AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.293

Ska man köpa tds?

Har frågat förr och gör det igen.

Hur är det igentligen med tds? Jag har fått uppfattningen att hälften har inga som helst problem och bilarna går 50 - 60 000 mil, medan andra verkar ha dagarna fulla av krågel och elände.

Någon som kan ge några generella för och nackdelar...

Har tänkt mig 325/525 tds -95 Någon som vill sälja?

Tack på förhand
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Jag äger en tds själv och har då aldrig haft några problem med den,och den har gått över 20.000mil.
Har också läst många som har problem med dom,men jag tror en att en del beror på hur noga du är med servicarna.
Och ett annat problem tror jag också är skruvade mätare.
Man ser många 525 tds 93-94 som "bara" gått 13-14.000 mil som är importerade.
Köper man en sån bil så ska man vara noga och kolla upp den,med tanke på att medel tysken som köper en diesel kör många mil per år.
Min bil hade gått 7000mil på ett år nere i tyskland.
Men helt klart finns det bilar som är ärliga och krånglar en massa för det.

"Riktiga män luktar diesel"
Vantage
Har en 525:a Tds -98:a som går klockrent och detta efter 24 000mil!!!
Har aldrig haft bättre bil och kommer att köpa en 530 om nå`t år(garanterat)!!!
Om man servar bilen och sköter den som man skall, så tror jag att dessa bilar går klockrent med mycket glädje som bonus !!
Har haft BMW tidigare och INTE varit besviken , men dum som man varit har man testat annat "Skrot" som ex: Opel,Renault,Mitsubishi,Saab,Volvo,Audi och dessvärre FORD !!!
Alla har inte varit ren skit men nästan......hehehehe...
BMW är dock den bästa av dessa märken helt klart.

Vantage
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Jag är också på jakt efter en 525 tds, verkar finnas väldigt många -93 och sämre med -95&-96 skiljer det något på dessa modeller? när brukar det vara dags arr renovera AC'n?
Andra förslag?
/Martin

Lite enkelt statistik arbete har gett mig en bild av att rasar de så rasar de innan 15000 mil. Nästan från första hälften av 90 talet som har utbytt motor har gjort det relativt tidigt i karriären.

Sikta på en fin 95:a 20000milare med bytt motor. Denna bil bör du ha för runt 60.000 som kombi o med lite lullull. Skulle tro att det är mkt säkrare än en smårisig 14000 milare eller rent av en fin 12000 milare. 96 o frammåt är det mkt färre som bytt motorn. I allafall enligt ánonnserna..

Kör du sen 16000 problemfria mil är det en mkt billig bil då du aldrig behöver tänka på kamremsbyte. Min Audi A6 har rem till både pump o kam och detta kalaset kommer att kosta ca 20000 för 160000 mil (två byten) vilket du som bmw ägare slipper, iofs till priset av lite högre förbrukning,
go
145
gorjo
330e -21
Tror ni att det finns ett samband mellan att bilar har rasade motorer och att de är utrustade med KCR-box eller liknande?
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Min Audi A6 har rem till både pump o kam och detta kalaset kommer att kosta ca 20000 för 160000 mil (två byten) vilket du som bmw ägare slipper, iofs till priset av lite högre förbrukning,

Tjena, vilken verkstad är det som tar 10.000 för byte av en rem på V6 dieseln??? Eller är det den gamla femman du har?

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Visa användare
396
dieselmeken
Kärnfrågan, glömde den, TDS, givetvis ska du ha diesel. Detta förutsatt att du antingen kör mycket, eller kommer över billigt bränsle. Se upp dock med kvaliteten, många tror att det bara är att hälla i vad skit som helst och att det funkar ändå.
Dom kommer till mig, har sett alltför mycket, dränerat tankar på både vatten, bensinblandad diesel, tvättmedel etc etc.

Jag har set dieselmaskiner inifrån i över 25 år, bara för att konstatera att BMW har det absolut bästa maskinerna, dock efter Navistars V8 som sitter i Ford F350 pickup & van.

Dmek...

Det är femman jag har, det är tydligen så att det krävs många timmar plus ca 2500 i delar sen tillkommer rem o rullar till pump..ca 2000.. detta ger ca 10000.

Timmarna kommer av att det krävs nedmontering av i stort sett hela fronten för att komma åt.

mvh R
Visa användare
396
dieselmeken
Otto, jag byter remmar, rullar + v-pump på 5 timmar på en sådan. Har aldrig tatt 10.000:-
Fronten demonteras på 20 minuter plättlätt, men då har jag förstås gjort det ett antal gånger såklart.

Pa
59
Patte11
530dat-01
528i-87
Om man har fundering på en tds så är mitt råd att köpa en 95a eller 96a dessa har den nyare pumpen.
Jag hade en 96a själv coh jag körde ca 6000mil med den på 2år och den gick som en klocka.
Det enda haverit som jag hade var att tankpumpen gav upp.
Den hade då jag sålde den för två veckor sedan slagit över på 34500mil.
Den kom över 98 och hade då gått 22000mil så känn hur bilen känns i säten och karossen i övrigt.
Vid ca 20000mil så skall bilen inte kännas slapp o slö.
Min var den finaste 525a som jag hittils har kört trots den höga mätarställningen
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Min tds -93 har väldigt dåligt vridmoment på låga varv. Under 1800 rpm händer nästan ingenting. Är det likadant med alla? Min har gått ca 25000mil. Vilket år kom BMW med en nyare motor?

Kör så det ryker
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Tidiga motorbyten kan ha med autobahn att göra. En vän till mig som bor i Bayern säger ca 16000mil för BMW och 20000mil för Merca, men detta är då många av dessa mil går under fullgas!
Min har gått 27000 mätarmil, verkar bara serviceåtgärder som behövs. Glödstift, returslangar.
Att folk renoverar halva bilen innan 20000 tyder på något, otur eller handhavande??!!Men ren diesel är ett måste!
Och förvänta dig inte ett grymt bottenvrid ur en 525:a

W
Så man renoverar i regel motorn vid 16000 mil? Låter otroligt.. Men jag är ingen expert!
Thorman
Lästa en hel del info om både Mercedes och BMW på tyska sidor innan jag köpte min BMW. Vad jag vill minnas verkade de flesta vara överens om att man inte behövde känna sig tveksam inför Mercor med (6-cyl) motorer som gått mindre än 50-60.000 mil. Det var tydligen ingen som hade någon erfarenhet av motorer som gått längre, vad nu det kan ha berott på...

Skulle tro att dislarna håller så länge man servar dem ordentligt o inte kör runt i tro om att det är en M5 man rattar... Blir antagligen en diesel för mig nästa gång. Bara jag hittar en välvårdad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.