AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.754

Provkörning S-klass

Sida 1 av 2
Tjena !
Har just nu nöjet att få låna en Mercedes S 400 CDI i ett dygn GRATIS ! Underbar långfärdsvagn med ett hutlöst pris (startar på 827 000 SEK....)
Nästan all tänkbar utrustning, tyst, snabb, snål m.m. MEN, den saknar den vägkänsla som BMW vant mig med. Styrningen är lite seg och långsam tycker jag. Det känns som om man inte riktigt har koll på var pansarkryssaren befinner sig på vägen. Verkar som om den gamla sanningen håller i sig. BMW kör man. Merceded åker man. / Nysse
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men det kan vara skönt att bara åka ibland också :o)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Nysse:
Kände du lukten av polskt ping-pong racket i bilen? Pappas S500-02 luktar så fortfarande efter 5000 mil + att den känns plastigare än E38. Nånting jag också störde mig på var att varvräknaren går neråt och den liggande hastighetsmätarnålen.

M V H
Stephan

Nysse.
vi får jämföra test intrycket nästa vecka, jag skall ha den på onsdag och 24h framåt.
Var alldeles nyss och provåkte en S500-4-matic -02a den luktade inge ping pong men tycker nog att den har inte samma spitzgefühl i instrumeteringen som BMW´n.BMW tycker jag känns sportigare på något sätt.Upplevde inte den som plastig.,den gick som en dröm efter vägen, finns 4-hjulsdrift bara i 3-serien förutan x-serien hos BMW.

----
Länk
Nysse:

Vilka farter har du varit uppe i?

Ny bild 19 Nov-
Länk
Hej igen !
Är inte säker på att jag vet hur polsk ping-pong racket luktar Stephan. Däremot luktade det ju nytt. Bilen har nu gått ca 22 mil varav jag har kört 18 av dem......... Tycker inte heller att bilen känns plastig, snarare väldigt välbyggd, men jag gillade inte styrningen som jag skrev tidigare och det är mycket viktigt.
Verkar som om Mercedes har gjort en drive mot oss 7-serie ägare. Känns lite dystert att lämna igen den ca 15:00 i e.m. men jag får trösta mig med att hämta min E 38 på BVS där man förutom tvätt även har lackbehandlat min nya huv och min nya högerbakdörr som jag fått på garantin. Inom parentes fick jag även två nya dörrar i dec-2002 så nu är det bara förardörren som är original i min bil....... Kanske inte så kul men samtidigt ett bevis på att BMW tar sitt ansvar när det gäller rostskador. / Nysse
Hej Soki !

Var uppe i ca 170 under kortare stunder men det var ganska blåsigt igår kväll så det började kännas lite ostadigt. (se tidigare inlägg om styrningen) / Nysse
Nysse:

Ok, är bilen utr med Abc el e d vanlig luftfjädring? Kör du automatik el går det att använda komfort i d hastigheterna?
Är intresserad av en W220 nämligen.=)
va ere för ställe som lånar ut en s400 bara sådär?=P

Ny bild 19 Nov-
Länk
STEPHAN:

Polsk pingpong racket? hahah ok då. Är bilen verkligen sv såld?

Ändå inne på ämnet så luktar V S60n Zoo butik blandat med fågelfrön. Tänk på det nästa gång. ;o)

Ny bild 19 Nov-
Länk
Hej igen Soki !

Vet inte vilken typ av fjädring det är. Fjädringen är dock ställbar i tre olika hårdhetsgrader på instrumentpanelen. Komfortfjädringen blir lite väl svampig när det går undan. Jag tyckte att mellanläget var att föredra. Firman som lånar ut bilen är Thituson här i Jönköping. Fick en numrerad biljett hem i brevlådan. Kan ju bero på att jag är lite äldre än Du Soki (lite drygt dubbelt så gammal för att vara exakt) Fast inte så gammal att jag föredrar Mercedes..... / Nysse
Hello..nysse!

Ok då är det vanlig luftfjädring (standard utom på S600 och S55 som har ABC)
Är det Lång el kort som du har lånat?

Synd att man inte bodde där nere da. *suck*
Det är rätt svårt för en ung kille som mig att provköra sånna vagnar tyvärr, måste väl ha pengarna i handen först.

