AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
558

ASC+T och snö! Fasen vad bra!

Ville bara påpeka att antispinn systemet fungerar
som en klocka! Verkligen! Vi har fått 2-3 cm snö idag
och inga tendenser till kast alls, väldigt skönt.

Var lite värre med 325:an förut...
Men, det har kanske lite med däcken att göra också,
åker på några Pirellidäck (17") som tydligen skall vara
riktigt bra.

/Marcus
Bmwcs# 4680
Håller med! Min bil har utöver ASC även drivkraftskontroll, diffbroms och ABS. Kanon så länge bilen inte redan fått kast (då blir det till att ratta som vanligt :).

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Min bil går bättre än syrrans framhjulsdrivna Passat på halt underlag. I en brant uppförsbacke upp till henes bostadsområde stod hon still medans jag smög uppför isen! Antispinnfunktionen sopar mattan med alla andra bakhjulsdrivna bilar, körde t.ex. ifrån en Porsche 328 vid trafiklusen. Hans bakhjul bara spann...

Roligt med vinter! Nu får lillisen 316 ge svar på tal...

///Kjellemannen

Soton
Men allra roligast blir det när man trycker in knappen och kopplar ur sytemet...
Hmm, jag måste nog säga att det inte alls är roligt när man trycker in knappen. Alls.

Fast med 333 hästkrafter när det är snö och is så kanske det är lite annorlunda?

*usch*

Men ASC+T funkar väldigt, väldigt bra.

/Marcus
Bmwcs# 4680
ch
212
chris
330 coupé -02
Är också helnöjd, över mina förväntningar.
Bilen känns helt underbar även när man kopplar ur systemet, det är ju först då man kan utnyttja bakhjulsdriften hehehe.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag åkte med i en 740i V8 -93 som hade ASC, han tryckte kickdown, inga kast överhuvudtaget gick fint på vägen. Bara ökade. Ett bra tecken att grejerna funkar.

//Schnitzer
Jag har ASC+T på min bil och det är toppen i snö samt även i "vanlig" halka, dvs is. Tillsammans med bra vinterdäck funkar det toppen.

Precis som schnitzer skriver så kan man trycka gasen i botten i modd och bilen ökar inte snabbare än det finns grepp till. Personligen känner jag stor tveksamhet till att köpa en BMW utan ASC+T som jag ska köra på vintern...hade en 530i 93:a utan det en vinter...spännande..och farligt.

Simon
Da
23
Dahla
BMW 318(E46)-99
Håller med Soton!,......och visst blir man imponerad hur dem lyckas bygga bilar.
Dubbat är ju inte ens att tänka på med knappen uttryckt......

/Ju fler bilar jag kör, desto mer älskar jag min BMW....Vadå 90 km/h!!!
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Dahla,

klart man ska ha dubbat,
du ska ju bromsa oxo!

Kör nu med ASC och 4WD men dubblösa,
kör man hårt får man lätt släpp fram eller bak
beroende på när man drar på.
Man får anpassa pådraget lite neråt utan dubb.

Men som sagt bromsarna,
ABS:en får jobb hårt då och då med dubbfritt
i riktigt vinterväglag. (Luleå o Kiruna)

/göran,
vintermannen/
Göran,

BMW hade alltså både ASC+T och 4wd redan 94:a...trodde inte att ixmodellen hade ASC+T någonsin...?

Drar det mycket extra med 4wd? Bränsleförbrukning + ev dyra reparationskostander får mig att tveka, samt att e39 inte finns i 4wd utförande heller såklart!

Simon
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6 + AWD -22
Mini Cooper SE -22 (leasad)
Min ix brukar dra 0,93-1,00. Mest landsväg, lite småstad (Östersund). Service kostar väl ung som vanlig 525. Vissa delar dyrare än vanlig E34. Stötdämpare lär vara dyrt har jag läst på forumet. Har just bytt drivaxeldamasker fram, kostar ca 1500/sida. Vissa framvagnsdetaljer är dyrare men inte såå mycket.

Mats E
BMWCS 3050
Soton
Jag kopplade ur ASC+T på min 323ci i vintras när jag skulle upp för garagebacken och nu har jag inga dubb kvar högerback...
Mats,

det är mer än min bil då. Min drar 0,68-0,74 på motorväg, runt 0,65 i 90 och 1,1 i stan. På vintern blir det runt en dl mer i alla lägen, dubbdäckens friktion verkar göra mycket, plus alla kallstarter (har inte möjlighet till motorvärmare, surt)

Simon
Tycker den jobbar för mycke i snö , för att få driv i snö , krävs lite spinn , men det är bara vad en norrlänning tycker ,

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Visa användare
605
göran
525ixt-94
simon_en,

ASC, tror inte +T fanns på den tiden.
ASC är permanent inkopplat på iX:en,
men man måste stampa till också på snö
fär att det skall blinka eftersom du sällan
har problem att komma iväg med 4WD.

Det kostar att ligga på topp:
vissa delar i drivlina och framvagn
och dessa är lite dyra, annars är det
en vanlig E34a. Stötdämpare fram kostar
2200:-/st vilket inte var så kul.
Bensin går det 1 dl extra per mil.

En iX är den perfekta vinterbilen,
men på sommarn är den mest understyrd
och törstig jmft med motsvarande BWD.

En iX på vintern och en V8:a på sommarn
skulle väl vara en perfekt duo :-)

/göran,
vintermannen/
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Den trimmade 320n från 80 är en fin och rolig vinterbil den oxo. Man måste bara visa vägen lite mer respekt

Riwa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.