|
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vore det inte lämpligt att på denna sida med hjälp av Webmaster försöka sammanställa alla garantiåtgärder som BMW är "skyldiga" att åtgärda, det går kanske att få tag i lite inside information av någon med väldigt goda kontakter på BMW .Gällande samtliga modeller och åtaganden som BMW har, för att kunna sätta lite press på dom om det skulle behövas. MVH Hasso |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag satt och spanade av gamla inlägg detta är min första startade tråd av 6-7 st hittills. INGEN SVARADE !!! :DDD 14 månader sedan MVH Hasso Länk |
|
hasso: Dock är frågan lika aktuell nu som för 14månader sen, kanske ännu mera nu? Ps.hur går 316c........ |
|
|
Tja du Hasso...Det är nog upp till varje enskild återförsäljare att bestämma om dessa "garantiåtaganden",desvärre så verkar det vara beroende på vilken typ av BMW-ägare du är som bestämmer detta i väldigt stor utsträckning. Skulle dock vara bra om det fanns en sådan lista som man kunde använda sig av... Jag har iofs inga sådana krav idag :))))) Förresten ang din fundering på inläggen dina så är det väl så att du vet bäst Hasso :) så dina frågor blir nog inte besvarade ;)) Mvh Janne. |
|
| Hasso!Dra igång tråden igen,helt ok å få lite upplysning om vad som gäller för garantijobb. | |
Sedan jag lade upp denna tråd så har det dock hänt en del tycker jag.Flera har dock startat liknande trådar och viljan finns kanske, men det är ett mastodontjobb att ta på sig och sammanställa. Och det är inte upp till varje enskild BMW återförsäljare att godtyckligt strunta i BMWs servicemedelanden och garantier, men det gäller att som kund jobba aktivt som JanneT säger , men då måsta man ju ha infon innan man kontaktar BMW. Men om man använder den utmärkta sökfunktionen så kan man nog få fram det mesta gällande i detta ämne. Och garantier upphör och tillkommer hela tiden, så det är nog omöjligt att göra en sammanställning utan vi får nog samarbeta på denna sida som vanligt för att hålla oss uppdaterade. MVH Hasso Länk |
|
Det är väl så att BMW fixar alla fel som du påpekar under garantitiden. Är felen påvisade efter garantitidens utgång så handlar det om goodwill och det beslutas nog från fall till fall. |
|
Jovisst men i vissa fall så är det förlängd garanti upp till kanske tre år pga dåliga produkter som måste bytas ut. Och tyvärr så verkar vissa handlare inte läsa sin egna servicemeddelanden när man kan åka tremil till en annan verkstad som vet om det och byter ut detaljen utan att knorra., Det är ju inte de själva utan BMW som står för kostanden.Och är inte kunden medveten om detta så blir ju ahn blåst på kostnaden själv. Det man vill komma fram till en likvärdig behandling var i sverige man än vänder sih till sin BMW verkstad. (En värdering av ett takräcke fick 18 inlägg:)) som kontrast till denna startade tråd. MVH Hasso Länk |
|
Problemet är nog att BMW inte vill berätta om detta för sina kunder eller verkstäderna! Vad jag vet så finns det inget bra sätt för verkstäderna att söka fram de förlängda garantierna för en viss bilmodell. Så det är bara tur om man får reda på att det finns en förlängd garanti i ett servicemeddelanden. Sedan finns det andra fall då verkstäder tagit betalt av oss kunder fast de också får betalt av BMW för att utföra dessa förlängda garantier... I USA så har man andra konsumentlagar så där är biltillverkarna skyldiga att anmäla dessa förlängda garantier. Bl a så kan man hitta dem på Länk. Dock så krävs det ett abonnemang för att man ska kunna läsa innehållet i en viss service bulletin. Länk Ett exempel är nya M3an (se länken ovan) där man i USA har återkallat alla bilar tillverkade fram till och med 21 maj 2001 för att två skruvar har kunnat lossna i parkeringsbromsen bak vilket kan göra ett bakhjul låser sig. Låter som ett ganska allvarligt fel eller hur!? Vad gör BMW i Sverige? Jo de struntar i detta eftersom risken är så liten att det kan hända plus att i Sverige så kan de inte bli juridiskt ansvariga på samma sätt som i USA vid en eventuell olycka. Samma exempel igen. I oktober 2001 så återkallas alla M3or i USA för att byta olja i motorerna (det var då BMW började upptäcka problemen med vevstakslagren). Men i Sverige så har inte BMW verkstäderna hört talas om detta förrän långt senare utan man får själv tala om vad de ska använda för olja i motorn vid