AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.032

Öpnna bilen när batteriet är slut?

Hej!

Har en 540 E34 från 1993. Batteriet är väldigt dåligt och bilen har stått ett par veckor så nu är det helt slut. Således fungerar varken fjärr/centrallås. Jag kan öppna förardörren mha nyckeln så jag kommer in i bilen iaf. Men, jag får inte upp bakdörrarna och inte heller bakluckan (eftersom låset kärvat fast, pga för lite användning).
Man tycker ju att man borde kunna låsa upp och öppna övriga dörrar innifrån, men icke. Jag tycker det verkar vansinnigt, tänk om det händer något när man är i fjällen eller så och bara måste in i eller ut ur bilen snabbt, den kanske ligger i diket eller vad som helst, utan ström. Jag får panik bara jag tänker på det! Ska det vara så här dumt, eller finns det en enkel förklaring till det hela?
Jag ska sätta batteriet på laddning ikväll så det löser sig på så sätt. Men om man tänker sig en nödsituation, då gäller det ju att veta vad man har för möjligheter. Går det inte att tvinga upp centrallåset mha nyckeln. Jag har hittat ngt inlägg där man i princip ska "vrida nyckeln så mkt man kan samtidigt som man öppnar med handtaget", och jag har provat principen men utan något bra resultat. Finns det ngt knep för att öppna hela bilen? Eller måste man ha ström?

Vore mycket intressant att få höra hur det fungerar!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Du måste ha ström för att c-låset ska öppna upp om det är låst i "dead-lock"-läget.

Eftersom du tydligen kommit in i bilen är det bara att öppna motorhuven och koppla in startkablar på + -uttaget som finns straxt bredvid säkringsboxen.

Som ett alternativ kan du koppla in en batteriladdare. Efter bara några sekunder borde det finnas tillräckligt med ström för att öppna c-låset.

Tommie, BMWPower
Tack för svaret Tommie.

Problemet är redan löst. Men vad gör man i en tänkbar nödsituation? Att man inte ens kan öppna dörrarna innifrån utan ström... skrämmande när man står i kanske 30 graders kyla av någon anledning. Och, det är ju speciellt när det är kallt som batterier tar stryk lätt...

Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Hmmm... en dylik situation kommer nog aldrig att uppstå, så du kan nog sova lugnt. Det är nog ganska ovanligt att man blir inlåst i bilen av någon utanför som låser med deadlock, och som sedan snabbt kopplar bort batteriet och rusar därifrån och lämnar passagerarna kvar i bilen till sitt öde. :-)

Låter nästan som en sån där historia man kan berätta för små barn för att skrämma dom så att dom inte frestas att leka med centrallåset i obevakade ögonblick. :-)

Eeehh.. för att återgå till verkligheten så finns ju alltid möjligheten att veva ner rutorna om man inte har elhissar. Annars ser jag ingen annan lösning än att du får åka omkring med rutorna nedvevade när det är -30 grader om du oroar dig för strömbortfall innan du hunnit stiga av. Nä, nu får jag ge mig... :)

Dörrsidorna kan ofta monteras loss även med dörren stängd/låst. Där kan el-motorn till c-låset lösgöras varpå dörren kan öppnas. Nödöppningen som du beskrev ska fungera. Håll upp passagerarhandtaget och vrid nyckeln 90-100 grader. Kan vara lite lirkigt att hitta rätt läge bara.

Sen kan man ju låsa bilen på vanligt sätt och inte låsa i deadlock-läget. Då kan du dra upp låspinnarna och öppna dörren.

Eller så kan du springa igång bilen så du får ström. Eller slå sönder en ruta i akut nödsituation så klart.

Tommie, BMWPower
Japp, då vet jag lite hur det fungerar iaf.

Tommie, en liten historia som bakgrund till mina funderingar (det finns en orsak till allt :).

