AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.350

Vad kostar plexiglas?

m3_kosova
Hej!
Jag behöver plexiglas som jag ska använda till mitt ljudbygge.
Hur stor tjocklek behöver jag på plexiglaset?
Vad kostar plexiglas och var kan man köpa sådant?

Mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
m3_kosova
Finns det ingen som kan hjälpa mig?

Mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Först skall vi reda ut vad du skall ha, för det är rätt sällan som det faktiskt är just Plexi man använder.
-Plexiglas eller polymetylmetakrylat(PMMA) som det egentligen heter är reptåligt men inte lika slagfast som det som är vanligast att använda.
-PC eller polycarbonat är det vanligaste man menar när man nämner "plexi" det är lite repkänsligare men otroligt slagtåligt, används tex. på hockeyrinker.

PMMA eller PC är ganska dyrt, men det finns hos närmsta glasmästare. Eller ramverkstad.
Jag betalade nog runt en tusenlapp för straxt över kvadratmetern. den var 4mm.

Viktigt att tänka på vid rengöring av PC är att inte använda ngt med alkohol i, då dimmas ytan och nästan krackelerar.
Lycka till!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Sedan kan det vara intresant att veta om det skall sitta i en baslåda eller bara som cover över ex. slutsteg . Samt hur stor bit skall du använda , avgör lite av tjockleken på glas/plexi- skivan .

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har personligen byggt med glas i alla mina bilar , baslåda som cover ! billigt / reptåligt .

///MVH TONY
m3_kosova
Kan man bygga hela lådan bara med plexiglas?
Eller måste man ha baslåda i botten sedan plexiglas i toppen?

Mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
Robsarve
Du kan bygga hela lådan i plexi, men räkna med att det blir DYRT! Om du bara skall ha ett fönster är laminerat glas billigare och bättre.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Jag kör med 8mm glas i min låda..funkar kanon...reptåligt och hyffsat billgt.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
jeppe_L
kör också med rikitgt glas över mitt slutsteg, på mitt bygge, betalde 30 spänn för den biten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.