AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
949

Sladdrig växelspak är det vanligt

In
4
Inger
328i -98
Har nyligen köpt en 328i E-46, tycker inte att det är distinkta lägen när ja växlar,känner mej lite osäker min första BMW.Bilen har bara gått 8000 mil en 98.Är det fel på växellådan?

IDA
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
trycker du i trean och det går att vicka på spaken i sidled så betyder det att lådan är sliten, mkt vanligt på äldre BMW bilar som har fått gå mkt hårt och inte blivit skötta som de ska.

det är normalt sett inget som händer innan bilen rullat en 15000 mil minst.... så det är konstigt att din bil ska vara så...

om det är samma grej vi pratar om... så är det ngt du borde ta som en varningsflagg tycker jag...

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Konstruktionen med plastkulan och plast bussningarna i växellänkaget gör tyvärr att det kan kännas lite sladdrigt jämfört med andra bilmärken efter något år. Behöver alltså inte vara något problem med själva växellådan men det kan kanske vara bra att kolla upp. Det kan också vara så att tidigare ägare monterat en "short shifter" och inte monterat allt på rätt sätt.

/RS2
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
"Ja dra mig......"

Kan vicka min c:a 4 cm åt vardera håll med 3:ans växel i =)
Men den lådan är i prima skick =)

Har du råd att INTE köra Tyskt?
stefannorr
Hade samma på min 320 97 fick byta något länkage för typp 300 kr med jobb,vart kanonbra så tro inte de värsta!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Highspeed_M5: om du säger det så :-)

Läs RS2s inlägg, att det blir så beror på plast bussningar och plastkulan. När det blir glapp så beror det på en av två saker

1. misshandlad bil
2. måna mil (ca en 25 - 30 000 mil).

det enda man får göra är att byta kulan och bussningarna... bara att det är många timmars arbete...

fast det beror på vad man anser vara "fel" på en bil. du kanske är nöjd så länge bilen fungerar, utan att refletkera över hur bilen fungerar...

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Mugge: Behöver inte alls bero på sliten låda. Vanligast är glapp i länkaget vilket enkelt och billigt kan åtgärdas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.