Med tanke på den då nya minibuss vi hyrde, för 3 år sedan nu, och åkte till Trysil i Norge med så sitter det i lite minnen. Just den bilen hade skumma elfel:
När man körde bilen betedde den sig ganska normalt för att vara en Opel Sintra, förutom att ljuset nästan försvann(!) när man använde vindrutetorkarna med vätska, inte bra när det är mörkt över 60% av dygnet. Redan på morgonen när vi skulle ha bilen var den stendöd, vi blev x antal timmar försenade. I -15c bärgade vi den till tapp för felsökning (obs tidig söndag morgon, biluthyraren hade inga extra bussar därför blev det som det blev). De konstaterade att den tog laddning, och de kopplade in startström och strax därefter gick den igång. Vi körde hem och packade in det sista utan att stanna bilen, för vi ville iväg(!), vi plockade upp resten av folket och gav oss iväg. Vi sträckkörde till Trysil härifrån Stenungsund (ca 50 mil) och parkerade den när vi kom fram. När vi sedan på senkvällen skulle ut och köra startade inte bilen alls, den var heldöd, precis som om batteriet var urkopplat! Som tur var kom vi in mha nyckeln. I -20c försökte vi (6 personer) komma underfund med problemet. Även biluthyraren var inkopplad via telefon, tyvärr hade de fortfarande inga ersättningsbilar så snabbt utan det skulle ta minst 1 dygn. Efter flera timmars felsökning gav vissa av oss upp, men en kille stannade kvar vid bilen och pillade och hade sig, rätt som det var gick bilen igång med full strömstyrka. Vad som gjorde detta möjligt var lika knepigt som att strömmen försvunnit. Efter ytterligare timmar kom vi fram till att det hade med pluskabeln att göra på ngt sätt, vred och böjde man på den så kunde man faktiskt få igång strömmen. Vi lärde oss snabbt hur vi skulle göra och kunde alltså fortsätta ha bilen, det kändes enklast då. Men vi gjorde bara planerade färder i fortsättningen i fall att. (Fö var det en kanonbil på vintervägar!!)
Det skumma i historien är att bilen var helt ny, genomgången och servad innan avfärd. Likaså när vi kom hem tog de in bilen för felsökning, men utan att hitta ett endaste fel. Var det alltså kylan som ställde till det(?) Precis som vi så var biluthyrningsfirman mycket konfunderad, bilen fungerade ju vid avhämtningen och den funkade nu när vi var hemma igen. Jag krävde dock att få tillbaka alla pengar pga sveda och verk och efter en del motthugg gav de med sig, det blev en del pappersexercis men vi slapp betala hela summan på 3000kr.

Om man tänker sig ett liknande scenario där det tex är en olycka kanske dessutom med panikslagna människor osv. I mina ögon är det helt vannsinnigt att man inte ens kan öppna en dörr inifrån trots strömbortfall, oavsett deadlock eller inte. I bussen gick det utmärkt dock. Jag tycker att vi snackar väldigt enkla självklara saker, ren mekanisk energi med muskelkraft istället för elkraft som av någon anledning fallit bort.
Konstigare saker kan nog hända än att man snabbt behöver in/ut ur en bil som krockat... Ta saabs elektronikproblem med bromsarna(!), sånt ska bara fungera punkt slut!
Tja, nu vet du bakgrunden till min fundering!

Alltså, utan ström går det alltså inte att öppna alla dörrarna på bil (bara BMW?) med centrallås?(!)

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Men deadlock kan du ju bara använda då du låser bilen utifrån , alt med larmfjärr. Du måste således veva ner rutan och låsa dörren med nyckel för att sedan veva upp rutan igen. Låser du som vanligt är det som på vilken bil som helst. Meningen med deadlock är ju att man inte skall kunna knacka rutan och låsa upp bilen. Är ju inte direkt trevligt att hasa sig genom en nyknackad ruta bara för att stjäla nått...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Du kan alltid öppna bilen innifrån. Ja, förutom om bilen är låst med hjälp av deadlock alltså. Och det gör man normalt utifrån. Därför är det ingen risk att det händer i katastrofsituation med människor i bilen.

Förutom detta så har BMW ett system som gör att om c-låset är låst och bilen utsätts för kraftig g-kraft, t ex vid kollission, så låses c-låset alltid upp.

Det är alltså ingen större fara att man blir fastlåst inne i bilen.

Tommie, BMWPower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.