AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
781

Rejält höjda premier?

Har ni också råkat ut för det?

Jag har haft LF i rätt många år, och fortsatte med det för BMWn.
Det senaste året har jag betalt 6359:-, helförs, max 2000 mil, ingen under 25 kör bilen (är själv 34), parkerad på (typ) egen tomt, småstad (Ängelholm).

Det nya försbrevet kom förra veckan...10344:- ! ! !

Har nu jagat runt efter alternativ, men det verkar som om alla bolag höjt rejält. Om det beror på att bilen är importerad och/eller att den är "motorstark" vet jag inte. Det "billigaste" jag hittat är SalusAnsvar, 9219:- med en självrisk på 3000:- för vagnskadan.

Har ni också blivit drabbade?

Länk
ufo:

ja se länk:

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
UFO: prova att öka självrisken till 5kkr(om man inte smäller så ofta), samla alla försäkringar hos LF( då får man 15% extra på delkasko och vagnskada). Det är vad jag gjort. Salus dubblade X5ans försäkring men efter lite letande så hittade jag alternativ som inte får en att blöda ordentligt...
Mvh
Asken
Om man ändå hade vagnskadegaranti kvar...

Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Gör ett försök på Folksam LF höjde min TDS 3500 kr gick över till FS det blev 500 kr under vad jag hade tidigare om man blev OKQ8 medlem samtidigt
Jag misstänker att problemet är att min bil blivit uppklassad rejält, till en "sportigare/"motorstarkare" (eller kanske "stöldbegärligare"?) klass...

Dessa offerter har jag fått:
SalusAnsvar 9219:- (konstigt eg., gamla Ansvar försäkrade
ju bara "vanliga" bilar...?)
Tennant 9417:-
LF 10344:-
Folksam 11392:-
IF 12292:-
TryggHansa 12397:-

Länk
Hmm, nu blev jag lite osäker...det var kanske Aktsam och inte Ansvar som försäkrar "vanliga" bilar? Ngn som vet?

Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag har haft mina bilar, mest BMW, försäkrade i 15 år i Ansvar/Salus-Ansvar med bra bemötande så ufos antagande att de bara försäkrar vanliga bilar är nog inte sant. Aktsam däremot tror jag har en annan inställning.

När jag pressade Salus-Ansvar på skrivningarna vad gäller bilelektronik i försäkringsvillkoren kunde dom inte lova att min Navi var försäkrad fullt ut så då gick jag över till BMW Originalförsäkringar. Det blev obetydligt dyrare.

Ett intressant fenomen beträffande försäkringar är att bolagen anser att det blir en större risk ju äldre de blir atthålla dem försäkrade. På den tiden som försäkringsbolagen arbetade "i kartell" med gemensamt klassningssystem, kunde man således se hur försäkringsklassen för en BMW 323 hade en ganska beskedlig försäkring när den var en 3 - 4 år gammal men efter 15 år var den dyrare än en ny BMW 7-serie att försäkra - på samma ort och med samma ägare - mycket gaggigare men fortfarande med rakast möjliga väg genom kurvorna.
LF försäkring på min bil ska gå upp från 7000:- till drygt 10 000:- i Januari. Svineri!

____
Reach the door with a breath and a scream.
Lf höjde min försäkring från 13000:- till 18000:-. De sa att det de fick in på de bilarna inte betalade för skadorna som var på de bilarna.Vi fär se hur det blir nu om man ska sälja eller ställa av och på den när man ska använda den.Blir mycket papper men det skiter man i för det är ju försäkringsbolaget som får krångla med det.

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gunnarh, att bilarna blir dyrare att försäkra när de bli äldre är egentligen logiskt!

Det hänger ihop med att det är rätt få unga (killar) som har råd att köpa nya bilar.
När de blivit några år gamla, har även inköpspriserna sjunkit.
I takt med att priserna sjunker, har mer olycksdrabbade grupper råd att köpa fordonen. Det leder till att fordonen generellt oftare blir mer skadedrabbade = högre kostnader för fordonstypen totalt sett = högre kostnad för varje fordon om man skall fördela kostnaden som en genomsnittskostnad för alla fordon i kollektivet.

Visst sjunker även kostnaden för försäkringsbolagen om de skall totalersätta en totalhavererad bil som är lite äldre, men de kostnadsminskningarna är mindre än kostnadsökningarna pga fler olyckor för fordonstypen...

Av samma anledning är det förhållandevis billigt att försäkra en Ferrari!
Trots att den är svindyr i både inköp och reparationer, innebär det samtidigt att ägargruppen generellt sett består av lite äldre personer som troligen är väldigt rädda om bilarna = få olyckor = liten kostnad för försäkringsbolagen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja, Det är ju rimligt att försäkringsbolagen höjer premien när bilen byter ägare - men tror du att en person som ägt en bil i tio år verkligen är en större risk än samma person som nybilsägare och därför ska betala mer för sin försäkring... Försäkringsklassen skulle kunna frysas tills bilen byter ägare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.