AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
506

Synkproblem på 2:an!?

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Har märkt ett ökat 'huggande' i växelspaken vid uppväxling till 2:an. Mest uppstår det när lådan är kall!
Trodde att BMW hade kurerat detta fenomen för ett antal årtionden sedan.
Fler än jag som har haft detta problem?
Räcker det med oljebyte eller behövs man plocka ner lådan?

Mike
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Har samma problem med min låda fast mellan 3-4 an. Hade precis bilen inne på service hos betrodd mek, fick beskedet att synkringen behöver bytas för att åtgärda detta problem. Så svaret är: ja lådan behöver plockas ner ifall huggandet åtföljs av ett skrapande ljud, handlar det bara om tröghet så har du fel olja i lådan.

//Tommy
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Hör ofta på dessa bilprogram att sportig körning pajar 2:ans synk.
Jag skulle vilja hävda att det är sovande bilister som inte vet hur mekaniken fungerar som står för de flesta haverier av synkringar.
Har åkt med fler än en som ligger på motorvägsfart och skall till att svänga av på en avfartsväg, de trycker in kopplingen drar i 2:an utan att sakta ned, bromsar sedan in för att släppa upp koplingen strax innan de svänger i lagom fart för 2:a växeln.
Har haft svårt att vänja av min sambo från dessa otyg.
Ingen som kör sportigt lägger i tvåan i 110-120 km/h, men dessa sovande sybkmarodörer kan göra detta ett par gånger varje resa!

Hur gör du eller din sambo/flickvän/fru??

W
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Tack för svaren!
Kör varken sportigt eller drar i 2:an från 100-120 km/h. Kör 90 % långfärd om än 'lite' över motorvägsbegränsningen.
Min mek får kolla vid nästa insp!

Mike
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.