Trevlig bil du har förresten har en likadan fast en 97års mod (728iA)

Ny bild 19 Nov-
Länk
Hello Soki !
Förmodar att det är en "vanlig" ca 504 cm lång Merca som fortfarande står på min garageplats. Kan bara konstatera att den är stor nog när man skall parkera. Tycker att siktenruntom är sämre än i BMW:n. Sedan är man ju naturligtvis van att parkera sin egen bil, det förenklar ju..... Visst har jag en trevlig bil. Kan dock konstatera att det är mer drag i Mercan, men det är ju liksom lite större "spis" he, he, he.... Fast 728:an är fullt tillräcklig för mina behov. Den är dyr nog att reparera/äga. / Nysse
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Soki:
Jodå, bilen köptes ny på Merca Akalla. Polsk ping pong racket luktar ungefär som billig gummibåt :)). Jag körde hem den från Merca Akalla då och hade min 740 E38 vid det tillfället och tyckte/tycker att den känns plastigare/smäckigare. Sen att den inte ÄR det är en annan sak. Mercan såldes för snart ett år sedan så någon luktstudie kan tyvärr inte utföras. ;D
Sen att merca fortfarande har bagageknäckargångjärn är sorgligt enl mig.

M V H
Stephan

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
MBns körkänsla finns i betydelse köra playstation, den har 10.00 häftiga featues men allt förmedlas via stendöda kontrollinstrument( ratt, gaspedal och vägkänlsa) Dock en jättefin bil för förare med höga krav på värdig, TRANSPORT!:)
Asken
Hehe..
Jag ska önska mig en Sklass av jultomten!!;)

Är den verkligen så tråkig att köra? Kan inte vara trisstare än gamla Sklassen (som jag tycker var skitrolig att köra) =D
E38an lär inte ha en chans i komfort iaf. och det är det jag vill ha.

Skulle kosta mindre för mig i försäkring (S430L) än en 740ia 99-01 faktiskt plus servicen är ungefär samma. Reservdelarna är d enda som kostar mer. delvis pga luftfjädringen som ska ha tendens att paja på 99 modellen.

Det tråkiga är att en man får en fulllastad E38a för priset av en halvfattig Sklassare.

Ny bild 19 Nov-
Länk
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Hej på er!

Intressant diskussion... tittade själv åt S-klass hållet och provade en S600L-96 (W140). Mycket välbyggd och tyst bil. Övertygande kvalitets känsla!
Tyvärr tråkig styrning och allmänt lite tråkig körmässigt. Känns ålderstigen teknikmässigt jämfört med E38.
I det stora hela en oerhört fin bil som lämnar lite körkänsla att önska.

Till slut blev en till BMW, en 750 E38. Absolut inte besviken... tvärtom. Totalt övertygande kör och teknikmässigt!
Men E38 har en liten liten bit kvar till W140:ns kvalitets känsla. Sen om det bara är en känsla eller fakta vet jag inte.

Men aldrig fel att åka BMW E38 :-)

Mvh Jocke W

gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Man kan inte jämföra w140, gamla S-klassen med e38:an, w140 är en tysk pasar kryssare för pizzabagare och ryssar. Den är så extremt vulgär tycker jag. E38:an är smäcker och en riktig sportbil i jämförelse. Den nya S-klassen är en helt annan visa, den är riktigt snygg. Jag kan tänka mig att byta till en sådan men alla begagnade har gått så många mil att man blir mörkrädd. Jag byter inte direkt till en som har gått nästan lika långt som min 7:a, när jag köper ny bil. Dessutom kommer det en ny S-klasse 2005, så man kanske ska satsa på en XJ, eller en A8:a om man vill ha bra andrahandsvärde..
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
undra varför s-klassen är så mycket dyrare än e38 bmw som begagnad..?
någon som mekat med e38 och mercedes dyrare modeller och kan säga om mercedes har bättra spitzenkvalität eller är det bara ett rykte ?

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Nu har jag haft S-Klassen till förfogande sedan igår e.m, synd att man måste jobba idag ; )
Styrningen är som Nysse säger en smula seg, och jag tycker komfortstolarna i min E-38 är skönare.
Draget i diesel V8:an är det inget fel på synd bara att det är -grader idag, för antispinnlampan, blinkar ju som en stroblampa.
Lukten som Stephan nämner stämmer, jag kan inte sätta fingret på var jag har kännt den innan, kanske i någon Mitsu eller Totota, och en Tysk bil skall inte lukta Japs!
Men jag vet inte om jag är speciellt imponerad över bilen i sig, särskilt inte om man tittar på prislappen!!
E-60:n känns lika rymlig från förarplatsen, och lastutrymmet var mindre än i E-38:an.
Så Thitusons lyckas inte konvertera mig till MB ; )
Hallå POWERM !
Lånade Du åxå av Thituson här i Jkpg ? Då hade Du förmånen att "umgås" lite med Janne Green ? Typisk bilnasare om Du frågar mig. Jag kommer heller aldrig att handla bil där. Sannolikt aldrig Mercedes heller. Alldeles för dyr i förhållande till vad man får för pengarna. Njöt av att ratta min E38 efter besöket där. Styrningen är mycket bättre trots nästan 20 000 mil på mätaren. / Nysse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.