AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.156

Det finns inga distinkta lägen på minväxellåda, vad kan vara fel?

Sida 3 av 5
Pe
24
Pepsen
530i Touring -01
Uppdatering ang. problematiken.

Enligt några jag pratat med är detta ett hyfsat känt problem. Zf lådorna verkar vara dom som drabbas värst, brukar dyka upp i samband med att synkringarna på 3án blir dåliga. Lite för inspirerande "slit" i spaken verkar vara det som är boven i detta drama. Har problem med synkringarrna på 3án och har beställt ett repkit på Bmw som innehåller 3 + 4 ans synkringar. Kostar 1155:- inkl.moms på Bmw. Tänkte spräcka lådan i nästa vecka för att se om det går att göra nåt åt. Lådan är ju ändå kass så går operationen åt helvete så är det bara köpa beg låda. Känns som att det är värt ett försök. Är det någon som bombat en Zf låda från e39 nån gång. Några tips.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Men det verkar ju helt stört att man ska behöva riva lådan på en så pass ny bil. Hos mig har problemrt visat sig en gång för att sedan försvinna helt.

Ska fråga nästa gång jag åker förbi Wölkes.

/M

Min bil:
Länk
Pe
24
Pepsen
530i Touring -01
Du har alldeles rätt. Det är sjukt att en så pass ny bil ska behöva en växellåds rep redan. har gått 10". Men faktum kvarstår. Pratade med en kille på bilcentralen i Segeltorp, han påstod att det var ett ganska vanligt fel och att dom själva inte repar lådorna utan köper beggade på skroten och byter ut. Känns surt, om felet är känt, vad är det som säger att beg lådan är ok.? I tyskland repar dom lådorna utan knot. Min sambo har en kusin i södra tyskland som ska kolla runt lite, är man några stycken kanske det kan löna sig att riva ner lådan och skicka dom dit. Men tålamod är inte min grej, nästa vecka får det bära eller brista, isär ska den. har även hört att det kärvande är ingående axeln till växelföraren som kärvar i packboxen. byter man den så kan det problemet vara ur världen.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det där snacket om att det bara skulle vara någon liten billig bussning eller fjäder är alltså nys?
/M

Min bil:
Länk
Pe
24
Pepsen
530i Touring -01
Jag kan ärligt inte säga att det inte kan vara det. På min bil var det inte så. Jag hade ner lådan för att kolla länkaget. tog isär allt och smorde, ingen skillnad. Allt funkar klockrent när bilen är varm. Men så fort den har stått över natten kommer problemet direkt, vansinnigt irriterande. Provade när lådan stod på golvet att växla direkt på växelföraren utan lankage, då känns det att problemet sitter i lådan, på min bil ska väl tilläggas.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Har samma problem på min 530'a , ska det verkligen vara så illa efter 8500 mil!

Freude am fahren
Pe
24
Pepsen
530i Touring -01
Nej. Det ska det inte. Men verkligheten kan ibland slå en med häpnad. Jag valde att köpa en bil med manuell för jag trodde det skulle vara mer driftsäkert, men det känns som att Bmw´s automatlådor är bättre än deras manuella. Med tanke på alla dessa inlägg så finns det en och annan brukare med detta problem. Det första som slår mig ar att mekanismen i lådan måste vara underdimesionerad.

Enligt Bilcentralen i Segeltorp är detta inget dom känner til, när jag berättade att det finns spaltmeter om detta här på forumet blev dom uppriktigt förvånade. Dom renoverar inte lådor djälva utan byter bara ut. Det kanske är en ny affärside att ta upp. Det verkar som det är ont om folk som lagar manuella lådor i detta avlånga land.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Men, vad skulle synkringarna ha att göra med spakens sidorörelser? De berörs väl endast när spaken och medbringaren trycker drevet/växelhylsan mot växelläget? Om man tittar i ETK'n så finns det ett antal fjädrar och spärrbultar som skulle kunna orsaka problemet.

Freude am fahren
Om man tittar i TIS under service information finns det en punkt:
"Gear sticks in 5th/reverse gear shift gate E36/7 E38 E39 E46 E53 with GS5-280Z/320Z (C-transmission) and GS5-39DZ (F-transmission)"

Där finns även instruktioner och bilder på hur BMW-verkstaden skall göra för att reparera bilen.

Det är alltså samma felbeskrivning som Izar skriver om på första inläggssidan.

Där står även att problemet finns på lådor 97-02. 03 fick lådan en bättre bussning.

"Reimbursement is limited to 48 months/100 000 km and only possible until dec 2006". Ni som har 02:or borde få felet reparerat gratis?

Detta blir lte kortfattat eftersom jag inte har lyckats hitta ett sätt att klippa ut och klistra in texten här. Utan fått skriva av ifrån TIS.

/ninja
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Tack Ninja, ska genast ge mej på den lokale representatnten.

Freude am fahren
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
En om något sen uppdatering efter mitt besök hos den lokale återförsäljaren i januari:

Så här gick konversationen:

"Jag har problem mad att spaken fastnar/ inte fjädrar tillbaka som den ska. är det något ni känner till?"
"Nej, det har vi aldrig hört talas om!"
"Men enligt uppgift ska det finnas ett servicemeddelande ang. detta i TIS?"
"Och hur vet du det!!"
"Jag har sett en utskrift ang. det, du kan väl titta i ditt system om det stämmer?"
"Nej, du får komma hit med din utskrift, dessutom så är din bil en import så om den ska omfattas av garantin måste det urprungliga försäljningstället betala så det är nog omöjligt."

Ja, ett professionellt och serviceinriktat uppträdande , eller hur? Han vägrade i sten att titta i TIS'en.

Nu ligger det hela hos BMW Group Sverige. Får väl höra om man har samma nedlåtande inställning till sina kunder.

Fortfarande inte nån som har nån vettig instruktion på detta problem?
Har samma fel på min och tänkte jag skulle göra nåt åt det. Läste om det förr och hittade en instruktion som visade en cylinder nånstans på sidan på lådan som man skulle plocka ur och smörja upp så skulle det bli bra...men nu hittar jag inte instruktionen igen :-(

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Det är en returkolv/fjäder för 5:an och backens medbringare som kärvar. Det finns en repsats attför detta. Operationen är inte helt enkel då man måste ner med lådan och dela den. BMW uppskattar arbetstiden till ca. 30 timmar......

Freude am fahren
Oj!
Är du säker på att det är så?
Instruktionen jag läste så var det nån kolv som man skulle kunna komma åt på utsidan...skulle inte ta så lång tid :-\
Surt om det är som du säger..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
30 timmar? Det låter lite mycket, det är inte så att du blandar ihop FRUs i ETK med arbetstimmar?

Sprintarna kommer man åt från utsidan på lådan.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Menade såklart TIS och inte ETK :)
Har du gjort detta dojjan lr?
Nån som vet vad man skall använda för fett på kolvarna när man fått ut dem? Det är väl bara att smörja upp och sätta tillbaka lr?

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Tror inte det räcker med att smörja upp. Förmodligen måste man byta ut "bearing bush", lagerbana/bussning. Borde finnas att köpa nåt kit hos bmw, förhoppningsvis inte alltför dyrt.
Såg att det var dig jag fått mail av :-)
Ok, skall kolla upp det!

Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
På min bil som jag skrev från början var problemet följande:

Den bakre bussningen hade sprinten kanat ur, böjde tillbaks låsblecket och tryckte dit den igen. Kostnaden var 0 kr och det tog ca 20 min på en billyft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.