AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.140

Problematik kring elstol

Jag har hittat ett lämpligt köpeobjekt men där finns ett problem som kan bli lite jobbigt och framförallt dyrt. När man skall flytta stolen i höjdled så uppstår ett knackande ljud. Bilen har elstolar och de fungerar för övrigt utmärkt. Det kan ju inte vara ett elfel då det går att höja och sänka stolen utan det måste ju vara ett mekaniskt fel som framkallar detta mystiska knackande. Det kanske räcker med att smörja.

Bilen det avser är en e36 av årsmodell 1996.

Någon som har tips på vad det kan vara för fel och vet om det går att åtgärda utan att byta ut hela stolen.
Jag kanske även skall tillägga att stolen är av modell sport.

Alla erfarenheter kring problem med elstolar uppskattas, exempelvis vad det kostar att byta en stol? Kan man byta ut elstolarna till manuellt inställbara stolar? etc etc etc.

Tack på förhand
Svärd
Det går en wire mellan en elmotor och en växel som lyfter/sänker stolen. Wiren är fyrkantig i båda ändar för att kunna greppa i ett fyrkantigt hål i motor och växel. Av någon anledning har det börjat glappa där och det börjar knacka. Leta upp wiren och korta in höljet så att du för mer wire som greppar i hålet.

Detta var iallafall vad jag gjorde när det knackade i hela stolen när jag ville ha upp nackstödet. Och nu funkar det klockrent. På en 740 e32 visserligen, men hur stor skillnad kan det vara?? Mitt problem satt ju i ryggstödet så det var ju smidigt att komma åt, förutom växeln som sitter längst upp i stolen. Under stolen kanske är lite besvärligare att komma åt.

Lycka till!!

///Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.