|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Det var ett tag sen man skrev här, men nu är det läge för det iallafall! =) Allt är bra med mig och jag trivs kanon på jobbet. Har jobbat en del med 325an och är nästan helt klar med den. Har använt den till att pendla med till jobbet, men har nu beslutat mig för att ta tåget fram till Maj månad :( Billigast så... *suck* Nu till frågan... Har just haft 325an inne på besiktning och fick 2 anmärkningar. Det ena var att ett halvljus står lite högt... Antar att det är lätt att åtgärda??? Det andra var att det glappar lite i den yttre styrleden på höger sidan. Har kollat med BMW och en ny sådann verkar kosta 300kr. Om jag har uppfattat detta rätt så är det den delen som av styrleden som sitter fastbultad med spindelleden... eller? BMW ville ha 2700kr för att byta denna så jag antar att det är lättare att göra jobbet själv... Nu är frågan hur man byter denna? Är det svårt, behöver man speciella verktyg etc? Vore mycket tacksam för svar så bilen ska säljas denna månad. Tackar på förhand! Mvh Tobias | |
|
Är det verkligen ingen som vet? Hasso, Jesperado, m.fl.??? /Tobbe |
|
|
Hur man byter styrleden? Skruva av mutten på ledens kulaxel. Lossa låsmuttern på styrstaget och gänga av leden. Gänga på den nya leden och lås den med muttern. Skruva på muttern på ledens kulaxel. Gör framvagnsinställning. Klart! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
observera att leden antagligen är ordentligt fastrostad, min var iaf det! värm då så lossar det lättare..annars inga problem, men du måste (som jesperado säger) göra framvangsinställning efteråt! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Hej igen! Tackar för svaren! :) Ska byta nu i veckan. Rekondade pärlan idag i en GDS-hall... Det blev ett väldigt lyft vilket känns roligt! En till kul sak som hände idag var att David fick tillbax sin Alpina C1 från lackverkstan. Ojojoj va fint jobb bollmora gjorde! Det blev en uppskattad tur hem med Alpinan och nu ska hon gå i idé! Tur att det var snustorrt på vägarna när hon åkte hem! =) För säkerhetsskull så ska David smeka upp henne lite imorrn också *ler* Det var allt för mig! Mvh Tobbe |
|
|
Hejsan! Nu står man med skägget i brevlådan!!! Har återbesiktning på Måndag och jag får inte loss styrleden! =( Har tagit loss låsmuttern från styrstaget men den yttre styrleden sitter som fan... hur ska jag göra? Har testat att vrida av den yttre styrleden med två rejäla tångar men det händer inget... får bara en massa fula märken i styrstaget =( Fungerar det mkt lättare om man värmer? Och med vad värmer jag??? Behöver hjälp snabbt! Tack på förhand! Mvh Tobias |
|
| Kom igen! Någon kan väl hjälpa? :-/ Det börjar bli lite bråttom... | |
|
Prova om du kommer åt att hålla en hammare som mothåll på ena sidan (hylsan typ) och slå med en annan hammare på axeltappen. Du ska den största hammaren som mothåll... Funkar inte det så prova att håll den stora hammaren på sidan av örat och slå med den andra på motsatt sida så att du liksom försöker göra hålet till axeltappen ovalt. brukar funka bra. Lycka till. Diesel-räsern |
|
|
har du verkligen värmt? min satt riktigt hårt, men efter en hel del värmande så släppte den, dock får man ju ta i BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Hejsan! Nu har vi fixat det! =) Fick hjälp av C1-David :))) En mycket bra hjälp! Tack för alla tipsen... Vi provade att värma men det gick inge bra... Den satt ordentligt... Det vi gjorde var att vi fäste en skiftnyckel långt in på den inre styrleden där det ser ut lite som det yttre på en insexnyckel. Sedan så fäste vi fast 17mm bulten på kulleden och fäste en hävarm på den bulten med en 17mm-hylsa. Jag höll fast skiftnyckeln och David bände allt vad han pallade. Det gick seeeeeeeeeeegt, men vi fick av skiten! =) Därefter var allt lätt. Kan tillägga att bilen går mycket stabilare nu både i konstantfart och vid inbromsning. Om SBP klankar ned på vårt fina jobb så ska de få den andra p-ändan lite här och var :) Som sagt, tack för alla tips! Om någon annan kommer i samma sits så hoppas jag att denna tråd blir till hjälp! Ha det bra! Mvh Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.