|
|
|
|---|---|
Wilmas pappa |
Jag undrar hur mkt soppa en webasto tar för att hålla igång en halvtimma, inte för att det är nåt problem, bara nyfiken!! Sen verkar det som om W tar mkt på batteriet, har ett 90 ah batteri. Jag har blivit stående ett par ggr för att jag har kört W samtidigt lastat i en massa prylar, skidsem o dyl dvs haft dörrar och skuff öppna. Då har W kört cirka gurka 20 min innan ilastning. Då har batteriet laddat ur! Nån som har liknande erfarenheter? Tack för engagemanget! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja fråga herr Ask, Du måste ladda batteriet med laddare istor sett varje dag du använder Webaston och bara kör kort sträckor. ///MVH Hasso Länk |
Wilmas pappa |
Verkar ju vara väldigt genomtänkt att batteriet inte fixar sin egen utrustning.... Ja min fråga går då till herr Ask!! Tack för engagemanget! |
|
Herr Ask svarar. Jag har i de senaste bilarna med värmare, både fabriksmonterad och eftermonterad kompletterat med defa miniplugg med inbyggd batteriladdare. Även om BMWn har ett kraftfullt batteri och en stor generator så krävs över 2k varv för att den skall ladda ordentligt. Likså är det mer eller mindre kvrav att alltid åka med * ac snöflingan tänd för den höjer tomgångsvarvtalet lite, då laddar gerenatorn bättre. Många korta start stopp med bensinvärmare före, el(_!_)värme, full fläkt och elbakruta kan ta död på det största och friskaste av batterier. Kör du värmaren 30 minuter tar det 3 timmar av ordentlig körning nonstop utan något annat inkopplat för att den skall återfå spänningen. I våpra bilars urmoder tyskland är det inget problem för när dom startat sina åk så bränner dom fram på autobahn i 220km/h i timtals där får allt återämta sig. Här kör vi kortare sträckor men med mer elprylar igång=enkelt va:) Alltså generatorn pallar inte med att ladda upp. Desutom ett batteri som flyttas från tyskland sen får möta svenska köldknäppar efter 2 år självdör om det blivit utladdat, typ batterivirus. Så mitt råd till dig är köp ett nytt batteri och köp en defa miniplugg ha den inkopplad var annan till var tredje natt så är du helsäkrad och kan köra hur mycket värmare som helst. Batteriet är ingen outtämlig källa av energi,,,, Lycka till Asken. |
|
Wilmas pappa |
Tack för ett bra svar herr Ask, Känns lite sådär att behöva extrautrusta extrautröstningen....Kanske köper en batteriladdare ist och pluggar in den i garaget någon natt då o då. Förslag på nån laddare som fungerar. Behöver inte vara det värsta, men den ska funka. Vilka parametrar är viktiga osv.. Tack för engagemanget! |
|
Åk till ok eller någon bilhandlare?, köp någon automatisk inte alltför dyr laddare, typ 500kr stdladdare. Anslut den på hjälpstartpolen under huven en gång per vecka och kör ett dygn det räcker. Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan ju läsa lite mera om urladdade batterier kontra laddningtid osv. Länk Själv använder jag en 9 ampersladdare då och då, på den bil som används under kategorin "ogynsam körprofil" men det är mest för att jag har en sån. Men den är en lagom laddare . ///MVH Hasso Länk |
|
Har haft bensinvärmare på bilar och det är ganska frustrerande. Varmt väder = Bra batterikapacitet , men då behövs ju inte värmaren Kallt väder = Lägre batterikapacitet och då vågar man inte använda värmaren :-( Om jag skulle investera i värmare i någon bil i framtiden så skulle det åka i dubbla batterier med separator så att man verkligen har någon nytta av värmaren. |
|
|
Man kan inte ta mer av ett batteri utan att låta det fylla på... Jag själv har blivit bekväm av bensinvärmare att slippa skrapa och då får man ju ta att ladda på emd... Asken |
|
Wilmas pappa |
Precis när jag hade skrivit ned förra inlägget så gick jag ut och botanisera på sökmotorn...först då...Läste på forumet om en laddare på Clas Ohlsson för 500:- 32-6549 som verkade vara poppis. Verkar nästan möjligt att installera den (permanent) i bilen, alltså liten...Har verkligen inte storleken någon betydelse.. Tack gubbar, jag är just nu en femhundring fattigare, Wilmas dockskåp åt h-e, men lyckligare på morgonen... Tack för engagemanget! |
|
Länk Mvh |
|
|
Jag har CTEH-laddaren sendan ett år tillbaka och kan bara rekommendera den! Jag gör precis som Asken beskriver och underhållsladdar varannan vecka under vinterveckor med mycket värmarkörning. Mvh, Steaman |
|
| Jag kör Webaston i 540:n 30 minuter på morgonen när vädret så kräver. Därefter åker jag till jobbet och hem igen på kvällen, ca 35 minuter i vardera riktning i Sthlms trafik. Snitthastighet uppskattat till 50 km/h. Jag har inga problem med urladdade batterier. | |
| Tillägg; Det är inte så långa sträckor under mina 3 mil till jobbet som motorn varvar över 2000 rpm. | |
|
Undras vad ni har i era bilar igentligen? En Ebersprakare eller Webasto tar faktiskt inte så skrämmande mycket energi, tillverkarna har gjort allt för att göra tillbehör som dessa strömsnåla, av naturliga skäl eftersom de används när bilen står stilla. Bara att kolla i databladen, de brukar ligga runt 30-50W dvs 3-4A eller så, förutom just när de startar. Inte så livsfarligt eller hur? Om man dessutom väcker upp bilen, har nån dörr öppen och så, kanske rockar loss med stereon kan det givetvis bli lite mera. Kan inte riktigt hålla med herr Ask att det skall behövas 3 tim/2K varv för att återladda runt 2Ah till batteriet, det låter inte rimligt eller hur? Vid runt 1000-1500 motorvarv gör generatorn mer än det dubbla och har uppnått så gott som sin maxprestanda. Max på nyare större BMW brukar vara 140+ A (1960W), bara att räkna lite på sina förbrukare så kommer man fram till att det skall MYCEKT till för att brotta ner generatorn så att batteriet inte får laddning. Batteriet i sig själv vill ha runt 10A (140W) eller mindre under körning för att må bra och bygger således upp runt 10Ah (mera i början) för varje timme man cruisar omkring. En start med 200A under 0,5 sek tar ung. 0,05 Ah ur batteriet och återladdas ganska omgående. Se där. lite krassa siffror, likväl förekommer problem eller?. Mest beroende på stillastående urladdning av något slag, i kombination med sämre kapacitet vid kyla, kanske ett åldrigt batteri. Många glömmer att det tar TID att ladda upp batteriet, en underhållsladdare är aldrig fel, då kan man köra korta sträckor osv utan problem. Man hör ofta att bilar har si eller så mycket elektronik nu för tiden som förstör batterierna. Skitsnack, elektronik i sig drar mycket lite ström, det är de gamla vanliga förbrukarna som verkligen drar effekt: Fläkt, värmeruta, värmestolar, lysen osv, och de har som bekant funnits länge. En generator i den kaliber som vi pratar om här har givetvis inga problem med detta men laddningen går inte fortare. Ogynnsam körprofil då? Påverkar kanske en del men du får köra lite längre och inte så fort.:-) Med friskt och välladdat batteri, inga problem med t.ex en Webasto. FP |
|
|
och där med basta :-) håller med folke... Diesel-räsern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.