|
|
|
|---|---|
|
Skulle helförsäkra min nyimporterade bil idag. Ringer till länsförsäkringar och får beskedet att jag måste koda om nycklarna, vilket kan tyckas logiskt. Men så undrade jag varför man ska göra detta? Till svar fick jag: För att då går bilen inte att stjäla! Jaha.. Väldigt intressant tänkte jag. Om den inte går att stjäla är det inte lönt med stöldförsäkring. Detta sa jag till henne, därefter frågade jag: Om ni anser bilen som ostjälbar, vad händer då om bilen blir stulen? Får jag ut ersättning då? Det kunde hon inte (av naturliga skäl, frågan var hypotetisk) svara på. Jag frågade om man kunde ha bilen helförsäkrad förutom just stöldförsäkringen. Det kan man inte. Så.. Jag får betala för stöldförsäkring som jag EV ej kan utnytja om bilen stjäls (dock vid inbrott). Jag vill ha vagnskada (det är det allt handlar om) men det kan jag endast ha om jag redan har halvförsäkring.. Känns som om hela den branchen luktar skunk tycker jag.. Bor på landet, bilen har EWS och är helt ointressant för en ev biltjuv (navkapslar, blå tyginredning etc= inget av värde) Finns det NÅGOT f-bolag som godkänner att man har allt utom stöldförsäkring (som man ändå ej kan använda verkar det som...) | |
mikkke |
Du har fått korta och ytliga svar. En bil går att själa oavsett teknisk utrustning men med en elektronisk startspärr är det ytterst komplicerat och det krävs både tid och mkt kunskap. Desto färre bilar som själs desto lägre premie kan bolagen ta ut. Det är sedan så att om en bil blir stulen med startspärr så säger bolagen inte nej med automatik det skall naturligtvis till en mängd andra för bilägaren mindre bra omständigheter mm mm. Du får ej heller glömma att stöldförsäkringen gäller även för inbrott och med de skador som då kan uppkomma. Destå bättre stöldskydd destå mindre mängd skador mindre risk lägre premie osv osv. Kort redogörelse som även den är ganska kort och ytlig.. |
|
Om BMW har likadana nycklar som idag på din nyimporterade så kan man vid omkodningen plocka bort nycklar som är fungerande för bilen men som du inte har i din besittning så att bara de nycklar som du har fungerar för bilen, vilket ju inte är så dumt om du tänker efter. Omkodningen görs alltså inte av dina nycklar utan av registret för giltiga nycklar i din bil. Capito? |
|
|
Jag vet att vill en tjuv ha iväg bilen, så får han det. På ett sätt eller ett annat (ska det riktigt mycket till så rånar han mig). Och som jag skrev så täcker även försäkringen inbrott, och stöld av saker på bilen (fälgar tex) Personligen tycker jag att ett larm med separat startspärr är mer intressant, för det skyddar (obs skyddar) mot just inbrott. En orginal startspärr skyddar inte mot inbrott. Därför bör det vara i f-bolagens intresse att man installerar larm istället för att koda om nycklar. Samt att ett larm tjuter om någon försöker sig på bilen. Det är nog enklare att jobba ostört i en tyst bil än i en bil som blinkar och tjuter. Jag föreslog ett separat larm med startspärr, men det var inte intressant. Det var bara att koda om nycklaran.. Hur som helst. Jag kommer att koda om mina nycklar. Bilen var inte gratis så nån form av säkerhet vill man ju ha.. Vill ha vagnskada, och om det krävs att man kodar om nycklar för det så gör jag givetvis det! Och visst. En stöldförsäkring på bilen är inte fel. MEn man kan med god grund ifrågasätta deras resonemang.. |
|
| Dom är ju bara rädda för att säljaren behåller en nyckel och "följer efter dig " och knycker tillbaka din dyrgrip. Omkodning förhindrar detta - och det har tydligen hänt. Var glad att du har möjlighet till omkodning. Med ett annat bilmärke hade du inte haft någon stöldförsäkring... | |
Måsen |
Försäkringsbolagen har nog fog för sina regler många gånger. Problemet som jag upplever det är att det ofta är inkompetent folk som svarar på frågorna när man ringer. Jag köpte nyligen en importerad bil som jag försäkrade för 1:a gången i Sverge. Jag ringde 3 ggr till LF ang kodade nycklar, märkta rutor, larm, startspärr, servicebok osv. Fick 3 olika svar. Ringde sedan till mitt lokala ombud (som verkade vettigast) och kör nu på den linjen. |
|
Ett annat problem som bottnar i problematiken med inkompetent personal på fbolagen är att diskepansen mellan imort o svensksålt görs på rent av lösa grunder. F bolag säger att du skal l omkoda , märka rutor etc på en import bil pga stöldrisk, vad säger att inte en svensksåld (som iallt väsentligt) är identisk stjäls o går på export ?? Jag vänder mig inte mot f bolagens krav på åtgärder utan på särbehandlingen. Det skall vara lika för alla. Är kravet att vid import skall rutor märkas och lås kodas om skall detta vara ett krav på svenska bilar likväl. (med reservation för rutmärkning då denna behövs enkom en gång i Svedala.) Har tagit upp detta tidigare och jag anser fortfarande att detta är ett brott mog EG fördragets regler om frihandel. Skall vi stämma ett fbolag ?? En liten tankebara , vad händer om tyska bolag säger likt de svenska, märk rutorna... Därnere byter man ju plåtar ofta... |
|
| Den här idén om att man skall koda om nycklarna för att hindra någon att komma med en extra nyckel och stjäla bilen är lite märklig, i alla fall att koppla i hop det med importvagnar. Om man antar att säljaren behåller en nyckel (eller fixar en extra) för att efter försäljningen leta upp bilen, borde säljaren knappast uppskatta att bilen försvinner ut ur sitt eget land. Om jag köper en bil i Sydtyskland och kör hem den till Sverige blir det ju ett elendes jobb för den presumtive skummisen att leta upp och ta sig till bilen. Snarare borde det ju vara större risk om man köpt en bil i Sverige. Trots allt, skulle jag köpa en bil i min hemstad vore det ju en lätt match för säljaren att ta reda på var jag bor och därefter "hämta" bilen, bra mycket enklare än om jag köper den i München. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.