AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.269

M3 3,2 topp på 3,0 block

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Hej!
Någon som vet eller har provat med S50B32 topp på ett S50B30 block. Borde bli en bra "trimtopp". Kammar kamhus o vanos från 3,0an borde passa. Behöver förbränningsrummen modifieras?

/// Fredrik
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Länk

Han har ju hyffast med klös i den maskinen :)

///Jesper
En fråga:
Hur sjutton kan det funka att köra med en s50b32 topp och kammar å vanos från s50b30??? kammarna kan jag förstå men vanosen.. från dubbel till enkel när toppen är gkord för dubbla

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
>>> MNS_M3
Hur meanr du när du skriver att toppen är gjord för dubbelvanos???

/// Fredrik
RafkoM3
OM du delar "toppen" så ser du att den består av 2 st delar. Topplocket och kamhuset. Man tar kamhuset med tillhörande från 3.0
och topplocket från 3.2
Man fattar när man har delat en motor ;)

Länk
Länk
okej.. då är jag med... men kan man värkligen ta vanosen från en 3,0:a och använd den till en 3,2 topp..?

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Jag har redan delat toppen och vet hur det ser ut. Ville bara veta om någon provat i verklighetetn, erfarenheter...
RafkoM3
MNS:M3
Du tar vanosen PLUS kamhuset från en 3.0 och kan använda det på en 3.2 topp....

FredrickOlsson:
Jag har provat, men jag hade en komplett 3.2 liters motor med kamhus/vanos/insprutsystem från 3.0an och schrick-kammar och andra ventilfjädrar. Varvade 8900 varv och har bromspapper på
ca 335 hk. Med ett kolfiber insug så hade den motorn varit underbar. Troligtvis runt 355-360 hk isåfall. Märkte att om man kör orginal luftbox med AFM så bromsar det flödet rejält, speciellt när jag hade så vassa kammar.

Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.