|
|
|
|---|---|
|
Ok, efter att ha räddat livet på en liten snorhyvel som cyklade ut mitt framför mig genom att väja av vägen och pricka en osynlig stubbe, varefter illbattingen försvann spårlöst och jag stod där i ett moln av rök och inte kan få ut något av försäkringsbolaget så stod jag där med spräckt oljetråg, mosade remhjul och diverse andra blessyrer på kärran. Nu har jag äntligen snickrat ihop bilen och ska till att testa lite... Har fyllt olja, dragit runt motorn för hand för att höra ev. missljud som uteblev. Jag tänkte att det var lika bra att fylla kylarvätska när jag ändå var igång, innan komptest, och då läcker det ut mellan torpedvägg och ventilkåpa. Kunde förstås inte se dit ner, men kände med fingret att det var en spricka i toppen. :o(((((( Jag antar att den kommer ifrån själva smällen. Nu är frågan; ska hela jäkla toppen ha farit? Jag blev så knäckt av vetskapen att jag inte orkade öppna och kolla ventiler, mm direkt. Vad tror ni, kan det räcka med bara byte av topkåpan? Var kan man hitta en sån billigt? Tacksam för svar! | |
svintoleffe |
Det enklaste är nog att byta topp, men det går nog att svetsa ochså om man har tur. MVH Leffe |
|
Ja, tanken slog mig faktiskt att svetsa. Sen kom jag just på en sak... När jag drog runt motorn utan tändstift gick den tungt så in i h-e. Vad ska man dra för slutsats av det, kan veven vara krokig? Det tog ett rejält snabbt stopp... Skulle så vara fallet är det ju bara att lägga ner. Kan väl inte ha med sprickan att göra? Men om nån har andra tips på vad det kan vara, låt mig gärna veta. |
|
svintoleffe |
Du får nog ta ner tråget och kolla, du kan ju slagit fast något inne i tråget som gör att det går tungt. MVH Leffe |
|
Tja! Angående vattenläckan så tror jag inte att toppen har spruckit, utan att själva anslutningen till slangen (gjord i aluminum) har spruckit. Tror man kommer åt att byta den på plats. Kolla att remskivan & det går fritt, men om du inte hade ett långt dragskaft när du drog runt maskinen så är det nog normalt att det går lite tungt, speciellt om du har servo som är inkopplat... mvh Håkan |
|
|
Tackar för era svar. smokey, jag kom inte åt att se på sprickan, men är ganska säker på att det var en spricka i bakkant. Hoppas dock att du har rätt. Jag ska dit i morgon och skruva av ventilkåpan för att kunna se bättre. Har även snackat med en kunnig bekant som tror att kamremmen kan ha klivit nån kugg. Ska kolla även det. Vekar lurt, eftersom den verkade ha konstig kompression. Nåja, time will tell, jag återkommer med mer tiggeri om tips om jag inte har några framgångar. Tack, over and out |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.