AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.508

oljeaktig gegga i kylvatten =(

kn
310
knudi
535i -92
Kollade kylvätskan idag på bilen. Och märkte till min fasa att det var ett lite brunaktigt oljigt klet i glykolen alldeles i påfyllningshålet. Topplockspackningen är bytt i somras eftersom den blåste på 6ans cylinder. Jag har läst i nå gamla papper då bilen m-testades att det var lite brun smet även då i kylvätskan.
Men då är frågan.. Kan det vara så att det är svårt att få bort all smet som funnits där sen tidigare?. För det ´hälldes ju i ny glykol i sommar. Jag såg redan tidigare i höst att det var lite mörka prickar i vattnet. Men jag oroade mig inte desto mer över det eftersom det inte finns vatten i oljan och tempen håller ju sig normal oavsett om man kör landsväg eller stad.
Undra vad som kan vara fel?
Någon här som har någon teori eller som har varit med om samma sak??

/Steffee
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är nog inte värre än att det är gammalt kylvatten som kleggat ihop sig. Brukar se ut sådär om man inte byter kyllvatten på ett tag.
Töm systemet och fyll på nytt vatten och glykol så blir du av med kletet.

///Jesper
kn
310
knudi
535i -92
ja jag funderade på att göra det för att vara på den säkra sidan.
försöka få det helt tomt och spola med varmt vatten igenom hela systemet.

/Steffee
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag har lite svårt att acceptera att gammal glykol skulle klegga ihop sig. Jag hoppas att jag inte målar saker och ting för svart när jag ger dig det här scenariot, som jag upplevde själv med en bil av helt annat märke, men utan något annat än årsmodell och nationalitet samma som din:

Motoroljan står under betydligt högre tryck än kylvätskan i stora delar av motorn. Det är inte otänkbart att du då får ett läckage mellan någon "inborrad" oljeledning i motorblocket eller cylinderlocket och någon kylkanal på grund av någon liten por i godset eller varför inte genom att cylinderlockspackningen gett sig mellan kylkanal och oljekanal.

På min bil fanns det också en vätskekyld oljekylare, som kunde ha blivit defekt...
kn
310
knudi
535i -92
Ja det kan ju vara så illa =(. jag har ringt till en duktig mek och han sa att jag först ska prova med att spola ur systemet ordentligt me varmvatten. Och sen ta lös expansionskärlet och rengöra det. För har man en gång fått in olja i kylvätskan är det väldigt svårt att få bort det. Och det som stannar kvar följer ju me kylvätskan högst upp i kärlet. Det kan mycket väl vara nåt värre men jag får väl börja med det och se om det försvinner. Hur som helst kommer jag att rapportera detta här =).

/Steffee
el
40
el duce
bmw m535i
om blockpackningen gått tidigare så kan de ju va så att de gammal olja kvar i kylsystemet!!!!

kn
310
knudi
535i -92
ja jag tror på det jag me.

/Steffee
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Är det någon som har prövat att "diska" motorn??? Man skulle kunna fylla på kylsystemet med vatten + diskmedel och få oljan att emulgera sig i vattnet så att den följer med ut med tömning av kylvätskan. Helt utan att ta något personligt ansvar föreslår jag:

1. Töm kylsystemet

2. Fyll på en blandning av vatten och 2 dl Yes.

3. Varmkör motorn ordentligt - kör några mil med full värme och allt det där...

4. Stäng av motorn och låt den vila en stund innan du tömmer systemet helt.

5. Skölj med vatten tills det slutar löddra ...

6. Upprepa behandlingen tills du inte får med något klegg i kylvattnet längre.

7. Fyll på BMW original kylvätska eller om du så vill den kylvätska som du själv är övertygad att den är bättre...

Lycka till!
el
40
el duce
bmw m535i
de där skulle inte ja prova iallafall de skulle löddra som bara den!!!! jag skulle varmköra motorn å sen släppa den nedre kylarslangen å sedan spola systemet så gott de går, nån gång så försvinner de ju!!!!!

