|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Lyfter den här lite! Mitt första inlägg här på forumet och efter att läst den här tråden så har jag iaf funnit lösningen på mitt växellåds problem... Skulle var tacksam om någon vänlig själ kunde maila instruktionen från TIS till mig också! abrahamsson76@telia.com Finns det några fler som bytt repsatsen: 23 11 7 542 726 Blev det bra? Vad ingår? Hälsn. Abris |
|
| 5000 kr låter lite saftigt med tanke på hur lång tid som borde åtgå samt vad repsatsen kostar. | |
|
Har nu bytt den lilla illvilliga bussningen som orsakar problemet... Funkar bra och det enda problemet jag hade var att få ur glidkolven som satt ordentligt fast i bussningen. 49kr och ca 2,5tim jobb.... Inte relevant med 5000:- i kostnad för att få det gjort på verkstad enligt min mening iaf! |
|
|
Jag kan sälla mig till skaran som numera har en växelspak som inte går tillbaka från 5:ans läge. Lite småklurigt att få i 3:an eftersom det inte finns något distinkt läge där. Oftast inga problem när man växlar upp, men vid nerväxling så... Det verkar ju hyggligt enkelt att åtgärda växellådan enligt vad man läser här, men det jobbiga är att få loss lådan... :( |
|
| abris76. Kan du förklara lite hur man gör? 2,5 h jobb låter ju inte mycket. | |
|
2,5 timme om man är van att skruva kanske ska tilläggas. Men inga konstigheter igentligen. Det enda problemet jag hade var att få ur glidkolven (den som trycker tillbaka växelläges länkaget) ur lådan. När du får ned lådan så är det en av de två bakre plastlocken på höger sida som ska bort. Har för mig att det var det övre.... Jag hade lite problem som sagt med kolven och fick lov att knäppa fast en svetstång i kolven, och sen klappa till med hammare på svetstången. Satt som bara den, vilket förklarar strulande läge på spaken. Men när kolven är ur, så ska glidbussningen ur. Jag knackade upp ett hörn på den så att jag kunde få tag i den med svetstången. Den är slitsad så det går bra att demmolera den lite, vilket gör det lättare att få ur den. När den gammla är ur så i med den nya. Det är viktigt att du har ett passande don när du knackar i den nya. Jag använde ett centrerings kit från biltema, i det hittade jag en styrhylsa som jag kunde använda som don. Viktigt är också att försöka hålla ihop den nya hylsan med ett varv najtråd el liknade. Hylsan är ju slitsad och vill gärna fläka upp sig.... När väl den nya hylsan är i är det bara att peta i golven och på med det nya locket och cg ringen som föjer med kittet.... Ett tips är att köpa två kit, då har du råd att misslyckas också!! :-) Lycka till!! |
|
|
Någon mer som fixat till sitt problem med växelspaken?? Känner samma fenomen på min 328ci -99.... |
|
|
Lyfter la lite granna igen då! Om någon har andra lösningar på va det kan vara, eller hur dom gått tillväga är jag tacksam för svar, gärna med pris uppgifter. //MVH |
|
| Lyfter denna tråd igen. Någon som har en bra länk på vilka delar som behöver bytas ut. Får inte någon av länkarna att fungera. Tips på verkstad som kan utföra bytet i Malmö/Lund mottages också tacksamt. Skall man passa på att byta koppling samtidigt kanske? | |
| Är det någon som har en skiss över växellådan så man kan se vad som behöver bytas? | |
| Läs tidigare i tråden, där finns art nr på repsatsen. | |
|
Skulle var tacksam om någon kunde maila instruktionen från TIS till mig också. oskar.bernberg@hotmail.com |
|
|
Passar på att lyfta denna tråden lite då jag letat reda på riktigt bra information om detta problemet. ( Att växelspaken inte gärna återvänder från höger under femman utan är slapp i mittläget). Länk Om Admin läser detta kanske det vore ngt att översätta för "Gör det själv" sidan... ;-) Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
någon som kan mejla instruktionerna från TIS till mig oxå? oskarosterlen@hotmail.com //oskar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.