AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.378

Vad rullar era bilar på ni som vinterkör?

Tja, är bara lite nyfiken på vad ni har för fälg å däck på era zätas, alltså nu på vintern (för er som kör nu)!?
Själv har jag 185or på 15 tums plåtfälg, dubb, det är gris fult!!! även fast min är 4 cylindrig (och inte skärmbreddad bak) så ser det riktigt konstigt ut, men hur fasiken ser det ur för er som har bred ända (på bilen), vore ju både dåligt och dyrt om ni hade breda däck på vintern, fast samtidigt snyggt...

//Svebba
BMW Z Power
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ser ut som vanligt, för jag har fortfarande sommarhjulen på!!!!

JAAAAA, jag ska ställa av snart......ska bara åka EN gång till........eller nåt.........

;)
av
167
ave
520dAT -12
På mina 16" "Z8-fälgar" sitter det 205/55 Continental fram och 225/50 Blizzak bak. Vet faktiskt inte om det är bilens originalfälgar men jag har sett dem på Z8 iaf. Förhoppningsvis där störrre än 16". Det ser helt OK ut iaf :)

Då min vinterkörning, som de allra flestas, kommer att ske på torr asfalt känns det mycket bra att ha dubbfritt. På isgata kör man därefter och på packad snö är det ju skitkul att köra!

Bredderna 205 och 225 är väl egentligen för brett kanske men även detta kan motiveras då väldigt stor del av körningen är på torr asfalt, samt att det inte skämmer bilen lika illa.
@-li
Kör oxå 185 15t fast har viper fälgar o dubbfritt så lite snyggare än plåtfälgarna är det ju men fy va fult med smala däck.

Det man inte kommer ihåg har inte hänt?!
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
ciao...
åker forfarande på sommar däcken..( även om det inte är tillåtet )
mina vinter däck som är beställda är 195/15 på plåtfälg...FULT!!!
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
men men....
såg en svart Z:a coupe för inte så länge sen som rullade på ett par plåt-fälgar....den var osynlig, jag menar att på ett par fina fälgar så går det ej att missa bilen i o m att den ser så annorlunda ut ( bland det finnaste jag sett ... så klart), men på plåtfälgar så är den så ful att det inte gör nåt för att den syns ändå inte....

Z=show-off

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det är tillåtet att åka på sommardäck, så länge det inte råder vinterväglag....
Är det verkligen så?

Enligt STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund, eller dylikt) är det "OBLIGATORISKT" att att använda vinterdäck mellan 1 december och 31 mars..! (?)

//Svebba
BMW Z Power
Svebba: "1 DECEMBER – DU SKA ANVÄNDA VINTERDÄCK VID VINTERVÄGLAG*
Vinterdäck ska användas när det är vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars. Vinterdäck kan vara antingen dubbade eller odubbade. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon. Sommardäck med snökedjor på fordonets samtliga hjul betraktas som likvärdig utrustning och kan vara ett alternativ till vinterdäck.

Det finns undantag från bestämmelsen om användning av vinterdäck, vilket innebär att ett fordon får köras med sommardäck i vinterväglag, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten i följande fall:

för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation
för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan för besiktning
om fordonet enligt bilregistret är av årsmodell som är trettio år eller äldre
om fordonet är registrerat i utlandet
vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet

* Vinterväglag

I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. En generell definition av vinterväglag är: snö, is eller frost på vägbanan. Under en dag med ren och torr vägbana i januari kan alltså en bilist köra med sommardäck. Vägverket rekommenderar dock att vinterdäck används under hela vintern för säkerhets skull. Snö och halka kan komma snabbt och utan vinterdäck ökar olycksrisken samt man kan riskera att få stanna längs vägen. Sommardäck hårdnar vid lägre temperaturer och kan redan vid 5 plusgrader ge ett försämrat väggrepp."

Saxat från: Länk

///Masten

ThaMaztr - Fånigast nick på forumet? :)
jajaja :P
jag trodde det var obligatoriskt för det säger datorn på körskolan hehe ;P

//Svebba
BMW Z Power
Mr Hamann
När jag hade min 2.8 Coupé körde jag den med sommardäck mellan Eskilstuna och Katrineholm i mitten av januari. Det var soligt och skönt ute. Torrt och fint på vägen men snö ute i naturen. Gick hur bra som helst.

// Mr Hamann
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
försökte köra med bilen( på sommardäck) här under helgen som gick och det hade ju snöat + haltväglag( här i sthlm ) och det VAR inte kul , antispinnen var igång hela tiden plus att man var lite rädd att man får sladd o krockar ,hursomhelst så fick pärlan stå o jag fick åka en av föräldrarnas bilar .
men idag ell igår ( måndag )eftermiddag så var det torrt på vägarna , kunde inte låta bli att ta en runda med pärlan , alltid lika kul att sätta sig på dem säten o bakom de ratten....
för en stund så blev jag som ett barn som hade fått lördagsgodis
he he .....
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Mot bättre vetande så åker jag original aluminumfälg 17 tum med dubbfria Fulda, 235 breda.
Dock så körs z3 relativt lite. Har ju en annan "vinterbil", även om motorn är hälften så stor, så kan jag lova att den är riktigt, riktigt skoj.

ArctisZ3
st
3
stef@n
BMW 320i Touring -03
225/45 17" funkade väldigt bra för mig när jag hade min Z3 Coupè
skulle aldrig ha mer än 205mm

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.