|
|
|
|---|---|
|
God kväll, har postat en gång tidigare angående lite tips, har nu ändrat mig lite.. Till poängen. Jag är sugen på en bmw 320 e36 karossen. Årsmodell 1992, 93. Eftersom jag aldrig tigiare ägt en bmw så vill jag självklart veta allt som går att veta om dom, vanliga fel är väl viktigast. Jag va tidigare lite mil skeptiker, men då hade jag turbo bilar (Impreza gt, saab 93 os.v) Men vart tycker ni man ska dra "gränsen"? Själv har jag tänkt mig typ 14, max 17 000 om allt stämmer. Men vad tycker ni? Väldigt tacksam för svar. Mvh (( Fredrik | |
|
Hej...Jag skulle syna efter rost,kolla bakvagnen den tar mycket stryck om den är sänkt med breddäck.Att servicarna är gjorda samt helhetsintrycket...Bättre att betala lite mer för en seriös bil med få mil än en korvmoj Bmw när det gäller dom årsm.. |
|
|
kolla begagnatguiden "Checklista när man tittar på bil" följ den så löser det sig. Mvh//Niklas |
|
|
Min personliga åsikt är att inte stirra sig blind på milen. Rent mekaniskt klarar en välskött BMW massor av mil. Då känns det allmänna skicket på bilen viktigare. Här kommer en känsla in. Man får försöka få en känsla för bilen. Många har mätare som det är mixtrat med. Så se upp med sånt. Svårt att kolla, men ett par telefonsamtal till tidigare ägare kan spara massor av pengar. Men som sagt, min personliga åsikt... |
|
|
Codriver har så rätt. Det gäller att vara kritisk och granska detaljer i stället för att bara luta sig mot ett osäkert miltal. Ett bra tips är att ta med sig en bilkunnig kompis när man ska titta. Han/hon kan se bilen nyktert, för hur det än är kommer man för eller senare att falla pladask. Det är med bilköp som med äktenskap... Se till att bilen har AC och Vanos (kom 93 tror jag) så blir den trevligare att ha och lättare att sälja. Lycka till! /330 en gång i tiden stolt ägare av en 320 -94. My Bimmer is my mistress |
|
|
Rost, spindelleder och mätarfusk är nog de vanligaste felen på dessa bilar. Strunta i hur långt bilen har gått och granska istället skick och historik så noga det bara går. Hellre än välhållen 30000-milare med få ägare och full historik än en "9800"-milare med 17 tidigare ägare och en servicebok som "polaren har men garanterat skickar senare". Försök även att undvika stylade exemplar (visst låter det som begagnattips av Vi Bilägare? :-)). Det är bättre att köpa en bil i originalskick och eventuellt styla den själv. 320 är ingen raket. Toppeffekten är helt okej men bilen upplevs som slö vid vardagskörning då den lider av dåligt bottendrag. Detta kompenseras av en låg utväxling vilket gör motorn lite surrig. Finns ekonomin så rekommenderar jag 325. Inget under av bottendrag i den heller men betydligt bättre än i 320. Dessutom lite högre utväxling. Lycka till med ditt bilköp! |
|
|
kan ju flika in med lite tips eftersom jag köpte just en e36 320 för ett tag sen (finns i galleriet!) jag letade ochså och tittade bland annat på en röd -92:a med ac, checkkontroll och lilla färddatorn...gått 14300 mil och gick mycket bra, ingen rost och var välhållen....dock var serviceboken endast stämplad dom första 4000 milen, detta utgjorde egentligen inget problem för mig då bilen gick bra och såg bra ut men när man skall sälja vidare så är det trevligare med lite dokumentation,... hittade senare min bil, en 93:a (VANOS), ingen ac,check eller färddator, endast "basic"utrustning, har nu gått 18700mil...skillnaden mellan denna och den röda är att den förra ägaren är en riktig pedant! en hel pärm med papper på grejor som är gjorda på bilen, samt att den var mycket fräsch! ditecad, fullstämplad bok samt nya fronten, nerlackad (var inte den röda) och ägaren var _extremt_ seriös, så det kändes helt enkelt rätt! köpte då den för ungefär samma pris som begärdes för den röda, känns helt rätt! jag är 5:e ägaren på den och är mycket nöjd! hann köra 2 veckor med den innan den ställdes av, saknar den otroligt mycket! känns bra att 320'in får slita lite och att man sen kan plocka fram sin e36:a till våren... vad jag vill ha sagt är precis som talarna före mig att miltalen är relativt oväsentliga (om det inte handlar om ngn specialmodell då) utan att det är viktigare att bilen känns rätt och att ägaren ger rätt intryck, annars kan det lika gärna vara! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
skall oxå nämna att där är lite rost på den, dock har jag slipat ner den och lagt på ny färg, dock blev det för jävligt :) så det skall en lackare få fixa till när jag tar fram den till våren... har hellre lite rost på en bil som är välservad och vällhållen med bra historik än en rostfri "korvmojbil" med "polaren har serviceboken".... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
som tretretti säger. det gör heller ingenting ifall han/hon är kritisk mot bmw. om en person är skeptisk till bilen så stirras den inte blind på de fina detaljerna. eller hur man nu ska säga :> MVH Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.