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det löddrar inte eftersom det inte vispas in någon luft i kylsystemet.

Problem 1 är alla trånga kanaler i kylare och värmebatteri där klegget sätter sig. Så länge du bara låter vattnet rinna ur kommer klegget att sitta kvar där. Du behöver något som löser klegget så att det bildar små "droppar" som följer med ut.

Problem 2 är att du aldrig får ut det klegg som satt sig på kylkanal-väggarna i toppen där kylningen är riktigt kritisk. Jag skulle aldrig ta ut särskilt mycket effekt ur en 535-a om jag inte visste att jag hade rena kylkanaler i toppen...
el
40
el duce
bmw m535i
nehej då gör du väl så att du tömmer i REDLINE waterweter!!!!!!!!!

kn
310
knudi
535i -92
törs man köra i kylarrens? eller ska man försöka me hett vatten?
så gott det går

/Steffee
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
"Redline Waterwetter. Denna syntitiska olja slår ut vattnets ytspänning och genom detta får vattnet bättre kontakt med ditt vattenblock. I och med att den får bättre kontakt får du bättre kyleffekt. Den ökar även vattnets värmekapacitet, vilket medför att det krävs mindre vattenflöde. Den skyddar alla metaller mot korrision och smörjer även pumpen."

El Duce,

Jag skulle nog hellre använda den här produkten till min vattenkylda dator. du behöver nog inte vara ängslig att kylvätskan inte väter kylkanalerna. Vattnets värmekapacitet påverkar du sannolikt inte alls. Reklamen för Redline Waterwetter låter för mig som kemist mest som humbo-Jumbo

el
40
el duce
bmw m535i
de e ju konstigt att de används inom racing då! sitter du å läser på flaskan eller?

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Nej, jag gjorde en sökning och alla träffar jag såg handlade om överklockning av processorer. Det kan ju vara bra att ha något vätmedel i vattnet när man fyller på en sprillans ny motor så att man kanske kan lufta ur den snabbare. Utan gränsyta mellan vatten och luft - ingen ytspänning och inget behov av vätmedel. Jag tror nog att det går åtminstone att få 99 % av effekten med Redline om man doserar en lämplig mängd Yes eller annat diskmedel.
el
40
el duce
bmw m535i
jovisst men redline e ju gjort för att vara i kylarvattnet de tvivlar ja att yes e eller? dessutom e de inte alls dyrt ca150 kr!!!!!!

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
För att göra rent kylsystemet är nog Yes bra. Om jag fick prova på en bil som inte var dyr som en juvel skulle jag nog kunna tänka mig att använda maskindiskmedel på samma sätt. Det ska ju inte bli kvar i kylsystemet för evigt utan bara användas för att göra rent och sköljas ur noga efteråt. Och visst kanske 150 kr är billigt för ett kylvätske-additiv. Men som rengöringsmedel är det knappast värt pengarna
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Det finns ju HOLTS Radiator Flush sen 50 år. Fungerar men FÖLJ anvisningarna!!

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
528-98
Alpina B10,3,2-99T,
kn
310
knudi
535i -92
Fiskade upp all gegga som var innanför locket i expansionskärlet i förrgår. Och igår körde jag en timme kontinuerligt med varierande gaspådrag. I morse då jag kollade i expansionskärlet igen så har det inte dykt upp någon ny gegga i alla fall.
Det verkar ju lite lovande ska se när jag kan få låna ett varmgarage och spola ur systemet nåra ggr och rengöra exp kärlet.

/Steffee
Apropå det här med oljegegga i kylsystemet:
Jag råkade ut för vätskebrist utefter vägen(trasig slang),
efter rep med tejp o bandage så fyllde jag vatten från en bäck med en gammal 1-liters oljeflaska som det var lite olja kvar i...
Nån matsked kanske, det räckte för att isolera termostaten!
Efter nån mil kanske så gick det varmt, runt känselkroppen på termo'n så satt det en geggkump, rena magneten på oljan!!
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
T-501: Då är det bara att rengöra med YES.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.