|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu letat i diverse inlägg här och gjort åtgärder på min E34 enligt konstens alla regler... Fortfarande så vinglar bilen på vägen. Det jag har gjort är: 1. Bytt bakvagnsbussningar 2. Bytt tryckstång och nåt stag i framvagnen Ovanstående är gjort på BMW här i Örebro. 3. Justerat styrsnäckan 4. Dragit åt muttern kring splinesen på rattaxen. Styrsnäckan är lite glapp men inte specellt mycket som Carlson Bil själva sade. Det är ibland som om bilen plötsligt vinglar till, eller "niger till" om det är en kurva och då tar ett litet kliv åt nåt håll. Det är obehagligt och irriterande. Frågan är: 1. Att byta styrsnäckan, är det väldigt svårt? 2. Vad kostar en fungerande begagnad? Eller rent av en ny? (Fats det vill jag nog inte veta...) 3. Vad kan annars påverkas stabilitetet på vägen? Stötdämpare? Hjulinställning? Jag åker nu på vinterdäcken, 195-65-15, men det var samma problem eller rent av värre med sommardäcken (225-60-15) | |
| Hur är det med motorfästena? Stötdämpare och fjädrar? Kan vara en fjäder som är av kanske? | |
| Glömde fråga om "bakvagnsbussningarna" är de så kallade "silentblocken"? Annars låter ju det precis som om de är slut! Det är de stora cylinderformade bussningarna som håller hela bakvagnen. | |
| silentblocken är bytta. Ska kolla om nån fjäder kanske är av.. Och stötdämparna ska jag kolla med... | |
|
dämparna kan va dåliga då beter den sig konstigt på vägen.... om tex en är dålig kan den ha en tendens att "svansa"omkring på vägen men det låter som att silentblocken är slut,ganska vanligt fel på bmw |
|
| Jean: En bytessnäcka kostar 10 lapp sen ska den dit också....kom även ihåg att en del däck spårar mer än andra | |
|
Har du kontrollerat dina leder i övrigt i framvagnen? Du har inte besiktigat din bil nyligt? Annars så brukar dem ha en bra förmåga att hitta div glapp/felaktigheter i framvagnen t.ex :) Mvh Janne. |
|
|
10tusen... Då får den vingla! För tredje gången, silenblocken ÄR bytta.. Men som sagt, ska kolla stötdämparna en sväng.. T |
|
| Jag hade den på Carlsson Bil igår för genomgång av framvagnen och de enda glapp som det hittade var tryckstången och ett stag som jag för tillfället inte kommer ihåg vad det heter... Besiktning blir den 7/1, så om en dryg månad så vet jag lite mer.. | |
|
Stötdämparna vänster fram och höger bak verkar slut, nån som har tips på några bra? Hur byter man bäste, hela fjäderbenet eller bara insatsen? /JL |
|
|
Byt insatserna. Fjäder benen borde det inte vara något fel på. /Ian |
|
|
Ja, jag tänkte göra det, men då jag frågade på Carlsson Bil vad de skulle ha för att byta så fick jag snabbt priset 3500-4000:-/STYCK. Det lät väldigt dyrt... /JL |
|
| Det finns en stötdämparfirma i Örebro men kommer inte ihåg vad dom heter..dom byter även...leta reda på dom ock hör..det priset du fick per st det är tokdyrt..benen fram byter du inte möjligen fjädrarna också om dom är av eller dåliga...stötdämpare samt fjädrar fram till min gick på 3125 kr sen böt jag själv | |
| jean: Här har du ett annat alternativ Länk | |
| jean. vet inte om gto80 gav dej pris på en ny snäcka. har nyligen bytt själv på min. kostade 1500 på skroten. min vinglade o vajade utav h-vete. va inte heller så jätte glapp. men med 225 till däck så känns det väldigt mycket. blev stor skillnad.mycket bättre. MEN bör tilläggas att mina silent block är slut så att ha glapp både bak o fram kan väl bara sluta med att man dansar fram på vägen när det är spårigt. inte särskilt kul. ska byta silentblocken imorgon tror jag. sen hoppas jag pärlan ska gå spikrakt. om det är nåt du undrar angående byte av snäcka så klottra lite o skrik. kanske man kan hjälpalite på traven. mvh beawer | |
| beaver: Det var en bytessnäcka vilket innebär att en helt ny ligger på minst det dubbla | |
| Kolla här Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.