AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.553

Långmilad M3 E36

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kolla in den här annonsen, snacka om att den har gått långt. Har någon sett en M3 E36 med högre mätarställning än den? De är ju inte så vanliga med det miltalet. Brukar också vara utbytta motorer.

Länk

//Schnitzer
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den kanske är mätarskruvad... - fast åt fel håll! ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag tror att många i det här landet skulle bli förvånade över hur många bilar som egentligen gått över 30 000 mil. Här räknas ju en bil som i prinicp slut efter 20 000 mil. Drygt 30 000 mil på en välskött bil är inget som skulle direkt avskräcka mig. Snittar man 3000 mil per år, vilket inte är någon fantasisiffra direkt, så har man på 10 år avverkat 30 000 mil. Av någon underlig anledning (!) så har förvånansvärt många 10 åriga, och äldre, landsvägsvagnar under 20 000 mil på mätaren.

Är M3:an i annonsen i bra skick med väldokumenterad historia, så tja, varför inte!?

Micke
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Jag håller med Micke. När jag köpte min B8 hade förste ägaren lyckats köra drygt 18000 mil på 3,5 år o bilen var som ny maskinellt!!!! Men personligen så tycker jag att M3 an i annonsen är helt felprissatt så det är inte något direkt kap, en sådan borde inte ligga högre än max 7000 eur.

//Tommy
Håller också med er två.

Nästan alla M5'or har i verkligheten gått långt. Oftast längre än M3
Mera bruksbil

Om man tittar på beg. bilar i Finland, så är alla M5 E39 som är äldre än 01, alltså 99,00. Körda kring 10k-16k.
M3 01 har endast klockat kring 3k mil.

Dock tror jag att 3k mil per år inte är så mycket, somliga kör mer andra mindre.

Dessutom (min personliga åsikt) tycker jag man ska lite spara på en M-bil, man ser hemma i Finland (bilarna är ju as dyra) unga killar i 25-års åldern som just gått ut handelshögskolan, har sitt första någotlunda bra jobb med god lön, så köper dom en M3. På vintern? -Ja visst i södra finlands jävla slaskvinter brummar de omkring på stan. Och det bästa såg jag i förra vintern, en M3 som var parkerad med våld in i en snöhög.....
Om man har råd till en fin bil, kunde man ha en lite sämre bil till att ha då vinterslasket kommer.

Om man bor norrut, där det är snö på vägarna, eller fint före hela vintern, tycker jag man kan bra köra på.

Jag köpte medvetet i våras en M5 med 20k mil på mätaren, kunde lika gärna köpt en med 11k på mätaren för samma pris.

Tyskarna speciellt kör rätt mycket, och är SNÅLA. Så inte sparar dom på bilen om de köpt den för dyra pengar.

Far på semester och kolla på tyskarnas beteende, de tar ju gärna maten med i handväskan från restaurangen. (Finns alltid undantag)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Håller också med mikren-6. Det är nog kraftigt många mätarskruvade bilar. Har ju blivit som ett mode nästan, tyvärr.

//Schnitzer

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kollade på annonser på Audi S4 93-95 (en kompis som inte låter sig övertalas till Bmw!) och fann att 90% av alla bilar gått 19´ mil eller mer. Kollar man på bmw (m3e36, 328, 323 etc) så är det i princip omvänt, alltså att 90% i princip gått mellan 10-15´ mil. Märkligt att bmw-ägare kör så mycket mindre... ?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ser ju fin ut både på insidan och utsidan. Det ända som jag stör mig på är granen som hänger i backspegeln.

//Schnitzer

Min m3a har gått drygt 18000 med full dok och känns hur bra som helst. Faktiskt lika bra som min tidigare m5a med 14000 dokumeterade mil. Har även tidigare haft en maserati biturbo som gått 22000 så hellre en dokumenterad långmilare än en med låga osäkra mil.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Kan inget annat än hålla med...
Min gamla M3 hade gått nästan 18000 mil och gick.. Gudafint..
Fruktansvärt tajt chassi och drivlina.. Hade det inte varit för andrahandsvärdet på långmilare så hade jag inte tvekat.. OK, en 10000 milare är oftast (!!) bättre än en 35000 milare, men den behöver inte vara det..
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Kanske är okej med en långmilare som är fräsch men med folk ja känner skulle det va en riktig nit o ha en bil med långmil. Kan garva åtskilliga timmar åt när nån har köpte en bil o "20000mil på mätarn vilket skämt" men men alla är vi ju olika... För min egen del har ja lyckats hålla min bil (94:a) under 9000 mil o där skulle den helst stanna....!

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Bilen är ju trots allt till för att köra med/användas eller?

Tycker det är dumt att spara på bil, dock tycker jag det också är dumt att köpa en svindyr bil typ nya M3, packa in familjen Mamma, pappa samt två små barn i baksätet i barnstol....

Såg detta inne i ett parkeringshus för 2v sedan.... Kanske skaffa en familjebil också eller?

Tycker inte de tär så konstigt alls med lite mil på många M3. Personligen skulle jag aldrig ta ut den i snö o salt. Och på somrarna kör jag den inte fram och tillbaka till jobbet. Finns ingen vits att köra bilen 3km och sen stänga av den igen. Jag åker alltså ca:80 mil per år med bilen. Räkna sedan ut det på 10 år.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
800 mil skulle det vara

//cruZZe
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
cruzze, du o jag kör lite med våra bilar ja, eftersom inköpet sannolikt var en större belastning för oss än för de personer som köpte bilen ny, och som i mitt fall hade den som tjänstebil. Har man pengar till att köpa en M bil ny o planerar att ha den i 1- 4 år ser man sannolikt sin bil på ett annat sätt än vi entusiaster.
Mjae det finns nog en hel del M-ägare som sparat ihop pengar eller precis har råd att ha sin drömbil. Dock kan jag tänka mig att bilarna går mer och längre nere i tyskland där de inte har vargavinter med snö och salt 5 månader om året.

Länk

//cruZZe
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Ibland är det konstigt att alla M3 har gått 10-12000 mil....(eller många iallafall..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.