|
|
|
|---|---|
|
Svängde in för att parkera bilen vid jobbet och helt plötsligt börjar batterilampan lysa och servon dör typ. Kollar remmen och den är kapput. Är detta svårt att byta själv? Måste massa grejer av eller kan det göras på parkeringen på några minuter? Om det är lite mer komplicerat än så, vad kostar det att fixa på verksatd (är i ett industriområde nu så här finns gått om verkstäder...). Finns även mekonomen här, vad kostar en rem att köpa tror ni? DAMiEN =============== Inquam Damno Tu | |
|
alltså, jag bytte en vattenpump på 525i hos Need For Speed i Malmö, för att byte pump var de tvugna att ta loss rem, fläkt, mm. Det jag fick betala var 1100 kr då ingick ny pump och arbetskostnad för byte av pump med. så byta remmen kanske går på en 200 till 300 kr eller nåt? jag tycker iad inte att det borde vara så mkt dyrare... byte rem kan du ju göra själv men det kan vara lite svårt... det finns en spännrulle som måste tryckas undan innan man får på remmen... bytte vattenpump på en 190a och då fick jag ta hjälp av en kille till för att kunna få på remmen, så det kan vara lite svårt.. sen gäller det man får på remmen på rätt sätt så allt som remmen driver snurrar åt rätt håll. vet inte hur den sitter på M50 men på 190an så var det en helkonstig konstruktion, var tvungen att slå upp hur remmen skulle sitta. ska du byta rem själv så kan det vara fördelaktigt att bort fläkten, tror du behöver en nyckel storlek 32, sen kan det vara så illa att man får dra åt "fel" håll för att kunna lossa. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Det går att göra på parkeringen. Men inte på några minuter och utan verktyg. Vad spelar det för roll vad remmen kostar? Du måste ju iaf. ha en ny! (Den är inte dyr) Köp en ny rem, sedan avsätter du lite tid till att byta så ska du se att du klarar att göra det själv. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
När jag bytte vattenpump så föreslog verkstaden att de skulle byta remmar, dels för att allt var rivet och dels för att de såg dåliga ut. Jag accepterade utan att fråga om kostnaden... De fakturerade nästan en hel timme till för det bytet... Remmarna kostade runt 3-500kr för allihopa. |
|
|
Hubbe jag tror du blev blåst... jag har svårt att tänka mig att det skulle ta en timme längre att montera dit ett nytt än att montera dit det gamla. Samtidigt tycker jag att han måste ha arbetat lite långsamt. Innan jag lämnade in min bil på NFS frågade ajg hur lång tid det skulle ta, 45 min till en timme sa han och det var precis vad han debiterade. 430kr för delarna 600kr arbetskostnad = 1h 150kr för glykol _____________________ 1180 kr 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
| Finns det någon som har bilder på hur man byter remmen eller hur den skall sitta... eller vara dragen kanske det heter ;) | |
| Antagligen... Men vad gör man, jag var glad att ha hittat en verkstad som ville göra jobbet omgående annars hade jag varit utan bilen hela sommaren, nu blev det bara ngn vecka. | |
| Är det ingen som har en beskrivning... Jag måste fixa detta nu för att kunna ta mig hem :(... Slutar jobbet klockan 17:00... buhuuuu | |
|
Rem till min kostade ca 80:- på BMW. Iof E30 men ändå. --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Länk detta var det närmaste jag kunde komma vet inte om det hjälper dig ngt men testa... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
kamber |
Mugge ja tror du blev blåst me ;) billigt va inte ditt heller så.. |
|
Need for speed är nog inte speciellt billiga, deras priser är väl ngt billigare än BMW men inte mkt. Däremot så är den bästa BMW verkstan i Malmö enligt min mening. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Kompisen som är bilmek. pillade 3 min under huven så var min rem bytt..Såg enkelt ut men har man bytt ngr st så vet man knepen sa han. |
|
|
Kirrade en ny rem och skulle på att byta. Såg då att spännrullen var paj. Kille som hade bilen innan mig hade nog bytt rem utan att byta rulle. Så nu blir det till att köpa ny rulle också. Fick lämna bilen på jobbet... Livet stannar av utan bil ;) DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.