AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.408

5400:- rimligt pris för bromsbyte?

Var på förbesiktning hos FB Malmö och de ansåg att byte av bromsskivor,klossar,handbromsbelägg? skulle behöva göras (någonting som SBP inte tyckte men men)- fick ett pris på 5354:-- är detta rimligt då jag anser priset vara lite i överkant? Gäller 528e39
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, materialkostnad lär väl ligga på ca. 800kr/främre bromsskiva (2st), 500kr/bakre bromsskiva (2st), ca 700kr/bromsbeläggssats (fram/bak = 2 st), ca 600 kr för handbromsbackarna.

Totalkostnad för material = lite drygt 4500 kr
Att betala ytterligare knappt 1000 kronor i arbetskostnad tycker jag inte är dyrt!

Ovanstående räkneexempel är kopplat mot ungefär vad originaldelar kostar hos BMW!
Jag har även räknat med att du menar att alla fyra bromsskivorna och alla klossar (inklusive handbromsbackarna) byts!

Visst kan man göra jobbet själv, men det tar nog några timmar, särskilt om det är någon broms som har rostat fast lite...dessutom är det få jobb på en bil som är lika smutsiga som att jobba med bromsdetaljerna!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
BILLIGT!

Slå till på en gång! Jag betalade här i Finland drygt 6000 kr för bara material hos BMW. Sen bytte jag själv. Lätt som en plätt med någorlunda utrustad vertygslåda.

Micke
MISSFÖRSTÅND- PRISET GÄLLER ENBART BAKVAGNEN! DÄRFÖR ANTAR JAG ATT PRISET ÄR LITE I ÖVERKANT- FRAMBROMSARNA BYTTES STRAX INNAN JAG KÖPTE BILEN OCH ÄR I MYCKET BRA SKICK!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I såfall är det mycket dyrt!

Materialkostnaden är nog ca 2500kr om även bromsbackarna till handbromsen skall bytas.
Att utöver det betala nästan 3000kr för arbetet är i mina ögon ett ockerpris!

Mvh

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Låter saftigt... Kolla pris hos Speedy eller annan mek. eller gör det själv, skitenkelt men kan bli stökigt om sakerna är fastrostade.
Är det någon som har erfarenheter av TEXTAR-belägg? dessa skall enligt säljaren vara snäppet vassare än BMWs egna?!

PRISER FRÅN FÖRENADE BIL MALMÖ:

bromsskiva bak 850:-st
bromsklossar 795:- par
bromsbackar för handbromsen 580:- par
slitagevarnare 135:-st

Material ca 3200:-

pålägg 2200:-drygt för arbetet

allt som allt 5400:- - 5500:-

några ideer var jag kan köpa materialet lite billigare än hos BMW-dock viktigt att det är samma klass på varorna annars köper jag på BMW idag! Bytet ger jag ig själv på- har bytt på min gamla E34 så så mycket skillnad bör det ju inte vara!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Textar eller Jurid sitter originalmonterat på E39!

Dvs, BMW säljer Textarbelägg i "BMW-originalkartong".

Textar säljs bland annat hos Mekonomen, men kolla om de verkligen är billigare för det är inte säkert. (du kan kolla reservdelspriset online via deras hemsida)

Mekonomen säljer Brembo-skivor som troligen är lika bra som original. Det som främst skiljer dem åt är att de inte är rostskyddsmålade på kanter och nav, vilket originalskivorna är (borde gå att spraya med kallzink!?)
När jag skulle köpa bromsskivor till en Renault Megane, var autoexperten ca 100 kronor billigare/skiva än Mekonomen för exakt samma Brembo-standardskiva.
Kan vara läge att kolla upp t ex Autoexpertens priser med...!

Slitagevarnaren behöver du inte byta om den inte har börjat varna för slitna belägg. Om den inte har börjat varna flyttar du bara över den till de nya beläggen.

Mvh

tackar så mycket Johan B och självfallet alla andra...
Skall kolla upp autoexperten men kan säga att TEXTAR hos mekonomen är 30:- billigare (dvs. spelar ingen roll) men det som jag INTE visste är att TEXTAR sitter org. på E39.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Textar sitter även fabriksmonterat på MB.
Min BMW hade Jurid fram och det sitter nog Textar bak har jag för mig jag såg, numera sitter det även Textar fram.
se länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.