|
|
|
|---|---|
|
Varför har man gjort som man har gjort med 316i och 318i på E46an. Alltså man utvecklar en motor på 1.9 liter och får ut 118 som man trycker i en bil som man kallar 318i, sen tar man och stryper effekten mjukvaru mässigt på den motorn och trycker i den i en bil som man sedan kallar för 316i. varför inte bara ta bort 316i eller minska volymen... det är väl inte speciellt smart att strypa en motors effekt mha mjukvara... den drar ju inet mindre soppa för det.. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! | |
|
Troligtvis för att ha en bil så nära 200 kkr gränsen man kan. Jag måste säga att 316 compakt är en bil jag blev väldigt imponerad på, dock inte riktigt lika imponerad som jag blev på Mini:n. Har haft båda dessa vid olika tillfällen och jag måste verkligen säga att bmw kan verkligen bygga 4 cyl motorer med :) BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Jag förstår varför man vill ha en 316i, men varför göra en effektiv motor mindre effektiv och sälja billigare.. varför inte bara itne minska volymen.. då blir den säkert lite snålare med... men det är nog lite billigare att programmera om 318i motorn. Visst den e snål för att vara 1.9:a.. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Jag har för mig att det är mer än bara mjukvaran som skiljer dem åt! De har inte ha samma kamaxel t ex. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hmm.. det visste jag inte... vet du vad mer som skiljer? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Nej inte på rak arm! Men jag vet att jag läst något om vilka delar som skiljer motorerna åt! (kommer inte ihåg var bara...) Men jag misstänker att man medvetet gett motorerna lite olika karaktär. Kan vara så att man t ex prioriterat lägre bränsleförbrukning på 316i! (har inte förbrukningssiffrorna i huvudet) Sedan är det nog så att man helt enkelt vill bredda kundgruppen med en "inropare", som är lite billigare! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
förbrukning för 316i (318i inom parentes): siffror från BMW stad: 11,2 (11,3) L/100 KM landsväg: 5,9 (6,0) L/100 KM bl. körning: 7,9 (8,0) L/100 KM annars är allt med motorerna de samma enligt pappret: slaglängt, cyl diameter, volym, kompression etc etc. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
hög förbrukning med tanke på att det bara är en 1,9:a på 4 cyl.. min bil har en 1,8:a och jag har aldrig varit med om att den kommit upp till en liter per mil i stan... den ligger på 0,9 konstant... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
När jag köpte min bil valde jag mellan 316, 318 och 320 (150 hk). Med min lugna körstil uppfattade jag 316 som den starkaste och 320 som den svagaste i vardagskörning. Inte så konstigt kanske med tanke på att cyl.volymen är ungefär samma. Det blev en 318 ialla fall pga att 316 låter så fjuttigt. Inte så kul att behöva säga att "det är faktiskt en 1.9" :-) |
|
| Saab har väl gjort samma sak med den nya 9-3 an? Det är samma motor i de två minsta modellerna men olika mjukvara, och så kallar de den ena för 1,8 och den andra 2,0. | |
|
Mugge, jag har inte kört 316i, så jag vet inte hur den motorns karaktär är. Men det verkar inte vara stor skillnad i förbrukningen i alla fall! Kamaxeln skiljer sig i alla fall! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan det inte vara rent ekonomiskt? Det är ju dyrt att ta fram olika modeller, så då är det väl bättre att tillverka en modell som man sedan "stryper" och säljer billigare. Finns ju många brancher där man gör liknande, tex diskmaskiner där det ofta går att få fram de flashiga funktionerna enbart genom att löda på ett motstånd eller byta plastfront på kontrollpanelen. Kanske är likadant med e46 316? ny plastfront ;-) /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.