service. Ett annat exempel med samma bil igen. I USA så har nu BMW 6 års motorgaranti på nya M3an på grund av tillverkningsproblem under oktober och november 2001. Snacka om godwill och kundvård! Vad säger BMW i Sverige då? Jo att motorerna i M3orna i USA är tillverkade i USA så det gäller inte här i Europa... Och detta kommer ifrån BMW Sverige! Lögn och förbannad dikt eftersom alla E46 M3 motorer är tillverkade i Munchen och det enda som skiljer mellan motorerna i USA och Europa är andra katalysatorer. Så vad säger detta? Jo att det är den lokala marknaden (läs pengar) som styr detta plus att BMWs informationssystem för verkstäderna helt klart borde förbättras! Men som Hasso säger så finns det många exempel på 3 års / 10 000 mils förlängda garantier på vanliga problem och frågan är hur vi som kunder ska få reda på dessa. /RS2 |
|
|
Verkar som om BMW har en del att lära från Toyota... Vi köpte en ny Yaris förra året och varje sådant service meddelande går även ut till kunderna som har köpt bilar av de berörda modellerna/årsmodellerna. När jag kom och viftade med mina två brev som vi fått så visste de endast om den ena åtgärden, den andra fick han ringa och kolla upp. Bättre variant där att meddela kunden före verkstaden. Det är kvalitet! Sen att den är aptråkig att köra är en annan sak..... /Hubbe |
|
|
RS2: Din fakta bekräftar mina misstankar. Bmw sverige ignorerar allt som händer i Usa, oavset hut många temostat fel som har funnits över hela världen så erkänner bmw här i sverige att det är ett "Erkänt fel från fabrik" De man får i ansiktet av bmw är: tro inte allt som skrivs på internet. Förbannad har man blivit för mindre. Hasso: Ser att du jagar 5k mer och mer för varje dag :) Bmw har stjärnan under huven. |
|
RS2: Jo det här du nämner med dubbeldebiteringen dvs kunden betalar och verkstan får betalt Av BMW för tiden och materialet. Den tanken har har slagit mig flera gånger då vissa verkstäder är helt oförstående där det är en självklarhet för andra. Ett exempel är ASC/ABS sensorer.En viss serie har kända microsprickor 98-99 årsmodell.I ett servicemeddelande står det att blir det fel på en och har den detta serienummer, ska samtliga sensorer bytas på garanti.Jag väntar fortfarande på att nån ska "råka" eller råkat ut för detta.För den garantin kan kanske redan är förverkad tidsmässigt. MVH Hasso Länk |
|
De servicemedelanden man kan läsa om på E46 Fanatics, kan man åberopa de hos sin svenska handlare också, eller är de USA-specifika? Jag har en gaspedal som hackar och går ojämnt så jag blir galen, och sen har jag missljud i framdörrarna vid ojämnheter i väglaget. Inte riktigt så jag hade tänkt mig mitt nu 2 veckor gamla ägande av en E46 02:a.... |
|
|
Bosse, Jag tycker absolut att du ska försöka, åtminstone! Om de INTE vill fixa det på goodwill, be dem ringa till USA och fråga hur de gör där. Fråga om du som svensk kund inte är lika mycket värd som en amerikansk, etc etc! Lycka till! Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag får min baklucka bytt nu i Okt på garanti pga av det kända rostproblemet. |
|
Bosse m fl, Service information 35 01 02 892 ("Stick-slip" effekt från gaspedalsmodulen) gäller nästan alla BMW bilar tillverkade t o m juli 2002 över hela världen. I denna står bl a: "Vid anmärkning från kund ska gaspedalsmodulen och eventuellt adapterplattan bytas ut" samt att den kostnadsfria åtgärden "är begränsad till 36 månader / 100 000 km samt tidsbegränsad till juli 2005" Man kan lätt kontrollera artikel numret på gaspedal modulen om man har den senaste eller inte: 35 40 6 762 480 - E38, E46, E39, E53 med automatisk växellåda (även SMG II) 35 40 6 762 481 - E46, E39, E52, E53 utan automatisk växellåda Min verkstad hade aldrig heller hört talas om detta problem tidigare (!?) så jag fick hjälpa dem att söka fram service informationen i deras system... /RS2 |
|
|
RS2>>>hänger inte riktigt med på vad avses i detta servicemeddelande. /D |
|
|
Hej på er!! Mkt trevlig tråd, håller med RS2 :-)) |
|
|
Dominik, Ovanstående service meddelande gäller problemet med att gaspedalen "hackar" vid små pedalrörelser pga dålig konstruktion (bussningar som inte tål värme). Detta är ett exempel på de "hemliga" förlängda 3 års garantierna som BMW inte går ut med officiellt. /RS2 |
|
|
RS2>>Oki, då är jag med på noterna. Tackar. /D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.