AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.278

Oljud, skrammel

Li
11
Linkan_
528IA -96
Ett väldigt irriterande gnisslande och lite rasslande ljud uppstår när bilen står på tomgång. Om man varvar upp den försvinner ljudet men återkommer igen när motorn sjunker i varvtal. Ljudet förstärks när du lägger i läge D och står stilla men försvinner ett kort tag när du igen lägger i P läget.

Jag har bytt ut alla remmar, löphjul, spännrullar och servopump men ljudet vägrar försvinna. Jag misstänker nu att det kanske kan vara kedjespännaren som måste åtgärdas eller att oljudet kan komma från vanosenheten??

Är tacksam för svar på problemet. Jag orkar inte höra det mer!!
Varifrån kommer ljudet???Kan vara nån värmeplåt till avgassystemet som "bränts" av eller helt enkelt "katten" som börjat skramla....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Li
11
Linkan_
528IA -96
Nej det låter framtill motorn, om det vore något med avgassystemet så skulle säkert ljudet vara konstant om inte till och med öka med motorns varv. ?

Vattenpump????Kanske "viskokopplingen" till kylfläkten???
Vanosen kan det vara,dock inte vanligt...Kan oxå var en uttänjd kam-kedja/kass spännare....Ett "tips" är att plocka bort alla remmar o starta bilen o för att höra om ljudet ändå finns där.Gör det det så kommer ljudet från antingen kedja eller Vanos iom att du "inaktiverat" alla tillbehör så som vattenpump mm...Kör dock inte motorn längre än nödvändigt så här,säg ca 15-20 sek....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
LINKAN- hade exakt samma symptom som du- bara när bilen går på tomgång och är kall(då hörs det som mest) samt när D/P läggs i- det va värmeslingan runt katten som hade släppt- lämnade in bilen idag och vips var "ljudet"bort- kostnad- hela 36:- för spännremmen som användes (Föreande Bil Malmö- Fosie)
Li
11
Linkan_
528IA -96
Jag har försökt att lokalisera ljudet till höger sida av motorn sett framifrån. Sträckaren sitter på vänster sida så mina misstankar om en dålig sådan börjar svalna. Jag ska prova med att ta bort remmarna så att man kan konstatera om ljudet kommer innifrån motorn eller från utsidan. Återkommer med en diagnos.

Jag vet att vattenpumpen har varit ett problem med dessa bilar så jag ska även kika på denna lite mer.

Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

På min 328 var det remsträckaren som skrammlade. Märktes bara när man stod på tommgång och AC pumpen var aktiv.

Tog en kofot och fixerade spännaren då försvann allt skrammel direkt. Enkelt fel som är tufft att upptäcka...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.