|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Helt plötsligt idag så försvann alla mina växellägen? Växlarna går att få in men det finns inga distinkta lägen. Är det nån annan som råkat ut för detta? Bilen är en BMW 528i Touring -98 E39. | |
|
Har ibland samma typ av problem att spaken ligger åt höger hela tiden. Men rätt som det är som lossnar den och är som vanligt igen. Bilen är en BMW 523iT-98 |
|
|
Har fått typ sama problem på mina tidigare bmw-bilar har bara haft 4st ja bytte plastbussningar i länkaget till v-spaken Mvh Micke |
|
|
Min växelspak går ej tillbaka i ursprungsläge när man lägger ur femman, den blir aldeles sladdrig. Efter några sekunder ordnar det till sig. Detta händer bara när bilen är kall. Det vore kul om någon vet vad det är och vad man kan göra för att bli av med det. |
|
| Har samma problem.Vill oxå veta vad det beror på. | |
|
Verkar vara ett ovanligt fel, får nog ta och ringa verkstaden och boka tid. Tycker det är grymt irriterande då varje dag när jag åker hem från jobbet åker jag ut på motorväg och växlar upp till femman, efter ett tag är det korsning med stoppljus och då sitter man där med växelspaken lutandes till höger och så svär man! |
|
| Hur gick det då? Jag har samma lilla problem. Det verkar som om det "tröga" området hänger sig. Dvs när när man för spaken till höger för att lägga i femman. | |
|
Samma problem här. Verkar tydligen vara ett Touring problem om man tittar på vad vi har för bilar. Jag är också nyfiken om nån har fått nått svar på vad man ska göra för att få bort det. |
|
|
Är det ingen som vet? Är det själva länkaget som krånglar eller är det nåt i växellådan? Hur ser konstruktionen ut? Det är alltså "spärren" när man för spaken åt höger till femman som försvinner. Mvh Ninja |
|
m_johan |
Har för mig att det där ska bero på att man har handskats med växellåda för våldsamt... Vet dock inte vad det beror på.. Men iaf.. om man bara "kastar" in växlar skithårt så blir växellåda helt cepe och kan typ ... om man liggerpå 4ans växel bara gå till friläge rätt somd etär.. |
| Det beror antaglingen på slitna synk-ringar i växellådan=dyrt att byta, eller på slitna bussningar i växellänkaget som någon nämnde. | |
|
Jag vet inte heller svaret på denna fråga och felet finns inte på min touring. Är det någon som VET vad felet var/är? Någon som fått det reparerat? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Kan meddela att det inte blev bättre efter att jag bytt växellådsolja. Som ninja skrev så är det spärren (motståndet) till femman som försvinner när bilen är kall. |
|
|
Lyfter en gammal tråd här igen. Någon som har hittat någon lösning? Som någon sa ovan så är det värre när det är kallt ute. Det är inte svårt att få i / ur växeln, men som sagt, spaken hänger kvar, får känslan att det är någonting runt själva spaken och inte någonting i lådan. |
|
| Är till 99% säker på att det är länkaget mellan spaken och lådan. Sitter plastbussningar och små fina axeltappar ihoppressade med ett speciellt fett, graffitfett, som stelnar när det blir kallt ute. För den som är skruvargalen går detta att åtgärda genom att demontera länkaget och smörja om detta med ett mera köldtåligt fett. | |
|
Jag som har felet är till 90% säker på att felet är inne i växellådan. Felet yttrar sig genom att fjäderreturen i friläge mellan 3-4 och 5 försvinner. Spaken vill ligga mot 5:ans friläge hela tiden. Enligt ETK innehåller länkaget inga fjädrar. Felet märks tydligt när det är kallt men man märker även varma sommardagar att friläget går något trögt. Jag tror det är någon axel som går trögt inne i växellådan. /ninja |
|
|
Jag har samma problem med min bil. Det beror tydligen på en kolv i växellådan som går trögt. Här är en länk till en sida som beskriver problemet Länk Tyvärr så måste lådan ner eller iallfall vickas får att komma åt kolven men sedan ska det tydligen vara lätt fixat. |
|
|
..härligt! Enligt ETK så borde det vara 11/12 som är boven. Länk |
|
| O ja som ville vara lite positiv i dessa dystra dagar : ) | |
stefannorr |
Hade samma fel i min e-36 320 97..bmw böt något länkage kostade typ 300 kr o vart perfekt. |
Rosebuddy |
Hej! Sällar mig till skaran Touringägare med problemet att växelspaken har femman som "neutralläge" när den är kall. Är det någon som agerat på artikeln på läken som angavs högre upp i tråden? Hjälpte det? Ruskigt tråkig skamfläck på en i övrigt felfri vagn. /Lars |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.