

Skillnad med sportavgas?

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Tjena!

Ska montera ett avgassystem från katten och bakåt om två veckor och förväntar mig inte någon skillnad i effekt utan det är mest ljudet jag är ute efter. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter före och efter sportavgas? Känns det som att det får fortare eftersom det låter mer eller märker man ingen skillnad alls?

//Thorssa
blir väl en smärre placeboeffekt.
Bmw ludde
Byter du från katten och bakåt så tror jag det är marginellt, byter däremot ut katten till en racekat och ett extractor så gör det säkert en del effektmässigt.

Snackade med en som hade ett M3- grenrör + racekat, han påstod att han hade bromsat 35 extra hk med de, men de undrar jag ?
Visa användare
1.981
Thorssa
Ja det lät lite mycket kanske.

Draedon: Que?

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Nu ligger det i garaget hemma, det är så fint! F-n vad jag längtar!

//Thorssa
fa
187
fanatic
e21 323-81
e21 315-82
e30 327-85
hej
jag skall lägga martelius hela vägen!!!!!största problemet med vårt fina finland,är att allt är så jävla dyrt!!!!!!o nu undrar jag om det alls ger nån effekt....med extraktor rör!!!!!!
Visa användare
1.981
Thorssa
Jag har fått uppfattningen att det krävs byte av avgassystem, insug, luftfilter och chip för att det ska ge något. Racekat behövs nog också.

//Thorssa
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
byte av avgassystem, filter och chip GÖR en del..
Inte så mycket som chipfirmorna säger men de gör...
garanterat....OCH om man ex slänger på nåt för insuget och sedan tar bort katten då gör de en del det också....

///M3
El
338
ElNiko
325iT-92
Som folk säger så är det nog inte nån större skilnad om man inte byter katten också, kanske nån hästkraft eller två. Men med ny katt med bättre flöde så kan det nog hända lite... Min personliga "teori" är att man får mer ut av dessa mods på en äldre bil, då tekniken ju går frammåt så att säga...

Är det föresten någon som provat den där lustiga "effektdämparen" som rakarör kränger?? Ser ju ut som en moppe-historia men funkar det??
www.rakaror.o.se/sportavgassystem.html
Bmw ludde
Jag har tänkt att bygga ett eget system nu under julovet, blir enkelt 2.5" samt 2 dämpare, kommer att köra utan kat. Får väl se om det händer nått i effekt väg
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På min Golf 16V -88 bytte jag från original avgas till ett Simonz sportsystem. Klart märkbar skillnad på denna bil särskilt i mellanregistret, notera att jag dock inte pratar om någon WOW-upplevelse. Den bilen hade dock ingen katalysator vilket kanske ändrar på förutsättningarna då katten bör stå för det största motståndet i ett sådant avgassystem.
Visa användare
1.981
Thorssa
Ska hämta bilen nu snart, är väldigt förväntansfull!

//Thorssa
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Nå?

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Visa användare
1.981
Thorssa
För det första ser det jävligt bra ut med två kromade utblås á 80 mm!

Ljudet är ett dovt mullrande, främst på låga varv. Har inte lyssnat så mycket utanför bilen ännu men det blev precis som jag ville ha det! Närmare en M3s ljud än en toktrimmad japs ljud.

//Thorssa
Enligt Automobil så är det grenröret som är den stora begränsaren när det gäller sportavgasrör, det ger tydligen inte så mycket att bara byta från katten och bakåt. Man bör alltså satsa på extraktorgrenrör. 17 hk extra får man då.
Visa användare
1.981
Thorssa
Jo det stämmer nog. Byter man som jag bara bakom katten och inget mer är det nog inte så mycket för effekten. I mitt fall var det mest för ljudets skull och det låter finfint!

//Thorssa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.