AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.185

Asc+Abs problem

*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Hej har letat runt lite på forumet men har inte hittat just nån förklaring på mitt problem..
Det började såhär, har en 528:97 a,, var ute o körde allt funkade precis som vanligt, men köre då inne i stan isigt och blött sudsate på rätt bra , och så tändes Asc och abs lampan o inget av dom funkade, för att senare funka o inte funka o så vidare, men nu lyser d konstant,
okej nån av givarna då som är väck, men farthållare och hastighets mätare,samt plingen för öppen dörr funkar som det ska.. altså vad jag har läst här så är de bakre givarna okej, Men sitter det några fram båda sidor?? hur ska jag kolla upp vad som e fel, glapp kontakt kanske men vart,,
Funderar på att fara in och göra en dis avläsning, va kostar det ?
ska byta till ett nytt batteri väldigt dåligt de jag har nu, men tror inte det beror på en död cell i batteriet, som har skapat detta fel,... Tacksam för nån lösning eller tips..

man vill ju att d ska funka, och har inte råd o lägga ut flera tusen om det går att fixa själv.. Snart jul o pengarna dom rullar ,, hehe..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med att se till att ha ett frisk batteri, ABS/ASC är väldigt strömkrävande. Det är vänster sensor bak som är till hastighetsmätaren, . men fukt och blöta är inte det bästa dom gillar.
Kolla Gör det själv mektipsen under elektronik finns två stycken om ASC/ABS.

///MVH Hasso
Länk
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Okej ska prova så får vi se vad som händer, bara det inte är nån styrbox eller liknande..

Tack /Hasso för snabbt svar..
Om du inte vill lägga ut "flera tusen" så bör du absolut inte lämna in bilen utan försök hitta felet själv med hjälp av detta forum. Jag har haft precis samma fel på min 528i touring -99, det visade sig att en av ABS/ASC givarna var väck. Har för mig att det var vänster fram som var trasig. Jag tog bara lös varje och kolla värdena på dem. Det är ju alltid viktigt med ett bra batteri. Hör av dig om du har frågor.

Mvh/Niklas.E

nerikzon@hotmail.com

Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
BMW Solna tog 1300kr för givare och arbete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.