|
|
|
|---|---|
|
Gasar-Magnus skrev i ett tidigare inlägg att radiodelen satt bakom luckan.Luckan till vad? Har buissnes med kasset. Displyen med alla knapparna går lätt att ta bort o då ser man hela kassetdelen.Kasseten sitter bakom luckan som fälls upp när man man stoppar i ett band. Lucka??? Någon annan som kan svara om inte vederbörande är på forumet. Tack på förhand | |
|
Det du ser bakom luckan som du beskriver är radiodelen med kasett. En helt vanlig stereoburk i DIN-format, fast utan rattar och display. Manövrering och indikering går på en 2-tråds databuss till t.ex displayen nedanför och till knappar i ratten osv. Displayen är inte en del av stereon utan har multifunktion för radio, telefon, klocka, färddator mm. FP |
|
|
Nja folke: finns även utan MID dvs bara stereo kontroller med Caramba: som Folke skriver ..(med luckan menar jag den lilla "inredningslisten" som går att fälla upp/ner framför radion) mvh Magnus Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Caramba: om du klickar på namnet på nån på forumet kan du maila personen i fråga ( eller klicka på "gubben"/bilden och läs mer om personen i fråga....( Fast Folke har ålderskris och vågar inte skriva hur gammal/ung han egentligen är....*S*)) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ok jag vet. Men jag har bara sett med kasett på panelen, inte under luckan när det inte är MID (Reverse). Vet inte vad som sitter under luckan på dessa? Jag hade kasett Business tidigare, då sitter stereon med radio/kasett uppe under den dämpade luckan. FP |
|
|
Du missförstod mig Folke: Reverse är ju "alltiett" klump men Buisiness finns även utan MID bara en "radiopanel" s.a.s. ( den inte helt obekante TV kändisen i Kumla har det så..se hans bilder..) så Buisiness innebär inte alltid MID Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tackar för uttömmande svar. Vad livet bilr helt plötsligt lättare. |
|
|
Yepp, du har nog rätt. Åkte i en E39 -99 häromdagen, han hade "MID" men bara en enkel rad på displayen. En snygg oxford grön bil förresten..) Bör ha varit en sådan då, MID kan alltså vara av två olika utföranden. För att krångla till det lite till: MID används även i US som benämning för displayen i instrumentklustret av den typ som benämnes "high cluster" i EU, med två tryckknappar osv. FP |
|
|
Nej Folke, då hade han inte MID. Han hade IRIS som är det enklare alternativet. Det verkar som du utgår ifrån att "business=MID", men så är inte fallet. Alltså: Business finns med två olika displayer. MID eller IRIS MID=(Som du vet) Multi-Informations-Display IRIS=Integrerat-Radio-Informations-System |
|
|
OK Då finns det Reverse med kasett och allt i en klump (och ev. CD under luckan), och Business (kasett eller CD under luckan)med MID eller IRIS, alltså tre varianter på utseendet? Jag har haft bilder på alla varianterna men dom hittar jag inte nu. FP |
|
|
Rätt! :-) (Men reverse finns inte med CD) |
|
|
Nu gör du mig osäker. På en 523 -96 minns jag att det var CD under luckan, och radio/kasett nere på panelen. Eller var det inget alls under den fjädrande luckan? FP |
|
|
Folke: Reverse som std i 520 ,523 , CD som tillval (dvs Buisness CD eller Buisness kassett och ev. CD växlare bak) Sen finns MID i flera varianter beroende på om man har tex. inbyggd telefon, DSP, standheizung, standluftung, BC, etc etc ( det är dock endast mängden knappar i höger kant som skiljer..) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Visst. Men detta var en Reverse helt säkert med gummiratten, kasettluckan, snabbvalsknapparna osv nere på panelen, och en enkel-CD under luckan. En business CD då eller? FP |
|
|
Kasett luckan under luckan i panelen menar du väl?? CD Buisness med IRIS: Smal enkelradig display, inga "multi knappar" (vars funktion står i fönstret) bas,diskat balans fader under luckan ( reverse har en TONE knapp i höger kant nere på panelen väldigt like en Reverse... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Nope, kasettluckan sitter öppet på panelen, liksom på en bil med tidig variant på navi osv, snabbvalsknappar osv sitter tätare ihop jämfört med MID. FP |
|
| He He, det där låter riktigt skumt Folke. Har aldrig sett el. hört om en Reverse med både kasett och CD. Min bil är en 96/10 och i den satt det en helt vanlig reverse med kasetten under luckan där uppe. (Numera en business med IRIS-disp) | |
|
Jepp. Det är några år sedan nu, jag kan ha fel men jag skall kolla upp bättre och se om jag hittar bilder eller nåt FP |
|
|
Så här ser en Reverse till en E39:a ut framifrån: Länk |
|
|
Det var väl en kasett under luckan då.. Kollade just i ETK, det finns en Business också som ser ut som Reverse, att använda när man inte har MID. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.