|
|
|
|---|---|
| Undrar om dessa namn är för en och samma sak el är det olika prylar? Håller nämligen på att felsöka min 325iT -89 som har knepig tomgång då den blir varm. Såg då att mekonomen säljer en Spjällägesgivare för 636:-, men är osäker på om det är samma sak som tomgångsmotorn? | |
| Ingen som vet?! | |
|
Nej,Spjällägesgivaren är inte samma sak som tomgångsmotor.. Mvh Janne. |
|
|
Tomgångsmotor och tillsatsluftslid är samma den släpper förbi extraluft vid kallstart och ska efter några minuter stänga tillförseln. Håkan |
|
|
Ok, på insugsbälgen från luftburk till grenrör sitter det 2st anslutningar på varje sida. På den vänstra sidan sitter det en slags givare som även har en kort slang till själva grenröret plus att det sitter en kontakt på den. Vad har denna för funktion och vad heter den? Tog nämligen bort den kontakten när motorn var igång (varm) utan att det hände ett skvatt? Är det spjällgivaren el "tomgångsmotorn"? Bilen får nämligen en tomgång på 1500-2000rpm när den är varm plus att den dör till om man gasar till snabbt från tomgång...över 1000rpm så svarar den normalt. Insugsbälg och lambdasond är nya, så det kanske är nåt med tomgångsmotorn? |
|
|
Nja....Dem har iofs likadan funktion men på t.ex(vissa?) Motronicförsedda vagnar så har du ingen slid utan det är "tomgångsmotorn" som reglerar tomgången fullt ut s.a.s. Tillsatsluftsliden stänger helt vid varm motor och är inte med i "styrningen" av bränsleluftblandningen något mera sedan,dvs den har bara en funktion i "varmkörningsfasen"(som redan sagts).Däremot så har "tomgångsmotorn" funktion hela tiden. Om jag jämför mina f.d. 528:or så hade dem en tillsatsluftslid och mekanisk justering av tomgången..Min M535:a har ingen tillsatsluftslid utan "endast" en "tomgångsmotor" som styr hela "klabbet" och utan möjlighet att justera tomgången(går ev. via styrboxen? att ändra tomgång på den). Mvh Janne. |
|
|
"Från luftburk till grenrör"? Från luftburk till insugningsrör menar du väl? Vet inte hur exakt hur det ser ut på en M20 men troligen så är det "tomgångsmotorns" elansl. du ryckt ur..Den kärvar kanske en smula därav dina problem..Ta bort gummibälgen och titta så att du ser gasspjället då lär du märka vilken av dem här "prylarna"som är tomgångsmotor resp. spjällägesgivarkontakten>>dvs gasspjällägesgivaren |
|
|
Naturligtvis så är det insugsröret jag menar :) Om man tittar på länken så finns det en bild på en motor med likadan "givare" som jag har. Länk Sitter till vänster på insugsbälgen. |
|
|
Det är "tomgångsmotorn" till vänster om insugsbälgen som du varit på. Dvs där elkontaktanslutningen til denna "tomgångsmotor" "börjar" vid oljestickans röda "skaft" på din bildlänk :)...Bra förklaring eller?!? :) Mvh Janne. |
|
|
Precis den ja, från bälg till insug går den :) Är det så att funktionen hos denna slutar då motorn är i arbetstemp, el jobbar den oavsett? Det hände nämligen ingenting då jag drog ur kontakten igår. Kan det vara denna som är felande då? Går den att plocka isär och smörja upp isof? |
|
| På bilden finns oxå en annan slang som går från bromsservo till insug. På min motor som är orginial så ser det lite annorlunda ut..på min går 2st slangar till insugsröret plus att den ena (övre) även sitter ansluten på insugsbälgens högra sida. Vet du vad dom har för funktion? Har noterat att den övre liksom trycks ut en liten bit i själva anslutningen på insugsröret vid gaspådrag..kan den ta tjuvluft där? | |
|
Du kan ju prova att smörja "tomgångsmotorns "bleck" men ta INTE för mycket smörja på den,Ta isär?,nje det tror jag inte går annat än att plocka loss den och smörja/rengjöra där du kommer åt ..Kan hjälpa...Eller stjälpa :( Jag har inte kontrollerat på min vad som händer när jag drar ut kontakten men motorn i drift,så jag kan inte säga om det är normalt beteende att det inte händer något.. Att div slanganslutningar "trycks ut" en smula är ganska normalt på gummidetaljer som har börjat komma till åren..Skadar ju inte att byta ut slangarna emellanåt..Kommer dock inte på nu vad det kan vara för slangar som du menar men kan säkert ta tjuvluft där om slangarna är gamla.Du kan ju prova med lite startgas för undersökning av ev luftläckage..Om du har läckage kommer tomgången att öka.. Mvh Janne. |
|
| Har nu idag felsökt med startgas efter en ev läcka..hittade inget läckage nånstans. Bilen har normal tomgång ända tills den är riktigt varm. Jag måste alltså köra ett bra tag innan tomgången går upp. Har även märkt att den svarar lite dåligt på gasen över hela registret, det märks genom att den bluddrar till ett ögonblick innan den varvar upp. Från tomgång så dör den nästan om man gasar till. | |
|
Länk Länk Länk NY |
|
| Tror inte jag har riktigt samma fel som du eftersom jag har tomgång hela tiden? Har dock funderingar på tempgivarens funktion? Kan den lura bilen till att den fortfarande är kall, som i sin tur ger hög tomgång plus för mkt bränsle, så den svarar dåligt på gasen? | |
| Skulle få åka in till BMW verkstaden i eftermiddag och se om det finns några felkoder. Kan ju även passa på att mäta avgasvärderna i samma veva, så kanske det blir lite enklare att hitta felet. | |
|
Hej! Hittade BMW något fel? Lite nyfiken :) Mvh Janne. |
|
|
Japp, och efter jag blivit 528:- fattigare så funkar nu bilen som vanligt igen :=) Felet var själva huvudkontakten som matar på till alla givare, det var dålig kontakt i den. Det fanns även en felkod på ena tempgivaren. |
|
|
Vad bra! Blev ju inte så dyrt till slut.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.