|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
vid toning av sidorutorna? | |
|
Jag har en polare som blev stanad av en polis när han hade sina framrutor tonade... men sidorutorna bak är inga problem. |
|
|
Tvärstopp för framrutorna,mina ialla fall. ///Johan |
|
|
Vad gör man då? tar bort toningen helt enkelt el? Ny bild 19 Nov- Länk |
|
|
Soki:Blev stoppad av polisen med tonade sidorutor,skulle få ombesiktning om jag inte tog bort det direkt..slapp iaf böter. //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
| Blev stoppad av polisen för ett tag sedan med toning på sidorutorna fram. Det tyckte han inte alls om, blev både böter och ombesiktning =( | |
|
Pratar vi svarta rutor nu eller? Toning i sig finns inget hinder mot...däremot krävs ett ljusgenomsläpp på 70% på främre sidorutor och 75% på framrutan. Finns ju uppenbara fall men aldrig hört att någon, polis eller besiktning, som mätt ljusgenomsläppet. Eftersom man mäter allting annat med instrument verkar det märkligt att man accepterar en subjektiv bedömning i detta fall!? Finns ju många faktorer som påverkar intrycket...såsom ljus inredning kontra mörk, öppen taklucka, vädret för dag osv osv Kanske Jesperado kan hjälpa oss här...mäter ni detta eller inte!? Finns det ett gränsvärde borde man väl kunna begära att man kan kontrollera det också!? Känns som om man skulle begära mätning så blir det direkt med beröm underkänt eftersom det är en subjektiv bedömning av en myndighetsperson...sådana gillar vanligtvis inte att bli ifrågasatta! |
|
|
Jag pratar inte svarta rutor utan just 25%toning på sidorna,satt på när jag köpte bilen den var besiktigad med rutorna nere o säkringen ur. Hur som helst var det bara att åka hem o slita bort för min del. Pratade därefter med solfilmcenter i Solna som sa att det där med 75% ljusinsläpp är en myt,man får inte tona minsta procent på sidorutorna,precis som dom säjer om toning på bakljus men det gick däremot igenom för mej. Så det verkar vara dagsformen hos bilprovningen som avgör i slutändan. ///Johan |
|
| en vanlig ruta har ungefär en genomsläpp på 75% så det finns inga plats för ytterligare tuning , det finns inga solfilm på sidorutorna som går genom bes | |
|
Är ljusgenomsläppet inte större på en "originalruta" så lämnar det ju naturligtvis inget utrymme för ytterligare toning...då är svaret givet! johan franzon: %-satserna står på vägverkets hemsida...Länk Frågan kvartstår dock...varför mäts inte ett angivet mått och varför är det OK med en subjektiv bedömning i detta fall? |
|
|
Sök lite på under sök inlägg ovan så finns fina dikussioner om solfilmens vara eller icke vara:) Det är givetvis förbjudet att ha minsta möjliga toning på sidorutan utom möjligtvis toning från fabrik. Jag vet har påkt på att ta bort på min gamla m5 fram Asken |
|
|
peca:solfilmcenter menar väl just det att man inte kan tona 25% och tro att man har 75% insläpp kvar,helt enkelt. Maxad har svaret. ///Johan |
|
|
.....fast lite synd e de allt,tyckte bilen såg coolare ut med lite toning fram,möjligtvis lite raggarvarning. ///Johan |
|
|
Det finns som sagt flera trådar om detta redan, men kortfattat: Det är tillåtet att tona samtliga rutor med film så länge kravet på ljusgenomsläpp uppfylls (75% för vindruta och 70% för främre sidorutor). Har man tillgång till ett mätinstrument mäter man och använder resultatet som grund för bedömning. Har man inte tillgång till mätinstrument är det mycket riktigt en bedömning som görs av den enskilde teknikern. Detta är en förhållandevis enkel sak att bedöma, därför anses det inte behövas mätinstrument på alla stationer. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Asken: Hade du inte den näst ljusaste på din 540 oxå? besiktigade du den? Ny bild 19 Nov- Länk |
|
|
Jag har sökt och läst en del men inte allt...det finns som sagt mycket...men inte tidigare hittat kommentarer kring att mäta eller inte mäta!? Verkar som att ljusast möjliga solfilm fungarar hos både Harry och besiktning...men kan man veta det innan eller blir det underkänt emellanåt också?? |
|
|
Det är inte helt ovanligt att man underkänner en bil på otillåten ändring av främre sidorutor. Tonar man så mycket att det syns med blotta ögat är det nästan garanterat för lågt ljusgenomsläpp... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jag besiktade min bil med tonade rutor......på sommaren med nerhissade rutor......det fukar det oxå. har blivit stoppad 4 ggr av polisen men jag har bara fått en smäll på fingrana...dock ej böter eller ombes...... |
|
|
Hej på dig det finn igentligen ingen lag som säger att man måste ha sidorutor på en bil så om det är 25 minus så går det alldeles utmärkt att köra in på bes.. med rutorna nere och ta bort säkringen till hissarna.... säg att de är paj vad tror du de gör??? lagar elhissarna åt dig eller byter säkring skulle inte tro det för säkerhets skull koppla bort den säkringsplinten så kan de byta säkring så bra de vill. Har själv provat detta i växjö med en bil där resten av rutorna var tonade de blev inte speciellt glada hehe men det skiter man ju i höhö lägg märke till att de tar på sig mössa när de tar den lilla provturen ska tillägga att det tog 45 min att bes han kollade nog allt!!!! mvh matte |
|
|
Som sagt,ner med rutorna och bort med säkringen,skulle kännas lite väl patetiskt så här års för min del. ///Johan |
|
|
Det behöver dessutom inte fungera att göra så. Det går att anmärka på att kontrollen inte är utförd, med krav på efterkontroll... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.