AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
849

Hjälp Mappning! Luft och bränsle mängd

St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Jag har planat och portat toppen o trimkam.
Jag ska mappa bilen snart med. Men är det någon som vet om man tjänar på att sätta dit en "större" luftmassmätare (den som sitter vid filtret) typ ifrån en 535 eller liknande, innan man lämmnar bilen för mappning. Får dom inte möjligtheter att öka luftmängden mera då, och samtidigt bränslet?
Har du trimmat 518 maskinen så tror jag inte att du har något att vinna på att byta. Flödet är ingen begränsning i LMM, men om man trimmar mkt eller överladdar kan det vara bra att få en större area på klaffen så den inte öppnar fullt lika tidigt, på så vis går motorn bättre att mappa över hela registret då inte LMM signalen bottnar vid typ 4-5000rpm.
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Så du tycker jag ska ha kvar samma LMM alltså. Har ju en annan hemma annars, men tror du det kan gå sämre med den på? Om vi säger att jag har ett värre grenrör på oxå då? Den jag har på krånglar ju lite oxå, är så snål så det är därför jag gärna vill ha ett "ja" svar här.
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Är det färdigt disukuterat här kanske?
Du kan inte byta till större LMM utan att byta till större spridare, då leanar det rejält, tror inte att du kan köra ens.
bäckis, nu skulle han iofs mappa den också..
Motronic är inte så väldigt flexibelt. Man kan inte ändra i mapparna hur mkt som helst. Byter han till en LMM från en 3,5 så har han en nästan dubbelt så stor area på klaffen och för att mappningen ska vara möjlig lär han gå upp ungefär lika mkt i spridare. Fattar inte vitsen med själva operationen alls. Byta massa delar och slägna 5-10k på en mapning av en motor som trimmad kanske kommer ge 150 hk. Betydligt bättre att ta sprdare och LMM från samma bil med större motor, då kanske mappningen inte ens behövs. Bara min åsikt, och jag tänker logiskt.
sh
820
shu!
525i -91
150hk ? 15hk menar du va ? :)

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Han menar att motorn kommer lämna 150kh.

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
sh
820
shu!
525i -91
Tycker det låter mycket , vilken 5 serie är det gäller ? Om jag nu har fattat rätt , så ska det alltså ge ca 35hk om det gäller e34 med kam, portning och planing eller ca 45hk om det gäller e28 ?

Att få ut 150 hk ur 1,8 liter sugmotor kräver inget geni direkt. Rätt urfört så räcker dom angivna modifieringarna lätt för att uppnå den effekten.
sh
820
shu!
525i -91
Okej, ber om ursäkt för min okunnighet då :)

St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Okej något byte av LMM blir det nog inte. Snackade lite med far min oxå. Han tyckte det lät lite ovärt.

Nemen jag är fullt medveten om att det inte kommer bli någon skyhög efektökning. Men det ser bra ut att skriva att bilen är "trimmad" när man ska sälja den... Om man inte får någon gammal glidare på halsen.
Och alltid lite roligare med lite plus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.