AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.153

Det finns inga distinkta lägen på minväxellåda, vad kan vara fel?

Sida 2 av 5
Croazia
Hej
har inget att tillföra förutom att jag har en 528 i som inte är Touring och har samma problem.

Vill inte svära i kyrkan men tycker att Audi lyckats bättre med växelspaks känslan. Tycker min e lite sladdirig och har lite för långa slag, men det tycker jag.

Alex
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Här måste jag komma med inlägg....

Min Audi A6 2,7 biturbo som jag hade ett år 2001 tappade på motorvägen alla "udda" växlar till att börja med, vid en omkörning. Kändes ju lagomt kul, rörde om tills sexan gick i, tur bilen gick som fan!

Styrde mot VAG verkstan, Jippi! tänk att få åka till dessa trevliga bilmarodörer igen!

Innan jag kom dit var det bara 4an som jag kunde köra på.
Det visade sig vara ett mycket enkelt fel, av alla gånger de rivit ner bilen hade de "glömt" att dra fast två bultar som höll ett vinkeljärn för att förhindra växel lenkaget att hamna "urspår". Audi är bra bilar, synd att de inte har kompetent verkstadspersonal. De hade iaf inte det då!

/Christian
Snart 535dAT -05
wowwe
Jag har samma problem där jag startade nyss en tråd är det bara att bytta länkage eller ?
wowwe
Vad gjorde ni åt det här problemet?
Jag har haft alfa och honda med liknande problem och detta var länkagerelaterat på bägge två alfan var det slut och på hondan var ett stag av typ ett U som blev ett L åkte med detta enda från jag köpte bilen fram till att jag skulle sälja den och kollade upp felet "skitfel" som jag trodde va vxllådan men icke, det blev som en ny bil när jag fixade det.
wowwe
Kan någon vara snäll och berätta vart ni gjorde det och vad det kostade
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
byt till automat så slipper ni detta problem ;)

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Iz
50
Izar
528i Touring -98
Icket, det var inte så konstruktivt förslag.

Wowwe, jag har bestämt mig för att leva med detta. Om man någon gång skulle behöva byta koppling så är det läge att ta tag i detta. Skulle gissa att det kostar ungefär som ett kopplingsbyte minus delar då lådan måste tas ner
wowwe
Jag är överrens med handlaren och han vet om det så om det skulle krisa så har vi fixat en låda för 5 tusen.
Dr
342
Dredd
525d -10
Ibland uppträder felet även på min bil. Det är helt klart värre när det är kallt, men det kan även uppträda i normala temperaturer.
Kan ingen som har åtgärdat problemet yttra sig och berätta hur, vad och kostnad?
Eller gör alla som jag: visslar lite, låtsas som det regnar, men retar ihjäl sig innerst inne? ;)
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Samma problem här på min 328a. Därför lyfter jag tråden lite.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Har samma problem på min 528 -98 sedan.
Väldigt odifust läge då man skall växla ner från 5an till 3an.
Känns som ni säger att den stannar kvar i 5ans läge.
Börjat reta mig grymt på det. Ingen som fått det åtgärdat ännu och kan berätta om det är den där saken i växellådan eller ngt i länkaget?
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag trampar in här. Problemet är för vanligt för att inte bli löst av någon.
Har samma skit på min 328.

Finns det inte några växellådsoljor som gör underverk? Minskad friktion borde ju med hjälpa den stackars lådan att falla tillbaks till normalt läge.

Vore fint om någon kunde berätta hur de löst det hela, eller säljer alla med varma lådor...?
Hade liknande fel på min m535 e28 tills helt plötsligt när jag skulle växla så small länkaget av, köpte nytt på bmw med bussningar och allt för ca 500, kan juh vara länkaget som böjt sig för er för det hade mit gjort och tillslut gick det av
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, upplevde samma problem idag när det blev -1 grad ute. Konstigt, det hände inte förra vintern.

Släppte efter ett tag.

/M

Min bil:
Länk
Jag har nu fått samma problem med min 530i -01. Växelspaken fjädrar inte tillbaks från högerläget. Det känns som om något kärvar (knarrar) när
spaken förs åt höger. När motorn blir varm blir det bättre. Finns det verkligen inte någon som vet (avhjälpt) problemet?
Dr
342
Dredd
525d -10
Min kändes exakt likadan, om man för spaken långsamt så känner man att något kärvar. Jag fixade det till slut. Lämnade bilen i tyskland på europlus-garantin. De plockade ner lådan och bytte någon cylinder av något slag har jag för mig. Jag kan kolla vad det kostade i tyskland om någon är intresserad? (Tror jag har reparationsspecen med priser kvar någonstans)
Pe
24
Pepsen
530i Touring -01
Hej.

Någon som har koll på ovanstående problem. Artikeln i länken verkar tyvärr vara borttagen. Har problemet just nu.

//Peppe
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Får man va med i klubben med kneppiga växel lådor... :)

Har exakt samma fel som alla andra, den vägrar riktigt släppa taget om femman.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Jag har haft samma problem på min 528 att den inte fjädrar tillbaka från högerläget. Gjorde nyligen en insp II och bytte då olja i lådan. Det blev helt klart bättre efteråt men inte helt bra, men jag tycker det blir bättre och bättre så den nya oljan verkar "lösa upp" problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.